Spelrum
Giraffen | 23 |
Krokodilen | 2 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 31 |
Inloggade | 56 |
Mobilspel
Pågående | 20 578 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Mm2 | 2014-11-10 22:54 | |
![]() | Tack :). Naturligtvis ska vi vara tacksamma att vi är födda och lever i ett så bra land som Sverige. Vi har det bra här och kan hjälpa andra som inte har det lika bra. Men att ständigt behöva ha dåligt samvete så fort man tar sig ut på stan är en känsla som jag inte vill ha. Jag är ingen elak, snål person. Men jag kan inte ta 10 steg på stan förrän någon sticker en mugg i mitt ansikte och vill ha pengar. Visst, jag kan förbereda mig genom att ha fickan full med småpengar och ge en krona eller två till alla dem jag möter på väg till min affär (säg 10 tiggare) och detsamma när jag går hem igen. Det blir inte dyrt, 20:- för den promenaden. Men att bara ge en krona känns futtigt och snålt. Säg att jag då istället ger 5 kr. Då kostar min promenad 100:-. Och om jag har glömt att handla en grej och måste på stan igen, då är jag av med 200:-. Jamen ge inte till alla då, kommer någon att skriva. Men det får mig att känna mig elak och snål. Det borde gå att lösa detta på något annat sätt. Inte genom att ge folk skuldkänslor. Många av oss jobbar hårt och mycket för att ha kunnat skaffa oss pengar. Ska vi då känna oss usla som inte vill ge varje gång vi tar oss ut på stan? "Problemet" kommer ju inte att försvinna om jag ger pengar varje gång. De som känner de tjänat nog och tar sig hem, ersätts ju av nya tiggare. Skulle inte någon kyrka kunna ha en insamling eller ett konto där man kunde sätta in pengar eller en låsbar box utanför sin kyrka där man kunde lämna, säg 100:-, varje månad och de pengarna går oavkortat till tiggarna ifall de lovar att inte sitta ute på stan och tigga. Om bara 10% av Umeås befolkning gav 100:- var per månad så skulle det ge mera pengar än vad tiggarna får ihop idag...förmodar jag. | |
jellyflower | 2014-11-11 08:44 | |
![]() | Mm2, om vi hade ett sånt konto så skulle skuldkänslan försvinna, och det är skuldkänslor som är tiggares levebröd. Det är s a s själva affärsidén. Vi svenskar är väldigt benägna att känna skuld - man kan nog säga att vi tränats till just det under hundratals år. Det är därför tiggeri är en så bra affär här - vi är mentalt oförberedda, vi har ingen vana vid tiggare, vi känner skuld och då ger vi. Det handlar ju inte om att ha råd - ofta är det folk i små omständigheter som ger, för de har välutvecklad empatisk förmåga - det handlar om att faktiskt ta upp plånboken och pynta upp. Ett konto är lätt att strunta i. En tandlös mångbarnsmamma utanför Konsum är svårare att gå förbi. | |
Måns_E | 2014-11-11 10:07 | |
![]() | Jag tycker att det är färre tiggare i centrala Stockholm nu än vad det var för ett år sedan. Inte heller tycker jag att de är mer påflugna än förr. | |
skrutta00 | 2014-11-11 12:19 | |
![]() | Jag tror inte ett konto skulle lösa något...tiggarna skulle sitta och tigga precis like mycket eller litet. | |
jellyflower | 2014-11-11 13:46 | |
![]() | Det är avgjort fler tiggare i Helsingborg jämfört med för ett år sedan. De är inte påflugna här dock. Inte dem jag brukar träffa på. Min mamma var i Malmö häromdagen och där kom tiggarna fram till henne. Hon uppfattade det som att där var många fler än vanligt. | |
skrutta00 | 2014-11-11 14:11 | |
![]() | Jag bor på en mycket liten ort...2000 fastboende.Här har i år haft tiggare från tidig sommar och än.Jag menar hur i h ...vete hittar dom hit.Stora städer jovistt..men så små orter...Det visar ju bara igen att det är organiserat ...de kommer till någon större stad och blir därifrån slussad ut till mindre orter.Jag tänker på 8 timmar de sitter och tigger ca varje dag. Tigger de varje dag i 3mnd har de lagt ner 672 timmar på att sitta och tigga. Lägger de ner 672 timmar på 3mnd i sitt hemland på att söka arbete...är jag ganska så säker på att många ville fått arbete.Krävs ju mer än att sitta med pappersmuggen och se lidande ut i o för sig. | |
Måns_E | 2014-11-11 14:15 | |
![]() | Problemet är just att de inte får några arbeten i sina hemländer. Om romerna hade haft en bättre social ställning i Rumänien och Bulgarien så hade de inte kommit hit för att tigga. | |
skrutta00 | 2014-11-11 14:33 | |
![]() | Som i Sverige ....finns inte mycket arbete här heller.Långtidsarbetslösa är en stor grupp av de arbetslösa i Sverige... | |
limpan__2 | 2014-11-11 16:38 | |
![]() | Fast det är ju helt olika saker. Den strukturella rasism romer utsätts för och som till stor del förklarar varför de har en så extremt svår sits i sina hemländer att de föredrar att bo i ouppvärmda husvagnar i norra Sverige är något helt annat än det som förklarar den svenska långtidsarbetslösheten. Lyckligtvis minskar den senare och jag hoppas rasismen kan få samma utveckling. | |
Minta | 2014-11-11 19:55 | |
![]() | Ja, det är organiserat av andra i liknande situation och det tycks som om de får betala för en husvagnsplats och en tiggarplats. Det visar väl desperationen i deras situation. Jag ger ibland till en och annan som sitter utanför affären jag brukar handla i, men inte till alla jag ser runt om i stan. Det händer nästan aldrig att någon är påträngande, förutom att nöden i sig är det. Jag önskar att jag kunde, som togs upp på nyheterna idag, kunnat hjälpa någon, till jobb, boende en plats i en karategrupp (som tjejen på tv) och en positiv gemenskap i Sverige. | |
Gloria56 | 2014-11-13 17:20 | |
![]() | Måns_E; Färre tiggare i city. I förorterna sitter dom med 20 meters mellanrum på sina ställen. Har väl flyttat hit då för inte har dom åkt hem. Inte så länge "vi" dumma svenskar ger pengar. | |
Måns_E | 2014-11-13 17:52 | |
![]() | Jag har inte sett att de sitter i horder i förorterna. Snarare någon enstaka eller ett par stycken som mest. Jag har inte märkt någon dramatisk åkning, snarare tvärtom. Men visst de kanske alla samlas i en speciell stockholmsförort där de sitter på 20 meters avstånd från varandra som jag inte brukar besöka. Vad vet jag? | |
Måns_E | 2014-11-13 17:53 | |
![]() | Åkning=ökning | |
skrutta00 | 2014-11-13 21:07 | |
![]() | Att de har ökat i antal och hittar till de mest otroliga små orter i Sverige är med 100% säkert. | |
Måns_E | 2014-11-13 21:20 | |
![]() | Ja jag vidareförmedlar ju bara min uppfattning från min vardag, och den är att jag möter färre utländska tiggare idag än vad jag gjorde för ett år sedan. Jag är inte lika säker som du skruttan att de har blivit fler på små orter, men väljer att inte uttala mig om det överhuvudtaget. Jag blev förvisso förvånad över att i somras stöta på en tiggare på ica i Mellerud, å andra sidan så har jag inte en aning om hur det såg ut i Mellerud för ett år sedan. Oavsett vilket så tycker jag att man inte kan lasta de som tigger för deras situation. Det är lite svårare än så. Det är också bra att svenska politiker har börjat agera i frågan på EU-nivå. För problemen måste någonstans lösas i de EU-länder som har skapat det utanförskapet som vi ser här. Nu så tar tyvärr den typen av insatser lång tid, men jag tror att det på sikt kommer att ge resultat. Att förbjuda tiggeri i Sverige är egentligen bara att sopa problem under mattan. | |
skrutta00 | 2014-11-13 22:07 | |
![]() | Nej där är jag inte enig med dig Måns_E...att förbjuda tiggeri i Sverige är inte att sopa problemet under mattan.Sverige bidrag till Rumenien..att den Rumenska regeringen inte tar hand om sina som sig bör borde vara kärnan i frågan.Jag trir inte att vare sig Norge eller Danmark ser det som sopa under mattan politik att de förbjuder tiggeriverksamhet. | |
Måns_E | 2014-11-13 22:14 | |
![]() | Jag tror att det är just det de gör. Jag håller med om att det rätta är att sätta press på Rumänien och Bulgarien. Vilket kan göras i o m att de är EU-medlemmar. Jag tycker även att EU kan sätta in sanktioner mot dessa medlemmar om de inte ser till att deras medborgare får det bättre. Att skjuta över skulden på tiggarna, och förbjuda tiggeri gör ingenting bättre. Utsatta människor blir inte mindre utsatta för att man inför förbud. | |
skrutta00 | 2014-11-13 22:45 | |
![]() | Det sista är jag enig i....men varje land väljer om de tycker tiggeri är godtycklig form att skaffa sig inkomst.Jag tycker inte att det är det. | |
Gloria56 | 2014-11-14 16:59 | |
![]() | Nu utreds om tiggeriet är organiserat - man misstänker utnyttjande. Verkligen på tiden!! | |
hove - Ej medlem längre | 2014-11-14 17:17 | |
![]() | Kul om du skulle få rätt? - or what? | |