Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 65 |
Mobilspel
| Pågående | 19 151 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-09-17 08:57 | |
![]() | Kol 14 www.getsemane.se/radioakt .htm | |
| Måns_E | 2013-09-17 08:57 | |
![]() | Kan du visa något som helst belägg för ditt påstående Ordminna? | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-09-17 08:58 | |
![]() | Metoden låter ju mycket trovärdig, men den har faktiskt allvarliga brister: Som vi redan har sett är C-14 en försvinnande liten del av den totala mängden kol som finns i naturen. C-14 har också en relativt snabb halveringstid. Detta får till följd att man inte kan åldersbestämma saker som är äldre än ca 50 000 år. Även när det gäller dateringar med C-14 så måste man göra vissa antaganden; förhållandet C-12/C-14 måste alltid ha varit detsamma. Det måste även råda jämvikt mellan mängden C-14 som bildas i atmosfären och den mängd som sönderfaller i naturen. Det går att beräkna att det tar 30 000 år från den dag då atmosfären bildades fram till dess det rådde jämvikt mellan mängden bildat och sönderfallet C-14. Darwinisterna antar att det råder jämvikt då jorden, enligt dem, ju är flera miljarder år gammal. Problemet är bara att ett antal undersökningar har visat att det bildas mellan 28 - 37% mer C-14 än vad det sönderfaller och att det alltså inte råder någon jämvikt! Detta kan bara innebära två saker: Antingen är jorden ännu inte 30 000 år gammal eller också har någonting inträffat som gör att jämvikten har rubbats, ex. en ökad kosmisk strålning. Mängden vanligt kol (C-12) i atmosfären har också förändrats på grund av att människan ständigt eldar med fossila bränslen (där mängden C-14 är ju mindre på grund av det långvariga sönderfallet). Den totala mängden C-14 har också påverkats av atombombssprängningarna under 1940- och 1950-talen. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-09-17 08:58 | |
![]() | se länken | |
| Måns_E | 2013-09-17 09:03 | |
![]() | Du menar den kristna tyckarens högst vinklade blogg? Lite bättre än så får du faktiskt prestera Ordminna innan du häver ur dig osanningar. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-09-17 09:14 | |
![]() | Måns- Om du är insatt, så borde du veta vilken debatt det varit om kol 14 metoden och inte stirra dig blind på om det är en kristen som skrivet länken eller inte. | |
| Kuralo | 2013-09-17 09:54 | |
![]() | Tillförlitligheten vad gäller kol14 lämnar jag till vetenskapen, som säkert vet hur och vad för "sanningar" man kan utläsa genom den. MEN vi vet ju genom arkeologiska utgrävningar o.d att städer och samhällen faktiskt lagras ovan varandra och att det kan skilja tusentals år lagren emellan. Så det är fel att avfärda Nasaret och kopplingen till Jesus bara genom den informationen. SPB det räcker inte som argument att Nasaret bara var en slätt vid den "tidpunkten". Här ligger väl bevisbördan verkligen på "den andra sidan" | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2013-09-17 10:20 | |
![]() | Kreationisters stolliga invändningar när det gäller kol-14 har bemötts otaliga ggr, t.ex ncse.com/cej/3/2/ans...-1 4-dating | |
| SämstpåBeta | 2013-09-17 10:27 | |
![]() | Och den kan ur vetenskaplig forskning inte bli tydligare. Bevisen är redan tydliga. Nasareth är en liten ort, inte som Aten som har fyra lager sedan Hadrianus tid och Kairo som ligger på minst tre lager med Sakkara som det mest kända. Nasareth ligger inte på flera lager så den där gick inte heller Kuralo, var det en kristen desperat försvarsmekanism igen tro :)? Kol-14 är utan tvekan en utav de bästa dateringsinstrument vi har och kan ju antagligen med god accurasi datera dinosaurier! Så träffsäkerheten gällande Nasareth är nog högst trolig. Men märk väl här, jag säger inte som ni kristna att den är en 100% sanning, jag väljer att tro på Kol-14 metoden tills någon bättre metod dyker upp. Däremot vet jag inte vilken felmarginal Kol-14 metoden rör sig inom, men tillräckligt för att dagens arkeologer fastställer att Nasareth och Jesus inte kan vara kompatibla! | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2013-09-17 10:45 | |
![]() | Jasså du, och exakt hur tänkte du att man skulle använda kol 14 för att åldersbestämma dinosaurier? Eller du kanske inte tror att de är flera miljoner år gamla? | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2013-09-17 10:53 | |
![]() | science.howstuffwork...e- age1.htm Läs på lite, plz. | |
| Kuralo | 2013-09-17 14:24 | |
![]() | Jag är den förste att erkänna när inte mina kunskaper är tillräckliga. Jag har aldrig haft problem med det, min nyfikenhet är oftast större och betydligt mer drivande än min kunskap. Jag har klarat mig hyggligt i livet ändå ;) Nej jag kör ingen försvarsmekanik här, om du säger att det inte finns lager i Nasaret så utgår jag ifrån att du kollat upp dina uppgifter-så jag köper det. Men jag tror inte på fullständig säkerhetssalt ang kol14 även om det kanske är det enda som finns att tillgå. Vidare så är det av ringa betydelse ändå, för vår Jesus har funnits och verkat precis mitt ibland oss. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-09-17 15:57 | |
![]() | Vittnesbörd: Tamara Laroux Shot Herself, & Went to Hell, Then to Heaven and Back. www.youtube.com/watc...GQ DkCi-OIY | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-09-17 20:11 | |
![]() | Lite cool moderna kristen musik www.youtube.com/watc...7H lfN97-bQ | |
| SämstpåBeta | 2013-09-17 20:33 | |
![]() | Resurrection : du är obegriplig, kol14- metoden är ju det bästa nuvarande instrumentet för att åldersbetinga just dinosaurier och det är via kol14 metoden som vi kan uppskatta att en viss dinosaurie är x miljoner gammal, konstiga inlägg du gör! Motivera dina antaganden istället för att göra konstiga uttalanden och länka till något ännu obegripligare! | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2013-09-17 21:23 | |
![]() | Men LOL! Du är ju helt tossig. Inte ens när man skriver det på näsan fattar du att du är heeelt ute och cyklar. Läs gärna igenom länken jag lade upp. Här är ett nyckelcitat som du hittar precis i början: "carbon-14 dating won't work on dinosaur bones" Om inte polletten trillar ner nu kan jag inte hjälpa dig. Eller kan kanske jag kan, men jag ids inte. Jag är hemskt ledsen. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2013-09-17 21:25 | |
![]() | Ok, en ledtråd till: "carbon-14 dating is only effective on samples that are less than 50,000 years old. Dinosaur bones, on the other hand, are millions of years old -- some fossils are billions of years old" | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2013-09-17 21:29 | |
![]() | (Därav min undran om du kanske inte tror att de är flera miljoner år gamla.) | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-09-17 22:44 | |
![]() | rultan, i morgon börjar min alfabeta äntligen som jag längtat,så älskade Gud värden att han gav oss sin ende son fnatastiskt | |
| Claysune | 2013-09-17 23:49 | |
![]() | Du har rätt ttiittii, Jh.3:16 är en fantastisk vers, Gud gav, Jesus gav, o vi får. Helt otroligt. Gonatt på er alla o sov gott!!! | |