Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående18 869

Forumkategorier

Användare Inlägg  
magnusito2011-04-08 09:31
Antal inlägg: 4985

Bilderna från programmet i går är svåra att stänga av i mitt huvut, känner förtvivlan, hur kan det gå till så här. Det måste få ett slut. Kan inte äta kött mer.
Jag tror att det måste gå in i oss känslomässigt att det här är tortyr och dödsindustrier som vi konstruerat bara för att lkönsamhet är vår stora religion idag. Vi ska inte behöva avstå någonting är vår utgångspunkt till livet. Att avstå kan vara befriande.
dessutom är det den tredje mest miljöförstörande verksamheten på jorden tydligen, köttproduktionen.
Äckel är vad jag känner!

magnusito2011-04-08 09:33

Författaren menade också att vi har beslut att fatta just nu. För varje gång vi inte tar beslutet att avstå och förändra så skjuter vi fram problematiken till nästa generation. En generation som kommer att få det mycket besvärligt med resurser och miljö.
Allt bara för att vi vill shoppa och tugga i oss Mc Donalds köttbaserade skitmat.

öhmöh - Ej medlem längre2011-05-22 14:43
Antal inlägg: 675

le-lou
Jag får "krypa till korset" och ge dig rätt - dom gånger du faktiskt har det. :)

Knallade iväg till slut och kollade upp B12 värdet. Helt åt skogen för lågt (under referensvärdet).
Och eftersom jag inte kan ge upp vegankosten, så blev det tabletter.

Så jag skulle nog råda veganerna här att göra detsamma. Kolla gärna upp era värden emellanåt.

ektis - Ej medlem längre2011-05-22 15:16
Antal inlägg: 4505

det är så träligt när vegetarianer ska klandra de som äter kött. och tvärtom! alla trivs ju bäst med olika saker....... det finns ju liksom inget rätt och fel angående detta.

Challe_B - Ej medlem längre2011-05-22 15:30
Antal inlägg: 5853

det finns dock väldigt mycket som är fel i köttindustrin

ektis - Ej medlem längre2011-05-22 15:35
Antal inlägg: 4505

jahapp. jag vill äta kött ändå.

Challe_B - Ej medlem längre2011-05-22 15:45
Antal inlägg: 5853

gör det då

i-borg2011-05-22 17:23
Antal inlägg: 11

Har bara skummat lite i tråden. Men man blir ju nästan lite mörkrädd pga. folks okunskap. Tänkte ta upp några argument som förs fram.

Argument 1: Människan har ätit kött sedan urminnes tider alltså bör vi fortsätta göra det. alt; Människan utvecklade en hjärna för att vi började äta kött alltså är kött bra för oss således bör vi äta kött. och liknande.

Argument 2: Att äta kött är, av lite olika anledningar, nyttigare än en vegetarisk kost.

Det stämmer att människan har ätit kött sedan vi blev människor och det är dessutom en av anledningarna till att vi kunde utveckla en så stor hjärna. Hjärnan kräver helt enkelt extremt stora mängder energi vilket inte kunde tillgodoses på annat sätt än genom kött konsumtion. Hela argumentet är dock felaktigt. Till att börja med så kan man inte från det faktum att människan under hela evolutionen agerat på ett visst sätt dra slutsatsen att vi bör fortsätta agera så. Ett sådant argument skulle få många konstiga följder. ex "människan har under hela evolutionen dödat andra människor och stulit land, mat, resurser osv" följaktligen så bör vi fortsätta med detta. Att människan under hela evolutionen ätit kött kan således inte användas som argument för att vi bör fortsätta äta kött.

Anledningen till att kött under evolutionen har varit oumbärligt för människans utveckling är dess höga energi innehåll. Idag är energibrist inte ett problem för människan. Under förhistorisk tid behövde människan kött. Nu behöver vi inte kött. Detta kan således inte heller används som ett argument.

Att en vegetarisk kost skulle vara mer ohälsosam än en innehållande kött är knappast sant. Åsikterna som framförs är främst att kött innehåller alla de aminosyror som behöver tillföras kroppen till skillnad från en vegetarisk kost. Man kan börja med att konstatera att proteinbrist i princip inte förekommer i västvärlden och knappt heller i svältdrabbade områden. Den proteinbrist som förekommer beror dessutom oftast på undernäring dvs. den beror inte av att nödvändiga proteiner inte tillförs utan snarare på att för lite energi tillförs. Det är dock sant att det inte finns några vegetariska livsmedel som innehåller alla de aminosyror som kroppen behöver. För vegetarianer som äter mejeriprodukter är detta dock inget problem då det i princip räcker med 2dl mjölk om dagen. Veganer behöver dock vara någorlunda uppmärksamma på att konsten är varierad. De flesta vegetariska proteinkällor innehåller nämligen rikligt av vissa, men inte alla, proteiner. Detta är dock knappast ett problem då det oftast räcker med ex. två sorters bönor eller två olika sädesslag för att täcka behovet.

Det kan vidare konstateras att vegetarianism knappast har någon inverkan på dagens folkhälsoproblem. Fetma, diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar osvosv. I större utsträckning kan detta härledas till en överkonsumtion av kött i form av snabbmat och liknande (nej jag säger inte att köttkonsumtionen är ansvarig för alla dessa problem endast en bidragande orsak).

Huruvida människan bör äta kött eller inte kan knappast avgöras genom varken evolutionära eller hälsomässiga argument. I dagens läge behöver människan inte kött för att tillgodogöra sig den näring kroppen behöver. Det är inte heller ohälsosamt med en vegetarisk kost. Inte heller en kost innehållande kött behöver vara ohälsosam.

Det finns dock väldigt många andra faktorer att ta hänsyn till. Till att börja med den strikt moraliska frågan huruvida vi verkligen har rätt att behandla djur som vi gör. Vidare så måste man ta ställning till klimat aspekten. Köttproduktionen har ex. troligen större klimatpåverkan än bilindustrin. Vidare så är det inte långsiktigt hållbart att köttkonsumtionen ökar som den gör idag eftersom det innebär en enorm energiförlust att producera kött jämfört med att istället använda växternas energi direkt. Om vi vill kunna föda en ökande befolkning är det helt enkelt en förutsättning att köttproduktionen minskas till fördel för en produktion av vegetabilier.

Jag skulle dessutom vilja ta upp en annan fråga som aktualiseras nämligen har föräldrar verkligen rätt att tvinga sina barn att äta vegetariskt, något som många tycks provocerade av. Det är naturligt att barn äter samma kost som sina föräldrar detta oavsett hur kosten ser ut. Många föräldrar äter idag en kost där snabbmat och socker är vanligt förekommande. Följaktligen äter även många barn en sådan kost. Detta om något anser jag personligen är provocerande med tanke på de extremt negativa konsekvenser detta får för barnen. I ung ålder grundläggs dessutom kostvanorna vilket innebär att barn i stor utsträckning fortsätter att äta som de alltid har gjort även i vuxen ålder. Att hos ett barn grundlägga dåliga kostvanor är helt enkelt förkastligt oavsett om dessa kostvanor är baserade på kött eller inte. Ett barn bör för att utvecklas bra (något som är vetenskapligt ostridigt) få en allsidig och nyttig kost oavsett om denna är vegetarisk eller inte.

le-lou2011-05-22 18:18
Antal inlägg: 17500

vi behöver inte äta kött längre?. tror du att hjärnan ser likadan ut i framtiden om vi sulle sluta äta kött? kul att du kallar det du skriver för kunskap :)

slånbär2011-05-22 18:22
Antal inlägg: 5539

Herregud-för att orka ta sig igenom det låååånga och tråååkiga inlägget så måste jag nog äta mig en redig biff innan. Annars får det vara!

Läste dock det allra sista där om barn och allsidig kost- eh -allsidig innebär för det mesta att man äter av allt=allsidig och inte väljer bort vissa bitar. Nyttigt och balanserat -absolut men av allt.

i-borg2011-05-22 18:49

Nej vi behöver inte äta kött eftersom vi har tillgång till tillräckligt energirika substitut. Men endast det faktum att det finns fullt friska vegetarianer bevisar att vi inte behöver äta kött ur någon slags näringsfysiologisk synpunkt.

Allsidig kost i den meningen att vi får i oss de näringsämnen vi behöver. Hur den är komponerad spelar knappast någon roll.

i-borg2011-05-22 18:52

Vi kan ju hoppas på att hjärnan ur ett långsiktigt perspektiv påverkas positivt av en nyttigare kost. Men nej huruvida vi äter vegetariskt eller ej kommer knappast påverka hjärnan så länge vi får i oss tillräckligt med energi.

Smegge2011-05-22 19:16
Antal inlägg: 68

Väl skrivet i-borg! Precis som du skriver finns det inga motiv ur hälsosynpunkt att äta kött. Man kan tillgodose alla näringsbehov med annan mat. Av en som väljer bort kött krävs att man har god kunskap om näring så att man kan täcka upp alla näringsämnen genom annan mat och inte drabbas av någon bristsjukdom.
Själv skulle jag aldrig komma på tanken att äta en vegetarisk kost. Dels för att jag inte är så intresserad av mat (näringslära) och för att det skulle innebära att jag får lägga ner lite mer tid i planeringen av mina måltider. Men framförallt så är kött så vansinnigt gott att jag inte kan tänka mig ett liv utan att få äta det!

Smegge2011-05-22 19:23

Det är också intressant att många verkar ta det som en personlig förolämpning när någon säger att det är hälsosamt att vara vegetarian eller att människan inte behöver kött. Är man vuxen kan man väl använda informationen som man vill och göra ett medvetet val?

magnusito2011-05-22 19:23

Mat är en vanesak. Jag saknar verkligen inte kött och har inga problem med att hitta på mumsiga maträtter!

i-borg2011-05-22 19:27

Har inte läst hela tråden. Men Smegge gav precis det bästa argumentet jag sett so far. Det irriterar mig inte att folk äter kött. Det som irriterar mig är att folk rationaliserar det genom att säga att det är "bättre", "sundare" eller mer "moraliskt riktigt" än att äta vegetariskt.

numsan2011-05-22 19:27
Antal inlägg: 6327

Mycket vettigt inlägg i-borg!
Inlägget av slånbär efteråt visar ju verkligen att det inte finns särskilt slående argument emot dig. Det är då man känner sig manad att försöka sig på härskarteknikerna..

slånbär2011-05-22 19:34
Antal inlägg: 5539

Men i-borg-det är precis lika många här i tråden (förmodligen fler) som rationaliserar och anser att det är "bättre", "sundare" eller mer "moraliskt" att inte äta kött. Irriterar det lika mycket?

Smegge2011-05-22 19:58

För att de som rationaliserar ska ha lite fakta på fötterna presenterar jag följande från Livsmedelsverkets hemsida:
"Det finns starkt stöd för att medelhavskost och liknande koster med mycket frukt, grönsaker, fullkorn och fisk kan skydda mot hjärt- och kärlsjukdom, medan ett västerländskt kostmönster, med mycket kött och köttprodukter, smör, feta mejeriprodukter, vitt bröd och kaffebröd, är kopplat till ökad risk."
"När man tittar på enskilda livsmedel är kopplingen till hjärt- och kärlsjukdom däremot inte lika tydlig. Ett högt intag av grönsaker och nötter hade en skyddande effekt, men för intaget av totalfett, mättat fett, fleromättat fett, kött, ägg och mjölk sågs bara svaga samband."
"- När man tittar på hela koster ser man alltså tydliga samband med risken för hjärt- kärlsjukdom. Men när man studerar enskilda livsmedel, som ingår i de olika kosterna, finns inte samma tydliga koppling. Det pekar på att det är många olika faktorer som har betydelse och att flera positiva effekter förstärker varandra, säger Irene Mattisson, nutritionist på Livsmedelsverket."

Kort sagt kan man säga att forskningen inte visat att kött skulle öka risken för hjärt-kärlsjukdom, men att det troligtvis är mindre nyttigt för kroppen. Och många bäckar små...

Smegge2011-05-22 19:59

Och här kommer länken:
www.slv.se/sv/grupp1...rl sjukdom/

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?