Spelrum
Giraffen | 42 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 35 |
Inloggade | 79 |
Mobilspel
Pågående | 19 686 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-12-08 11:37 | |
![]() | Jag tänker så här. Man är mellan 18-25 år när man får visdomständer. Några kan få dem tidigare. Om man då bara kollar visdomständerna på de tveksamma fallen så borde det inte bli så många procent som slinker igenom. Frågan är om man gör den enkla kollen om man bestämmer sig för att inte göra medicinska bedömningar? | |
Lågintensiv | 2015-12-08 11:38 | |
![]() | Det blir givetvis ett mindre "svinn" än idag där personer i trettioårsåldern accepteras som 14 efter genomgången "psykosocial" bedömning hos Farbror Barnbro. | |
Rhotheta | 2015-12-08 11:51 | |
![]() | Angående åldersbestämning av barn. Jag kommer inte att sätta mig in i frågan. Jag förstår att det kan vara vanskligt. Samtidigt har vi följt ett antal superkontinenters bildande och sönderfallande under de senaste 3,5-4 miljarder åren, så... Kanske går det, kanske inte. Om ni backar en lite bit. Vad handlar frågan om? Barn är omogna personer som inte kan anses klara sig på egen hand, utan måste tas om hand. Gäller detta en ung man på 17 år och 11 månader? Absolut inte om han inte är mentalt handikappad och då faller han under LSS. Därför finns det absolut ingen indikation på att hänga upp sig, varken på 18-års-gränsen eller någon annan åldersgräns heller. Sverige har alla möjligheter att själva bestämma en ordning vi tycker är ändamålsenlig. Upplever någon av er att ni behöver en läkare för att avgöra om personen framför er är ett så litet barn att 24-timmars passning är obligatoriskt, kan jag bara beklaga er lott i livet. Om man tar lite höjd skall det inte vara omöjligt att täcka in alla de med definitivt skyddsbehov, samtidigt som alla de "unga" män som har kapacitet nog att på egen hand resa globalt, också behandlas som de kompetenta och handlingskraftiga individer de visat sig vara. Vi har inget problem med tiotusentals mogna kvinnor som hävdar att de är barn. Problem som inte finns, eller kan förväntas behöver inte lösas. Sålunda: Flicka som säger sig vara barn, betraktas som barn. Punkt. När det gäller pojkar: Pojke med rejäl skäggväxt, kan göra lumpen, bära tegel, våldta yngre barn, och torka sig själv i rumpan. Inte barn. Pojke utan skäggväxt, må kunna ovanstående men om vi betraktar dem som barn täcker vi in de skyddsvärda 3-13-åringarna. Att man kan låta en sådan här fråga lamslå nationen är illavarslande. Ni kan naturligtvis fortsätta att diskutera ålder av princip, eller akademiskt intresse. Konstigare diskussioner har jag själv deltagit i åtskilliga gånger. Det är inte under min nivå. Bara inte just den här gången. | |
Rhotheta | 2015-12-08 11:55 | |
![]() | PS Ersätt 3-13 med just din egen definition på 24-timmars behov, för att minska mängden hjärtattacker, slaganfall och dryga kommentarer :-) | |
micro113 | 2015-12-08 12:17 | |
![]() | Rhotheta Bra inlägg. | |
Lågintensiv | 2015-12-08 12:34 | |
![]() | Rothetha, det är systemets godtycklighet jag retar mig på, följaktligen räcker inte könsmognad och skäggväxt som kriterium. Man kan tycka vad man vill om 18 som åldersgräns - 15 hade kanske varit lämpligare i sammanhanget - men frågan är hur vi skall minimera godtyckligheten i urvalsprocessen. | |
Lågintensiv | 2015-12-08 12:36 | |
![]() | Du förordar alltså ett system där ålder är ovidkommande och där man tittar på barnets sociala/kognitiva förmåga att klara sig själv? Har jag tolkat dig rätt då? Det kan du glömma i detta land, och det vet du. | |
ingson | 2015-12-08 12:36 | |
![]() | Rhotheta har löst det enkelt och smidigt: "Har du kunnat ta dig hela vägen till Sverige på egen hand så är du jävlarimej inget barn och således över arton" Psykosocial snabbedömning | |
Mormodern49 | 2015-12-08 12:42 | |
![]() | Micro113 ! Men träd går att åldersbestämma . | |
micro113 | 2015-12-08 12:55 | |
![]() | Mormodern49 Ja, har jag sagt något annat .. Jag säger ju tvärtom, det är inte lika enkelt att åldersbestämma människor som att åldersbestämma träd... | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-08 13:27 | |
![]() | Rhotheta, Var inte så jävla lättkränkt. :-) Nästa gång jag skriver något filosofiskt ska jag nogsamt utelämna ditt namn i resonemanget och om det är så att det är på grund av ett inlägg som du har skrivit som jag får den filosofiska tanken så ska jag istället för att skriva ditt namn skriva R.xxxx.a. | |
Rhotheta | 2015-12-08 13:30 | |
![]() | Lågintensiv. Min poäng är just att finna ett objektivt kriterium som inte är beroende av bedömarens kompetens eller välvilja. Då uppnår man en rättssäkerhet. Man kan tycka att antal levda dagar skulle vara en absolut och rättvis gräns, men individer utvecklas olika fort och det kan skilja jättemycket i förutsättningar mellan två individer som levt lika många dagar. Man uppnår inte alls någon Salomonsk rättvisa med hjälp av ålder. Inte heller skäggväxt är vattentätt. Fler än nödvändigt kommer att klassas som barn. Jag tycker dock att man kan leva med det om utbytet är att bedömningarna görs snabbt och säkert och håller invasionen borta. Jag kanske har fel. Vi kanske bara kommer att selektera fram ett folkslag med dålig skäggväxt i stället. Då får man byta taktik. T.ex. låta google gissa ålder. Det är även det något objektivt, även om det kan slå väldigt olika. Det perfekta är dock det godas fiende. Världen är inte perfekt. Låt oss som 195:e land i världen acceptera det. Inga uppmaningar specifikt till dig. Du brukar försvara realism och sans. | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-08 13:52 | |
![]() | Låg, "Det blir givetvis ett mindre "svinn" än idag där personer i trettioårsåldern accepteras som 14 efter genomgången "psykosocial" bedömning hos Farbror Barnbro." Torde vara tjänstefel. Jag tror jag vet varför medicinsk åldersbedömning ska ske på den asylsökandens initiativ nu. Lagen är utformad på så sätt att det är den asylsökande som ska göra sin identitet (och därmed ålder) sannolik. Bevisbördan ligger alltså hos den personen. Och om hen inte kunnat göra åldern sannolik under inledande åldersutredning kan personen genomgå en medicinsk bedömning för att komma med ytterligare bevisning. Är det innan eller efter den bedömningen inte sannolikt så blir det ett avslag. För övrigt innebär inte Migrationsverkets åldersbestämning att andra myndigheter inte kan göra sin egen bedömning. Det skriver Migrationsverket explicit i sin rättsliga kommentar. Så kommunen får själv ta ställning till hur personen ska bo och skolplacering osv. Övertro till naturvetenskapen skulle jag väl vilja summera den här diskussionen med. Alla talar som om varken åldersbedömning eller specifikt medicinsk åldersbedömning görs i dag. Och att alla barn naturligtvis ljuger och att svenskarna är blåögda och köper vad man än säger. Sluta spring rasisternas ärenden liksom. Låg, har du ringt förresten? | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-08 14:04 | |
![]() | Sen är det väl alltid till den här punkten man kommer när man diskuterar som lekmän. En artikel/rapport visar att A är bra och en annan visar att A är dåligt och att B är bättre. Det är alltså en kontroversiell fråga och så länge det är vederhäftiga källor behöver man mer expertis för att kunna ta någon avgörande ställning. Men jag gillar ju de artiklar som stödjer min ståndpunkt bäst förstås. | |
janne121212 | 2015-12-08 14:12 | |
![]() | "Sluta spring rasisternas ärenden" är en av dom dummaste kommentarer som alltid slängs ut i den här typen av debatter. Sägs ofta när man helst skulle vilja anklaga någon för att vara rasist men inte riktigt vågar fullt ut. | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-08 14:39 | |
![]() | Då lyckades jag framföra min poäng. | |
Lågintensiv | 2015-12-08 14:46 | |
![]() | limimal, jag satt och sökte på hvb-hem/hem för ensamkommande /asylboende att ringa till i morse, men fastnade lite eftersom jag inte visste vilken term jag skulle inrikta mig på. Så nej, inte ringt ännu. | |
Lågintensiv | 2015-12-08 14:47 | |
![]() | Vad är din poäng? Att det finns rasistiska motiv till att vilja åldersbestämma? | |
Måns_E | 2015-12-08 14:57 | |
![]() | Visst, man kan ju bli myndig först när man har fått skäggväxt också, och kanske använda det som körkortsålder och när man får köpa alkohol eller skaffa vapenlicens. Själv så tycker jag dock att antagandet skäggväxt=vuxen inte är helt oproblematiskt. Och om man nu anser att skäggväxt=vuxen så bör man väl ändå vara konsekvent? | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-08 14:59 | |
![]() | Att man köper de myter som rasisterna försöker basunera ut. Det är inte av en slump som det hypotetiska exemplet rörde en mycket äldre person som passerar som yngre. Skäggbarnshistorien. Samma lösryckta exempel fast från andra sidan: sverigesradio.se/sid...el =5884667 | |