Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 0 |
Inloggade | 2 |
Mobilspel
Pågående | 19 474 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Milkman73 | 2015-10-15 21:51 | |
![]() | Ett fiasko oavsett vilka man röstar på. Måns, det måste du hålla med om. | |
Måns_E | 2015-10-15 21:56 | |
![]() | Ja, jag tycker att DÖ var en dålig idé från början. Jag ogillar dessutom att S mer eller mindre fick ett ultimatum att samarbeta mer med V. Nu så får regeringen söka majoritet, så som är brukligt. Det tycker jag är bättre. Om regeringen avgår, om det blir ett extra val eller om de lyckas samarbeta med alliansen så får det väl bli så. Att Sjöstedt är upprörd kan jag förstå. Han var ju som sagt en av vinnarna i DÖ. Fastän han inte ens var med. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-10-15 21:58 | |
![]() | Måns. Jag förstår nog inte vad du menar. Ett avtal brukar väl sträcka sig över en viss tid? Det här avtalet gick väl inte ut nu? | |
Minta | 2015-10-15 22:02 | |
![]() | Ebba blev utskälld av Både Batra och Björklund. Minst. | |
Minta | 2015-10-15 22:03 | |
![]() | Ta och räkna vetja. Du som är noga med att alla löften i politiken ska hållas kommer nog att bli besviken på din egen falang. | |
Måns_E | 2015-10-15 22:03 | |
![]() | Nora, jo uppenbarligen så gjorde det det, eftersom det inte fanns stöd för avtalet hos en part i överenskommelsen. Så kan det vara med en del överenskommelser. Det kan straffa den som bröt överenskommelsen, men det kan även gynna den som bröt överenskommelsen, om överenskommelsen ogillas av många. Fast det där förstår du väl egentligen Nora? | |
Minta | 2015-10-15 22:06 | |
![]() | www.expressen.se/kro...ge n-annan/ | |
Minta | 2015-10-15 22:09 | |
![]() | Man kan ogilla DÖ, men tycka att den är bättre än de kaos som kan bli genom att ge SD denna stora roll. De som inte vill ta hjälp av SD eller befinna sig i en gisslansituation genom SD, tycker nog att den är bättre. De som tar hjälp av SD och inte har något emot att ge dem denna roll, vill ha bort den. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-10-15 22:12 | |
![]() | Måns. AHA . du menar så. Nu är det ingen "Alliansen" längre. Jag tycker Alliansen borde gå i graven på samma gång. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-10-15 22:14 | |
![]() | Minta. Ja så är det. Men det bästa hade varit om de hade tagit Stefans utsträckta hand. Det hade hänt om inte den där Alliansen hade funnits. | |
Måns_E | 2015-10-15 22:19 | |
![]() | Minta, det kan man ju tycka om man tycker att det skall drivas mer vänsterpolitik, men det tycker inte jag. Man kan tycka vad man vill om det, men nu har vi den sammansättning vi har i riksdagen. Ingen vill samarbeta med SD i migrationspolitiken, inte heller vill något riksdagsparti samarbeta med SD i övrigt. Men, att SDs ledamöter röstar på ett visst förslag är inte att samarbeta. Om det innebär att Sjöstedt får mindre inflytande så tycker jag att det är bra. Om det innebär att en S + MP regering inte har mandat nog att regera så är det så det parlamentariska läget ser ut. Om det innebär att Löfven får bilda en ny regering utan MP och med tätare samarbete med allianspartierna så får det väl bli så. Om det blir ett extraval så beror det på att regeringen har misslyckats. Det händer i en demokrati. | |
Måns_E | 2015-10-15 22:22 | |
![]() | Nora, vad jag vet så är det en allians fortfarande. Varför låtsas du som att du inte förstår? Varför försöker du förvränga vad jag skriver? För du tycker väl att partimedlemmar på ett demokratiskt sätt skall få påverka sitt partis politiska beslut? Eller hur tycker du att det skall fungera istället kanske jag skulle fråga? | |
ingson | 2015-10-15 22:23 | |
![]() | Minta Jag tror tvärtemot dig En bruten DÖ gynnar SD mindre än om den varit kvar | |
Minta | 2015-10-15 22:24 | |
![]() | Jag tycker alltså inte som du utan vill ha en mer vänsterinriktad regering och anser inte att ändamålen alltid helgar medlen. Är inte det naivt att tro att "alliansen" eller vem det nu är inte söker samförstånd med SD för att få igenom sina budgetar och förslag? Eller kommer de utifrån sitt svaga mandat (från förra valet) att tro att det är de själva som regerar utan SD? Tror du att SD kommer att finna sig i det? | |
Minta | 2015-10-15 22:24 | |
![]() | ingson, på vilket sätt? | |
Måns_E | 2015-10-15 22:29 | |
![]() | SD har varit det enda tydliga oppositionspartiet i o m DÖ, och tittar man på väljarundersökningar så är det tydligt att det gynnat just SD. Minta, allianspartierna har hela tiden varit väldigt tydliga med att de inte samarbetar med SD. Det är naivt att tro att de skulle sätta sin trovärdighet på spel genom att helt plötsligt börja göra det. Det finns ingenting som tyder på det. | |
Minta | 2015-10-15 22:31 | |
![]() | Och du tror att SD kommer att finna sig i det? Eller finns det risk att de fäller en eventuell allians budget och förslag då? | |
Minta | 2015-10-15 22:32 | |
![]() | Just nu tycks allt gynna SD, vad man än gör. Vad gör man då om man inte vill bli invandrarfientlig? | |
ingson | 2015-10-15 22:33 | |
![]() | Minta DÖ innebar att SD kunde kalla sig det enda oppositionspartiet och deras opinionssiffror steg hela tiden utan att de behövde göra något annat än gnälla Utan DÖ måste SD rösta och kommer att göra många av sina sympatisörer besvikna | |
Måns_E | 2015-10-15 22:36 | |
![]() | Jag tror att SD hellre släpper fram en borgerlig budget. De har ju gjort så alla år tidigare, bortsett från när de tillsammans med S, MP och V bröt loss vissa delar (då hörde jag dock inte att du pratade något om samarbete). Ett annat alternativ är att alliansen eller Socialdemokraterna får söka ett bredare stöd (exempelvis genom ett samarbete mellan just alliansen och Socialdemokraterna). Då får nog dock Socialdemokraterna inse att de får försöka hitta bredare uppgörelser som inte bara innefattar C, FP, MP och V, utan kanske med hela alliansen eller det största allianspartiet, och släppa V och även MP. Det finns lite fler spår än S + MP + V + FP + C eller M + FP + C + KD | |