Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 0 |
Inloggade | 2 |
Mobilspel
Pågående | 19 474 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-10-13 09:29 | |
![]() | Mrz_lzr. Nu frågade jag vad som du ansåg vara svensk kultur. För mig är det kultur att i Sverige stå för humanitet, mänskliga rättigheter och yttrandefrihet. Nu frågar jag igen. Vad är kultur för dig`? | |
mz_lzrd | 2015-10-13 09:35 | |
![]() | Nora, för mig är svensk kultur mer än jag kan fylla i den här rutan. Men det du skriver håller jag med om, dock kan man inte både åberopa denna svenska kulturyttring och samtidigt hävda att vi inte har någon inhemsk kultur. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-10-13 09:35 | |
![]() | Det är klart att det finns en svensk kultur. Håller med limpan; varför har en tjomme som visar en Powerpoint-bild med tre punkter rätten att avskaffa den svenska kulturen i dina ögon? Är inte det att ge för stor makt till både tjommar och Powerpointpresentationer? Jag är stolt över vår generösa svenska signalpolitik. Vi visar att vi bryr oss om våra medmänniskor som har det sämre än oss. Jag tror för övrigt att ryktet om Sveriges kollaps är väldigt felaktigt. Visst finns det utmaningar, men det har det alltid gjort och det kommer det alltid att göra. Mz-lzrd, Dina åtgärder är verkningslösa slag i luften. Det finns inga gränskontroller som kommer att hålla migrationen tillbaka, om du nu inte vill att vi ska bli en polisstat. Det görs redan ålderskontroller på ensamkommande flyktingbarn (och de är inte ett dugg tillförlitliga) och vad ska vi göra med de som inte passar in i åldersspektrumet? Ska de få bli vanliga asylsökanden? Vill du stoppa de som är för unga eller de som är för gamla? Vad har deras ålder överhuvudtaget med det faktum att de är på flykt att göra? Vill du ha fler marockanska barn på gatorna? Hur ska vi få Marocko att låta dessa barn komma tillbaka? Invadera Marocko? TUT är ett löjligt förslag som skapar osäkerhet och ökad administration och löser självklart inga problem. Det skapar istället problem. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-10-13 09:39 | |
![]() | Alla håller med om att yttrandefrihet, mänskliga rättigheter och humanitet är viktigt. När jag försöker hitta något som är svensk kultur som är värt att bevara på bekostnad av dessa så kommer jag inte på någon. Därför brukar jag ställa frågan. Ingen mer än SD har konkreta svar på det. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-10-13 10:08 | |
![]() | Jag blir också lite förvånad när två, i mitt tycke, duktiga debattörer, faller på eget grepp. Ni skriver att dårar som påstår något behöver just därför inte ha rätt. Själva påstår ni motsatsen utan att redogöra för varför just ni har rätt. | |
limpan__2 | 2015-10-13 10:43 | |
![]() | Nora1, Jag behöver inte ha rätt, och absolut inte om jag fastslår saker jag omöjligen kan fastslå. Men jag tycker det är uppenbart att det finns en svensk kultur, precis som det finns en tysk, kurdisk, samisk, arabisk kultur. Det går inte att pricka in exakt vad den är och vi kommer alla lägga till olika saker om vi försöker definiera den men den finns. Den är såklart även en sammansmälting av alla de kulturer vi har stötts och blötts emot genom historien, precis som alla andras kulturer även är formade i samspel med andra, och den kommer vara något annat om 15 år. Jag tycker att det är tydligt att svensk kultur under de senaste 70 åren har präglats av humanism och en öppenhet inför omvärlden, och kanske än mer så de senaste 20 åren. Svensk kultur har även inneburit en respekt för det gemensamma, en tillit till varandra och till myndigheter och en alltmer sekulär inställning samt ett rationellt och konstruktivt förhållningssätt till samhällets problem. Det indivuduella perspektivet och den socialla ingenjörskonsten har kanske inte alltid varit till godo men det är absolut något som format dagens Sverige. Mycket av detta utmanas nu, politiker blir genom att utnyttja personvalet valda av sina släkter/klaner snarare än för sina åsikter. Vi ser en tendens till ökad korruption, det finns grupper som kräver religiösa särregler och av debattklimatet att döma har vi ett mer polariserat samhälle än innan. Jag säger inte att detta är invandrarnas fel, men att det är värden vi har levt gott på och som är värda att försvara även om det innebär att vi då begär att någon annan få ge upp sin kultur och sina tradition. Till syvende og sist har de sökt sig till oss och inte tvärtom. Men visst har du rätt att tycka att jag har fel när jag påstår att den svenska kulturen existerar. Lika lite som jag tycker du har rätt i påståendet att "Alla håller med om att yttrandefrihet, mänskliga rättigheter och humanitet är viktigt". Det är tyvärr alldeles för få som gör det om man ser sig om i världen. | |
mz_lzrd | 2015-10-13 11:19 | |
![]() | Tack Limpan. | |
mz_lzrd | 2015-10-13 11:35 | |
![]() | Personligen har jag inte för avsikt att ge upp min svenska kulturtillhörighet hur mycket våra förbannade politiker än försöker stjäla den från mig. Jag har bott här i hela mitt liv, mina förfäder har bott här så långt tillbaka som kyrkböckerna räcker. Detta är ett hån. Jag saknar fanimig ord. Nu är jag väldigt arg och kommer förmodligen att förbli arg under överskådlig tid så jag ska akta mig för den här tråden en stund eller två. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-10-13 11:44 | |
![]() | Om vi inte gemensamt definierar vad som menas med kultur så blir det ju ogörligt att diskutera den? | |
limpan__2 | 2015-10-13 11:59 | |
![]() | Nä, varför det? Det har gått bra att diskutera kultur utan att vi varit överens om exakt vad som ingår innan och det kommer gå bra framöver. För visst håller du väl med om att olika grupperingar i världen har olika kulturer? Jag och mz_lzrd har en hel del gemensamt genom den svenska kulturen men vi har även en hel del som skiljer sig åt då vi (som jag uppfattat det) bor i olika delar av landet. Men det som förenar är bra större än det som skiljer och jag är helt säker att jag kulturellt skulle finna mig närmare henne eller någon annan med rötterna i Sverige än en genomsnittlig arab eller asiat. Det innebär inte att vi delar alla traditioner eller värderingar, och inte heller att jag itne delar värderingar med personer från andra länder. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-10-13 12:37 | |
![]() | Frågan kvarstår. Vad är för kultur inte vill ge bort.? Kommer någon att ta bort all vår kultur (enligt er definition, vad det nu är). | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-10-13 12:43 | |
![]() | * Vad är det för kultur hon inte vill ge upp. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-10-13 13:25 | |
![]() | "Dåren" på bilden var för övrigt Ingrid Lomfors. Svensk historiker och docent som bl forskat i svensk flyktingpolitik och judeförintelsen. Regeringen utsåg den 18 december 2014 henne till ny chef för Forum för levande historia. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-10-13 13:29 | |
![]() | ps. Jag tycker INTE att hon är en dåre. tvärtom. (Det var någon som kallade henne det utan att veta vem hon var.) | |
Gonno | 2015-10-13 15:12 | |
![]() | Kultur är föränderligt Inget är värt att bevara | |
limpan__2 | 2015-10-13 15:42 | |
![]() | Lomfors höll sitt föredrag igår och det, och allting annat från tillställningen finns visst på SVT-play (www.svtplay.se/klipp...k tingarna, hennes föredrag börjar 14.40 in i programmet). Hon påstår mycket riktigt att det inte finns någon inhemsk svensk kultur men jag hör aldrig att hon går förklarar detta mer än att hon konstaterar att det inte finns "en enhetlig inhemsk kultur som går tillbaka till urminnes tider". Men det är det väl ingen som påstår? Däremot finns det en svensk kultur som växt fram över tid och tillsammans med de kulturer vi har runt oss. Även docenter och myndighetschefer kan måla halmgubbar och hon kan lika lite som någon annan påstå att det inte finns en svensk kultur. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-10-13 15:46 | |
![]() | Som Gunno säger så är kultur föränderligt. Förr ingick det i kulturen att aga sina barn. (Det ändrade politikerna.) | |
limpan__2 | 2015-10-13 15:47 | |
![]() | Fast vem har sagt något annat? | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-10-13 16:18 | |
![]() | limpan. Om någon skriver "Förstår ni att igår avskaffades officiellt allt som kan kallas svensk kultur" så undrar man ju vilken kultur som avskaffades. Det undrar inte du? Du kanske tycker likadant? | |
limpan__2 | 2015-10-13 16:28 | |
![]() | Du kan omöjligt missat min inställning. | |