Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 29 |
Mobilspel
| Pågående | 19 592 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| limpan__2 | 2012-12-10 19:12 | |
![]() | "Konkurrans råder redan idag inom byggsektorn i överflöd problemet är att byggföretagen ockrar" Om ett företag på en marknad kan "ockra" är konkurrensen inte tillräcklig. Sen är det roligt att vi i vissa av dina inlägg är ett fattigt land på randen till konkurs för att ni plötsligt vara ett land där lönerna är höga, värdet på våra bostäder än högre och det offentliga sektorn stor. Hur ska du ha det? Att integrationen är dålig beror på ett flertal orsaker, en utbredd främlingsrädsla är absolut en orsak. Jag förstår inte varför jag inte skulle tro att det finns gott om personer som är främlingsfientliga? Men det dåliga integrationen är även ett pris vi betalar för det generösa mottagandet. Det är klart det är svårare att integrera 20000 än 2000. Min inställning är ändå att alla som söker sig hit ska få en individuell prövning av sin ansökan. Du vill ju hindra dem från att ens komma hit, oklart hur. | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2012-12-10 19:44 | |
![]() | För den intresserade har de liberala debattörerna segerfeldt och Norberg just skrivit en bok på det här temat. Den heter Migrationens Kraft eller nåt sånt. | |
| Yamma | 2012-12-10 21:28 | |
![]() | Jag tror inte det per se är svårare att integrera 20000 istället för 2000. Det är ju inte vi som integrerar, utan de. Om de vill integreras så integreras de. Sen får man nog definiera vad "integrera" egentligen innebär innan man kan diskutera den saken vidare. Ja, Speeedo, jag tycker att man kan ha öppna gränser. Men det enda jag är intresserad av just nu är den där efterlängtade förklaringen om vad skillnaden mellan barn som kommer att behöva arbete och bostad och invandrare som kommer att behöva det. Att du väljer den ena gruppen att motarbeta men inte den andra. Angående byggarbetares löner - ja, de får gärna ha höga löner, så länge akademiker som utbildat sig länge och har lån får mer för att kompensera. | |
| Speeedo - Ej medlem längre | 2012-12-10 21:40 | |
![]() | Så du menar att byggarbetare ej kan ha lån? | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2012-12-10 21:40 | |
![]() | Skillnaden är att hela världen lever i samhällen byggda på nationsgränser och på att födas in i ett medborgarskap med rättigheter och skyldigheter. Vi har implicita samhällskontrakt med skolgång mm. I Sverige ser vi det som ett mycket stort ingrepp i medborgarnas frihet att hindra dem från att skaffa barn. Vi ser det inte som ett lika stort ingrepp att vägra människor tillträde till nationen - därför tar vi oss rätten att begränsa omvärldens frihet i denna fråga. Det är i praktiken oförenligt att ha en välfärdsstat av den typ Sverige är och en helt fri invandring. | |
| Speeedo - Ej medlem längre | 2012-12-10 21:42 | |
![]() | Så du menar att om jag köper en dyr å törstig bil så skall jag ha billigare försäkring samt billigare bensin. Du hör väl för fan ditt egna val vad du vill plugga till??? | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2012-12-10 21:47 | |
![]() | Att sitta och diskutera vilka löner olika grupper "får" ha känns lite 1968. Vem är det som ska sätta dessa löner? Rättvisministeriet? | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2012-12-10 22:05 | |
![]() | "Det är i praktiken oförenligt att ha en välfärdsstat av den typ Sverige är och en helt fri invandring." Jag ska tillägga att jag själv inte finner det speciellt önskvärt att ha en välfärdsstat av den typ Sverige är. Av bland annat det skälet. | |
| Bitte - Administratör | 2012-12-10 22:41 | |
![]() | sverigesradio.se/sid...el =5375447 Lyssna funder och känn med hjärtat , ska vi neka att hjälpa människor som levt som Abbas gjort ska , jag har känt honom under alla de 4 åren ha levt i kalix. Helt klart så bör ju även hans småsyskon få hjälp i Sverige ska barn mellan 12-17 klara sig själva utan sina förädrar ? Bitte | |
| stol | 2012-12-11 07:50 | |
![]() | Limpan ang ditt inlägg 10/12 19:12. Jag vill inte hindra läs mina inlägg så fattar du, jag vill begränsa. Du har själv äntligen indirekt konstaterat själv att det är svårare att integrera 200000 kontra 2000. Bitte Tror du att alla som vill införa en begränsning är helt känslolösa och hjärtlösa. Jag ömmar för flyktingar men även för arbetslösa, sjuka, ensamstående mammor osv, någon måste stryka på foten vi kan inte ha råd med allt. Det är synd om Abbas och jag tycker även synd om mäniskor som drabbades av cancer och tvingas av FK att jobba medans de tar cellgifter. | |
| Bitte - Administratör | 2012-12-11 08:09 | |
![]() | Jag anser inte att vi ska ställa grupper mot varandra Bitte | |
| limpan__2 | 2012-12-11 08:29 | |
![]() | "Jag vill inte hindra läs mina inlägg så fattar du, jag vill begränsa. Du har själv äntligen indirekt konstaterat själv att det är svårare att integrera 200000 kontra 2000." Jag har aldrig sagt emot, men jag tycker fortfarande att alla ska få sin sak prövad enligt de regler vi satt upp. Uppfyller man kraven får man stanna. Att det sen gör att vår integrationsstatistik ser dålig ut är mindre viktigt. Skulle det vara det intressanta måttet skulle vi väl inte ens ta emot 2000? | |
| limpan__2 | 2012-12-11 08:31 | |
![]() | "Jag anser inte att vi ska ställa grupper mot varandra" Det måste du, resurserna är inte obegränsade och vi gör alltid ett val var vi vill satsa våra medel. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2012-12-11 08:49 | |
![]() | Limpan: I någon mening måste man ju det, men t ex stol spelar ju falskt på att valet är just mellan cancersjuka, ensamstående mammor och flyktingar. Några fler parametrar har vi väl att spela med? | |
| stol | 2012-12-11 12:02 | |
![]() | Gnagelram Jag spelar inte falskt, lägg till även andra sjuka inte bara cancersjuka och dessutom de arbetslösa då har du en jävligt stor grupp som helt står utan eller får väldigt lite support och pengar från FK, AMF och andra. Tänk på våra pensionärer många av dom har väldigt låga inkomster och lägre kommer de att bli. Vi, ni Måns, Limpan, Yamma och nu Gnagelram ni ser väldigt lätt på utsatta många grupper i Sverige som har det jävligt svårt och illa ställt visst de flyr inte från något krig men de har sitt lilla krig själva att utkämpa här på hemmaplan och det ska inte glömmas bort. | |
| stol | 2012-12-11 12:06 | |
![]() | Limpan Visst ska de få sin sak prövad om de är eller inte i behov av en fristad men inte fan ska det ta åratal att få den saken prövad. Ju längre tid det tar att få sin sak prövad desto svårare blir det att utvisa och detta är dåligt för alla parter. | |
| Måns_E | 2012-12-11 12:10 | |
![]() | stol, jag håller med om att det skulle vara önskvärt om handläggningstiderna av asylärenden kunde kortas. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2012-12-11 13:09 | |
![]() | Stol: Det falska är att du ställer upp valet som att man ANTINGEN måste minska invandringen kraftigt ELLER låta cancersjuka dö på gatan. Det finns fler parametrar i statens budget. | |
| limpan__2 | 2012-12-11 13:14 | |
![]() | Stol, Tro det eller ej men jag håller helt med dig, kortare handläggningstider vore bra för alla parter! | |
| stol | 2012-12-11 13:45 | |
![]() | WOWWWWWW | |