Spelrum
Giraffen | 35 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 15 |
Inloggade | 50 |
Mobilspel
Pågående | 19 708 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Stinky Lomax - Ej medlem längre | 2014-12-15 22:42 | |
![]() | Salka gärningsmannen i Sydney var en muslimsk predikant som ville ha Isis flagga. Breivik var inte präst vad jag vet så blanda inte ihop äpplen och päron. | |
Måns_E | 2014-12-15 22:52 | |
![]() | Breivik var/är nationalist, det var väl det som var lite poängen Stinky Lomax? Hur var det förresten med ditt påstående om att Anna Kinberg Batra idag förespråkar att Sverige skall ha "fri invandring"? | |
Maradona1986 | 2014-12-15 23:15 | |
![]() | Känner att jag måste ta jullov. Inte bra för mitt blodtryck att tänka på svensk politik just nu. Jag ser seriöst Tyskland på trettiotalet, Mussolini, Gyllene Gryning, Svenskarnas Parti, BSS, Nynazism, Jobbik, Breivik, o s v när jag ser framförallt Söder och Karlsson. Jag överdriver troligen så jag får ge mig själv lite tid att lugna ner mig. | |
Minta | 2014-12-15 23:21 | |
![]() | Det ligger mycket i det artikeln tar upp tror jag i budskapet som har trummats in att vi inte har råd med än det ena än det andra. | |
Måns_E | 2014-12-15 23:46 | |
![]() | Ja, jag tror inte att en valrörelse där fyra riksdagspartier gick till val på att "något har gått sönder i Sverige" har gjort saken bättre. Förresten så håller ju dessa partier fortfarande på så. De har dessutom mage att kalla det för "att ta ansvar". | |
Minta | 2014-12-16 00:24 | |
![]() | Det är definitivt inte att ta ansvar att medvetet öka klyftorna. Det är inte minst alliansen som trummat in detta budskap. | |
Måns_E | 2014-12-16 00:32 | |
![]() | Du menar det som upphörde 2007, ökandet av klyftor alltså? Kan du inte själv tycka att s+mp+v kanske har svartmålat Sveriges välmående lite väl mycket minsta? Vi har det ju faktiskt ganska bra, med ordnade statsfinanser, fast löneskatterna har sänkts. | |
Minta | 2014-12-16 00:39 | |
![]() | De med arbete har det bra, åtminstone ekonomiskt, arbetsmiljön kan det väl vara si och så med. Det finns stora brister i sjukvården, skolan, och klyftorna ökar. Naturligtvis är allt relativt och vi är ett av de allra bästa länderna att leva i. Låt oss ta vara på det och låt alla vara med. | |
Minta | 2014-12-16 00:41 | |
![]() | www.etc.se/ledare/da...to rna-okar | |
Måns_E | 2014-12-16 00:44 | |
![]() | Jag tycker att det här debattinlägget, som skrevs före valet belyser det hela rätt så bra touch.metro.se/kolum...XB X0H4sGE/ Det är helt enkelt inte sant att fler har fått de sämre mellan 2006 och 2014. Trots att vi har upplevt en internationell finanskris . | |
Minta | 2014-12-16 00:53 | |
![]() | Ojämlikheten ökar men det gör den inte bara i Sverige. Det har varit högervindar länge. | |
Minta | 2014-12-16 00:53 | |
![]() | Sedan handlar det om ideologi om man tycker det är bra eller inte. | |
Måns_E | 2014-12-16 00:58 | |
![]() | Är du verkligen så säker på att ojämlikheten ökar i Sverige? Det är inte min bild. Dock verkar det vara en populär politisk strategi, en strategi som spelar högerpopulistiska partier i händerna att upprepa gång på gång. | |
Minta | 2014-12-16 01:06 | |
![]() | Den ökar men inte snabbare här än i andra EU-länder: berghsbetraktelser.s...ln der.html | |
Minta | 2014-12-16 01:07 | |
![]() | 1978 var det mest jämlika året i Sverige. | |
Måns_E | 2014-12-16 01:11 | |
![]() | Den ökade fram till 2007 ja, sedan har den rent av minskat något. Den ökade mest under socialdemokratiskt styre under 90-talet. | |
Minta | 2014-12-16 01:15 | |
![]() | Under 90-talet var det som alla minns en mycket stor finanskris i hela världen. Räntan höjdes till 500 % under en period. Den kände vi alla av. Regering hade inte spelat någon roll. | |
Minta | 2014-12-16 01:19 | |
![]() | "Utgifterna för utbildning har minskat i förhållande till BNP i hälften av OECD-länderna sedan början av krisen. Nedskärningar har i synnerhet varit betydande i bland annat Sverige, Estland och Italien. OECD framhåller att sådana nedskärningar påverkar de fattigaste i samhället mest samt att det försämrar den sociala rörligheten för barn från familjer med låga inkomster." "Jämfört med 2007 har ett genomsnittligt svenskt hushåll ökat sin inkomst mest av alla OECD-länder. Trevligt för många och en konsekvens av 140 miljarder i skattesänkningar." "Det är anmärkningsvärt att ännu en tung institution – OECD – återigen och i starka ordalag varnar för den ojämlikhet och de klyftor som nedskärningspolitiken (”austerity”) har skapat. 2. Situationen för medmänniskorna i många av OECD:s medlemsländer – inte minst i södra Europa – är värre än vad den svenska debatten vanligen ger sken av. OECD:s kalla statistik blir än mer alarmerande eftersom högerextrema krafter vinner mark i många medlemsländer. 3. Sverige har klarat krisen förhållandevis bra, men på fel sätt. Stora skattesänkningar har gett högre genomsnittliga inkomster, men till priset av ökad ojämlikhet och bristande investeringar i bland annat utbildning (vilket OECD framhåller)." | |
Måns_E | 2014-12-16 01:20 | |
![]() | Absolut, men vi har även genomlevt en finanskris under föregående regering. Att inkomstskillnaderna trots det har minskat är ju en ganska bra bedrift. Och som sagt inkomstskillnaderna ökade fram till 2007, under socialdemokratiskt styre. Det kan man inte tro när man hör socialdemokraternas retorik idag. Och även din Minta. | |
Måns_E | 2014-12-16 01:23 | |
![]() | Minta, har Sveriges totala skatteintäkterna sjunkit sedan 2006? | |