Spelrum
Giraffen | 28 |
Krokodilen | 1 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 33 |
Inloggade | 63 |
Mobilspel
Pågående | 20 514 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
bolo | 2014-11-14 17:44 | |
![]() | Sluta att skänka pengar då.. | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-11-14 17:59 | |
![]() | De flesta aebetare i Sverige är organiserade i någon form. Har någon form av arbetsledning, ansvarig osv. Hela arbetarrörelsen är grundad på det. Något vi försvarar med näbbar och klor. Förstår inte indignationen över att tiggarna skulle ha detsamma. | |
jellyflower | 2014-11-15 07:54 | |
![]() | Ramble, på allvar? Nu är det väl knappast någon demokratisk arbetstagarorganisation det är fråga om när vi talar om tiggares organisation. Att någon bussar runt dessa människor, tar betalt för tiggarplatser och husvagnsplatser och procent av vad de får in per dag är väl maffiaverksamhet och brottsligt och en form av slavdriveri. Det har inga som helst likheter med facklig verksamhet som ju handlar om att hävda arbetstagarens rättigheter i förhållande till arbetsgivaren. Det är knappast tiggarnas branschorganisation det är fråga om här, väl? Eller medlemmarna i tiggarnas fackförbund som anordnar resor och fördelar tiggplatser utanför bankomater och butiker? | |
jellyflower | 2014-11-15 08:00 | |
![]() | Jag blir en aning konfunderad. Jag försöker tänka mig en hemlös gatutiggare säga till tiggar-hallickarna: "Nej tack, jag väljer att inte gå med i er organisation, jag tycker inte att det ni kan göra för mig motsvarar mina förväntningar på en organisation som man betalar medlemsavgift till." Japp, Ramble. Så går det till. Detta har vi kämpat för med näbbar och klor. | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-11-15 09:27 | |
![]() | Jag menar att de skulle inte kunna ta dig hit för att tigga utan någon som arrangerar och organiserar. Läste en intervju med en tiggarkvinna och hon ansåg att det var värt de procent hon betalade, hon hade mycket mer över än hon skulle kunnat få ihop i Rumänien.Vilket för den skull inte brhöver gälla samtliga. Sen att det är brottsligt är en annan sak. Det struntar de nog i. Men att vara rom i Rumänien är nig inte alltid helt enkelt, och det verkar knappast vara brist på människor som tycker dessa arrangemang är värda att delta i. | |
ingson | 2014-11-15 09:35 | |
![]() | Åter till de här myndighetsuttalanden om att vi ska sätta press på Rumänien och Bulgarien. Tycker det låter mycket vagt och till intet förpliktigande.Tror själv inte alls på det Någon som vet vad som händer och hur det utvecklas. | |
jellyflower | 2014-11-15 10:31 | |
![]() | Ramble, det jag finner absurt med ditt inlägg 17.59 igår är att du jämför folk som tjänar pengar på tiggares tiggeri med arbetarrörelsen och fackföreningsrörelsen. Sen när började vi kämpa för organiserad brottslighet som möjliggör för skrupellösa människor att av ren girighet utnyttjar människor som har det fruktansvärt dåligt ställt. Vad i fridens namn har det att göra med medlemsrörelser som bevakar och hävdar arbetstagares rättigheter och säkerhet? Ingen sade emot dig, jag hoppas att det var för att ditt påstående är helt häpnadsväckande konstigt, men det kanske är så "folk" ser på saken - att de kriminella ligor som utnyttjar tiggare för att tjäna pengar i själva verket nästan utövar välgörenhet och är hjälpsamma. Det är säkert så de själva gärna framställer saken. Men det gäller ju lika väl för en hallick i så fall. Han tar ju hand om sina kvinnor. Mot en ringa avgift! | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-11-15 11:13 | |
![]() | Ingson. "Nu inför regeringen en tiggerisamordnare och inleder dialog med Rumänien. -De har ett stort ansvar, säger ansvarig minister Åsa Regnér (S)." www.gp.se/nyheter/sv...d- rumanien | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-11-15 11:54 | |
![]() | Vi har kämpar knappast för organiserad brottslighet. Jag ser detta ur tiggarens synpunkt. Var jag utblottad och förföljd rom utan försörjningsmöjlighet i hemlandet och ville åka ich tigga i ett rikare land skulle jag troligen uppskatta att någon organiserade arbetet. | |
janne121212 | 2014-11-15 12:00 | |
![]() | Eller ramble så kan det vara så att du inte har något val, någon kanske tvingar dig att åka hit och sitta och tigga för att tjäna pengar på dig. En variant av trafficking. Tror inte ens du skulle uppskatta att någon organiserade ett sådant arbete åt dig | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-11-15 12:05 | |
![]() | Så kan det givetvis vara. Var det frågan om att överleva eller svälta ihjäl skulle jag dock troligen välja tiggeriet. | |
jellyflower | 2014-11-15 12:09 | |
![]() | Ramble, jag ger fan upp. Du har en synnerligen underligt romantiserad föreställning om de hyggliga själar som anordnar transporter till Sverige och hyr ut tiggeriplatser som inte är deras att hyra ut, det är väl för f-n ingen rumänsk maffia som äger gatstumpen utanför Konsum? Vad tror du det här är för organisationer egentligen? Nån slags klubbar med medlemsinflytande? | |
jellyflower | 2014-11-15 12:13 | |
![]() | Ramble, vi skulle förmodligen de flesta av oss prostituera oss om det var enda utvägen för att slippa svälta ihjäl. Men gör det koppleri ok då? Är det ok att profitera på den prostituerade/tiggaren bara för att hen är i desperat behov av pengar för sin överlevnad? | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-11-15 12:15 | |
![]() | Jellyflower. Jag har aldrig påstått att det är hyggliga själar. Det är du som antar att jag tror det. | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2014-11-15 14:46 | |
![]() | En bra insändare om tiggeriet. www.vk.se/1322139/br...ri et?mobil | |
jellyflower | 2014-11-15 15:46 | |
![]() | Eftersom denm andra tiggeritråden skulle fortsätta här, enligt Bittes anvisningar: Nora, det är inte en win-win-situation om man använder tiggare för att köpa sig en fin självbild för några futtiga kronor. Tiggeri är nämligen både ohållbart i längden och fruktansvärt ovärdigt. Hur gör tiggaren när hen är så gammal och/eller sjuk att hen inte kan sitta utanför Konsum i vinterkylan längre? Vänder dig till tiggarnas pensionsfond, eller? Människor ska inte behöva lita till tiggeri för sin försörjning. För svenskar har det länge varit självklart. För Rumänien och Bulgarien är Sverige en guldgruva: De slipper sina avskydda romer och de slipper skaffa sig ett rättvist och humant socialt skyddsnät för sina medborgare. För det gör vi svenskar åt dem. Är det rätt? Nä. Är det win-win? Nä, det är det inte. | |
Måns_E | 2014-11-15 16:08 | |
![]() | Tror du att romernas situation hade varit bättre i Rumänien och Bulgarien om tiggarna hindrades från att komma hit Jelly? Det tror inte jag. Tvärtom så tror jag att det är en ögonöppnare för andra EU-länder hur illa ställt det är för romer i dessa länder när de åker utomlands för att tigga. | |
Minta | 2014-11-15 16:14 | |
![]() | Naturligtvis önskar de flesta, inklusive tiggarna, att det fanns ett värdigare sätt att leva och överleva på. Det ädlaste och bästa vore om enskilda individer kunde hjälpa enskilda individer lite mer personligt, t.ex. med jobb, boende eller att den rumänska staten tog ett större ansvar. I väntan på det finns de här nu och om det får människor att må bättre av att ge lite pengar och de får det lite bättre på kort sikt, är det win-win för båda parter. Ingen tycker att det är en bra lösning i längden, men den blir inte bättre (utom för oss sim inte vill se denna ovärdighet för då kanske den inte finns) av att inte göra någonting. Säkert finns det bättre lösningar som är mer hållbara i längden. Men tills dess. | |
jellyflower | 2014-11-15 16:21 | |
![]() | Det finns idag ingen möjlighet att hindra folk från EU att röra sig fritt inom EU, Måns, så jag har inte funderat över att förbjuda dem att komma hit. Men jag tycker man ska göra det mindre attraktivt för tiggare att komma hit. Det är jämförelsevis lätt att tigga av svenskar. Jag vet inte vad ögonöppnaren ska nytta till när vi tycker att det är helt ok med tiggeri på gatorna. Att acceptera tiggeri på gatorna är väl precis motsatsen till att sträva efter förändring? Om vi hade fortsatt tycka att det var ok när patron betalade statarböndernas lön i brännvin så hade vi haft kvar statarsystemet än idag. För det funkade ju i den meningen att det kunde varit (ännu) värre. | |
skrutta00 | 2014-11-15 16:27 | |
![]() | Jag tycker det är naivt att tro att Rumänien och Bulgarien lägger manken till att få någon förbättring för romerna när de vet att Sverige igen går in som frälsaren i världen.Om någon annan som Sverige gör tar eller vill ha ansvaret för tiggarna...varför lägga två fingrar i kors .Det bästa sättet att hjälpa tiggarna ur en tiggeriverksamhet är att inte ge dom något...särskild när det går profit i det och gynnar de som står högst i pyramiden.Jag tycker många tänker med hjärtat och det är bra men om man har lagt hjärnan åt sidan ...funkar det inte i längden. | |