Spelrum
Giraffen46
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade69
Mobilspel
Pågående19 151

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Rultatultan2013-09-13 14:42
Antal inlägg: 2446

@stuvelsberg
Då är vi tillbaka i att vi inte har något att diskutera.

Jag gav ett rakt svar på en rak fråga om något personligt jag upplever och du vägrar att se det svaret som ett faktiskt svar.

Vidare diskussion är meningslös, då du väljer att förlöjliga och förminska mina upplevelser och mina åsikter, som jag faktiskt har rätt att ha och rätt att uttrycka.

Hejdå!

stuvelsberg2013-09-13 15:10
Antal inlägg: 954

Jag har aldrig sagt att du inte har rätt att tro vad du vill, tvärtom, jag har extra nogsamt poängterat att alla människor(som sig bör i ett sekulärt samhälle) har religionsfrihet och yttrandefrihet. Det betyder dock inte att du liksom jag får stå ut med att bli ifrågasatt, har du problem med detta bör du undvika slika forum, i vart fall denna typ av tråd. Sen kan jag konstatera att varken du eller någon annan ger relevanta svar. Man kan inte bli tagen på allvar om man påstår att man funnit sanningen etc.

Rultatultan2013-09-13 15:14

@stuvel
När du hävdar att ett svar - mitt svar - på en direkt fråga - din fråga - är lögn och något du har rätt att förlöjliga (se din initiala respons till mitt svar) då ifrågasätter du inte. Då förlöjligar du bara och gör diskussion omöjlig.

Om du anser mitt svar vara relevant eller inte skiter jag högaktningsfullt i. Jag säger sanningen. Det är genom Guds ord som jag vet det jag vet.

Detta kallar du lögn. Det kallar jag bullshit.

stuvelsberg2013-09-13 15:19

Det är klart att det är en lögn?? Ett påstående som inte går att verifiera?? Om vi ska ändra kriteriet för detta är vi nog ganska illa ute. Om det dessutom är en subjektiv erfarenhet blir det bara värre, om detta ska utgöra grund för samhället så kan vi ju backa och åter införa dödsstraff för oliktänkande,homo,etc. Varför är inte homosexualitet plötsligt straffbart?? Varför viger vi kvinnliga präster?? Listan blir lång. Vad av guds ord är sant och vad är falskt?? Vem avgör detta och var går gränsen??

Rultatultan2013-09-13 15:35

Slå upp din bibel. Där har du sanningen. Du kan verifiera mitt svar där när som helst.

Du kallar mig lögnare om och om igen. Det är högst kränkande. Och tjatigt.

stuvelsberg2013-09-13 15:41

Men det som står i bibeln är inte sant, dessutom absolut ingen verifikation. Hur kan du be mig att göra det? Det blir också väldigt tjatigt, dessutom besvarar det inget.

Rultatultan2013-09-13 15:48

@stuvelsberg
Jag upplever det som sant.

Du ställde en fråga till mig. Jag svarar utifrån det som jag anser vara sanningen.

Uppenbarligen är det ett koncept du inte greppar.

Må väl och lycka till i ditt sökande.

stuvelsberg2013-09-13 16:05

Jag söker inte, finner ingen anledning till det, och skulle jag så göra vore religionen det sista jag vände mig till.

Rultatultan2013-09-13 16:29

Jahadu.

ttiittii - Ej medlem längre2013-09-13 16:45
Antal inlägg: 37631

jag har aldrig varit en sökare,och kommer aldrig att bli det,religion tycker jag inte heller om och religiös kommer jag aldrig att bli.därimot har jag en relation till Jesus och det är en helt annan sak

Kuralo2013-09-13 16:47
Antal inlägg: 465

Stuvels
Hur kan du veta att det som står i Bibeln inte är sant? Att säga sådant så bergsäkert gör dig till den största lögnaren!
Nej Gud har inte skrivit något CV som du kan ta del av, betyder det att han är en lögn? Du har inte verifierat mitt Cv heller, är jag en lögnare?
Du ber om svar och tjatar om ditt sekulära rike så ingen orkar svara på det längre. Angrip från ett nytt håll Stuvel, stampa inte i samma grop hela tiden. Du är dessutom oförskämd och sarkastisk gentemot rultan som har svarat dig otaliga gånger. Men vi ger dig inte de svar du vill ha. Du ska få mina personliga åsikter dock refererat till dina många frågeställningar ang kyrka/ bibel.
Nej det är inte fel att viga kvinnor till präster, för att vi i första hand är människor. Att det stämmer falskt med Bibeln betyder att tiden har gått och mycket har förändrats i människan sen tiden för Bibeln.inget konstigt!
Ja det är fel att i kyrkan viga par av samma kön, för att det inte är menat så och det strider mot hela grundprincipen med mänskligheten.
Det här vet jag att många kristna tycker men inte lika många medger, för att det är alltid laddat att diskutera om. Sen finns det kristna som är väldigt öppna för det mesta.
Bibeln är och måste vara grunden, sen tar det år att tolka in och förstå den på bästa sätt. Jag säger inte att min tolkning är det rätta/bästa men det är min sanning. Jag kan inte förstå hur du kan säga till rultan att hennes sanning är lögn bara för att du inte kan verifiera den. Det måste vara multijobbigt att gå igenom livet med den inställningen. Leg och gärna CV tack!

ttiittii - Ej medlem längre2013-09-13 17:03

kvinliga pastorer är det bara ateisterna och green som inte gillar

carlmartin - Ej medlem längre2013-09-13 19:37
Antal inlägg: 4590

"Jag söker inte, finner ingen anledning till det, och skulle jag så göra vore religionen det sista jag vände mig till."

Om du inte söker - varför är du här då?

Vill du att alla ska tycka och tänka och tro som du? sättet du kommunicerar på liknar uppförandet hos de som du (till stor del med rätta) vill kritisera.

du vill ha absoluta svar för att acceptera dem som svar? Det finns inga absoluta svar ens inom vetenskapen, bara saker som vi väljer att vara eniga om hur vi beskriver - beskrivningar som genast ändrar sig när vi lär oss mera - detta är en av grundstenarna inom vetenskapen.

att avfärda ett ärligt menat svar på det sätt som du gör är oförskämt.

stuvelsberg2013-09-14 07:02

Hur mina kommentarer uppfattas är en sak som inte är intressant, det blir alltid uppfattat som oförskämt eller arrogant eller vad som helst av den som vill försvara ohållbara påståenden, därför så mycket om mig som person istället för relevanta kommentarer om själva saken. Ett av vårt samhälles största problem är oärligheten, det genomsyrar allt, inte minst eländen som människor konfronteras med dagligen, tyvärr utgör inte religionen något undantag. Sett i ljuset av detta blir obekräftade påståenden som sen dessutom ligger till grund för människors livsvillkor oacceptabelt för en ärlig människa.Vårt land vill vi betrakta som en demokrati som försvarar mänskliga rättigheter, om det ska vara trovärdigt finns inget utrymme för varken religion eller monarki.

ttiittii - Ej medlem längre2013-09-14 07:51

stuvel,kan bero på att du är oförskämd och arrogant,pröva en annan stig,det går att skriva utan att vara arrogant,ingen bryr sig om dig som person,garanterat,man kan vara ärlig utan bara klafsa på det är fullt möjligt att diskutera utan att kränka

ttiittii - Ej medlem längre2013-09-14 07:52

dina påståenden är inte en sorts lag precis,vi har alla våra sanningar,det kallas mångfald

SämstpåBeta2013-09-14 08:05
Antal inlägg: 1760

Carl Martin, ditt senaste inlägg, vem vänder du dig till? Jag kan bara ana men den stämmer in på flera! Jag håller med Stuveln i mycket av det hon säger, hennes stora poäng sedan urminnes trådar, har varit detta med att religionen och då främst kristendomen ( då det är den religion som ligger oss naturligt närmast) utgör sig för att vara en sanning. Det är horribelt att religion gör så, iom exkluderar man allt utanför det man uppfattar som sin sanning. Vetenskapen gör sällan, utgör sig för en total sanning. Den gör inte det pga att när någon lägger fram en trovärdigare teori så kommer ju den första sanningen att företa sig som rejält pinsam. Men varför lullar kristna runt och orerar att de har nått sanningen, det vet vad den egentliga sanningen är, otroligt provocerande och exkluderande!

Stuveln blir hårdare och hårdare i sin kritik och det är något som är vanligt på forumtrådar då man upplever att motparten inte kan ta till sig det man säger och förvisso vice versa. Men Rulltan, Ordminna, ttiittii ni är tröttsamma att dividera med, det finns ingen möjlig ingång till att nå er. Även fast man kommer med goda och tänkvärda argument så slår ni ifrån er med att ni har funnit sanningen och hänvisar till en bok som ni i ena stunden inte beskriver sanningen för att man måste tolka den på olika sätt och inte ta det som står bokstavligt, t.ex skapelseberättelsen, syndafloden, jordens ålder, heliocentriska världsbilden(som man länge inte trodde på).

Bibeln är så full med faktiska fel att påstå att den skulle utgöra en allomfattande sanning är så motsägelsefullt det kan bli. Jag förstår Styvelns frustration och när Carl Martin kliver in i slutet på denna tråd och missat flera tusen inlägg mellan dessa parter, så kan jag mycket väl förstå frustrationen till att omöjligt nå dessa personer. Stuveln liksom jag får helt enkelt lägga band på sig och inse att dessa människor inte går att nå. Liksom de upplever det omvända.

Den enda person som jag har upplevt gjort en omvändning i sitt resonemang och budskap och därmed gjort den bästa resan i dessa trådar är faktiskt trådskaparen själv! Claysune började med att predika, gjorde så länge, trots provokationer öste han på. Sedan hade vi ett mycket givande pm konversation där han berättade sin rädsla och glädje i livet, hur religionen kom in som en del i detta. Här blev Claysune saklig och mottaglig för det motsägelsefulla i religion. Claysune upphörde med sitt predikande och blev mer personlig och därmed som jag uppfattar det MOTTAGLIG! Från att ha varit en i mitt tycke, tossig gammal man, så är han det föredöme vi alla borde följa. Claysune är lyhörd, tar in vad andra säger, avfärdar inte det men ger sin syn på saken. Säger inte att andra har fel, vilsna eller fördömande på något sätt. En djupt troende som jag har respekt för, för han lyssnar och är MOTTAGLIG! Något vi andra i denna tråd är mer eller mindre urusla på.

SämstpåBeta2013-09-14 08:15
Antal inlägg: 1760

Sedan måste jag tillägga att jag tycker det är vidrigt när ttiittii adresserar till Styveln och säger att "ingen bryr sig om dig som person, garanterat". Jag reagerar starkt på det men ingen på hennes sida kommer antagligen att göra det, och det är nästan ännu hemskare! Men har man upplevt sanningen så kanske man upplever att t.o.m ens egna ord oxå har blivit det?

ttiittii - Ej medlem längre2013-09-14 08:18

suvelberg vill inte att vi ska bry oss om honom som person smb

stuvelsberg2013-09-14 08:46

Nej ttiittii; det som är intressant är ämnet och inte jag som person, att dessutom anonyma personer i ett forum inte skulle bry sig om mig är naturligtvis inget bekymmer, men som sagt, det är oavsett detta underordnat sakfrågan.Det som däremot är relevant i det ljuset är att det är det i särklass vanligaste sättet att försöka undkomma en diskussion, nämligen att fokusera på personen som yttrar sig istället för innehållet.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?