Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 0 |
Inloggade | 2 |
Mobilspel
Pågående | 19 474 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Måns_E | 2015-10-15 22:37 | |
![]() | M + FP + C + KD + SD Skulle det stå. | |
Minta | 2015-10-15 22:56 | |
![]() | Jag har mycket hellre en allians med S+MP+V. Ett nyval är ju vad Ebba Busch Thor vill och hon verkar säker på att kunna regera med SD som backup. Jag tror de övriga är mer tveksamma. | |
lennartspex - Ej medlem längre | 2015-10-15 23:17 | |
![]() | Svårt att komma ifrån att S gick till val på alliansens politik. Rimligen borde S vara stödparti till en alluansregering. | |
Måns_E | 2015-10-15 23:50 | |
![]() | Minta, om nu inte den konstellationen håller för att den inte har tillräckligt stort stöd för att föra vänsterpolitik så är det ju bara att bita i det sura äpplet och inse det. Det är en regering med historiskt lågt stöd. Så det vore ju inte en jätteöverraskning om de måste ändra om lite i färdriktningen om de skall kunna fortsätta att regera. Och om de inte vill det så tror jag att det kommer att spricka. | |
Minta | 2015-10-16 00:36 | |
![]() | Den har betydligt större stöd än alliansen hade. Och alliansen får bekänna färg ifråga om SD. Antingen samarbetar man med s eller med SD. www.dn.se/nyheter/po...en ombrott/ | |
Minta | 2015-10-16 00:36 | |
![]() | Alliansen hade ännu lägre stöd, men du fortsätter att räkna med SD som ett alliansparti tydligen. | |
Måns_E | 2015-10-16 00:41 | |
![]() | Minta, S + MP som sitter i regering tillsammans har lägre stöd än vad Allianspartierna har, hur man än räknar. När alliansen regerade i minoritet förra mandatperioden så hade de 3 färre mandat än hela oppositionen. Förövrigt så verkar Carlsson vara lite inne på min linje, att S måste söka bredare samarbeten, och att det innefattar HELA alliansen. | |
Måns_E | 2015-10-16 00:42 | |
![]() | Eller som Carlsson uttrycker det, det är matematik inte politik. | |
Minta | 2015-10-16 01:05 | |
![]() | Då är det konstigt att de inte bildade regering. S+MP+V däremot har större stöd än alliansen. Det är alliansen som måste regera med stöd av SD om de inte vill samarbeta med S-regeringen. Det kommer troligen att hänga mycket på dem och hur mogna de är och hur mycket de är beredda att dagtinga med sitt samvete och sitt löfte att inte samarbeta med SD. DÖ-överenskommelsen kunde de ju inte hålla. | |
Måns_E | 2015-10-16 01:37 | |
![]() | V kallar sig för ett oppositionsparti Minta. De sitter inte i regeringen. Och deras stöd räcker inte. S + M skulle bli majoritet eller S + alliansen. Matematik således. | |
kovikstippen | 2015-10-16 08:11 | |
![]() | SD lämnar riksdagshuset. Det blir perfekt med massa riksdagsmän från SD på byn. Tänk så många klavertramp som väntar. Korkade utspel och tokiga liknelser. Där kom äntligen Åkessons stora misstag - att skicka ut sina kamrater på byn. J Å kan hålla sina kamrater i schack så länge dom finns i huset men inte när dom ränner runt på stan med järnrör. Det blir en skojig mediahöst. | |
kovikstippen | 2015-10-16 08:31 | |
![]() | Minta. Du är duktig på att analysera oppositionens innersta tankar och kan utförligt beskriva hur alla egentligen vill störta landet i fördärv (av, för mig, okänd anledning) Men vad vill S? Vad vill Mp? Vad V vill är mer tydligt. Så har det alltid varit och det hedrar vänstern. Dom har alltid ärligt berättat vilket elände dom vill skapa. Ur min synvinkel gick S till val utan politisk vilja eller mål. Det politiken arbetar man just nu med att förverkliga. Utan vilja eller mål. Vad vill S? Vad vill Mp? | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-10-16 09:18 | |
![]() | Har du inte det klart för dig så kan du gå in på resp parti:s hemsida. | |
Ruckzuck | 2015-10-16 09:38 | |
![]() | Följer man politiken kontinuerligt (och inte bara i valtider) så är det inte svårt att lista ut vad de olika partierna vill och på vilket sätt de kommer att kompromissa med sina ideal. | |
Minta | 2015-10-16 09:40 | |
![]() | Måns_E, s-regeringen får majoritet med hjälp av v, på samma sätt skulle alliansen få majoritet med hjälp av SD. Det är matematik. | |
Måns_E | 2015-10-16 10:00 | |
![]() | Minta, nu räknar du allt dåligt. De får ju inte majoritet med hjälp av V. I så fall hade ju Löfven inte haft några problem. Alliansen har fler röster än regeringen och regeringen + v är fortfarande inte majoritet i riksdagen. | |
Minta | 2015-10-16 10:20 | |
![]() | Alliansen är inte större än s-blocket. Men du envisas med att räkna SD till alliansen. Då har du ju rätt. | |
Minta | 2015-10-16 10:22 | |
![]() | Varför tror du att alliansen erkände sig besegrade i det senaste valet och lät s-blocket bilda regering? | |
Måns_E | 2015-10-16 10:30 | |
![]() | Nej Minta, jag konstaterar bara att regeringen har mindre stöd än alliansen och att regeringen + v fortfarande inte har majoritet i riksdagen. Alltså räcker inte den konstellationen till för att vara säker på att få igenom sin politik. Det är som Ingvar uttryckte det matematik. Om alliansen hade varit intresserade av att samarbeta med SD så hade de för länge sedan suttit i regeringsställning. Det gör de inte, eftersom de inte under några omständigheter är intresserade av att samarbeta med SD. För det så kan man såklart inte låtsas att SD inte sitter i riksdagen, vilket du gör när du säger att S+MP+V har riksdagsmajoritet. Du måste ha minst 175 röster för det. | |
Minta | 2015-10-16 10:33 | |
![]() | Jag har inte sagt att de har majoritet i riksdagen, men de är större än alliansen. nu är det upp till alliansen att visa om de vill samarbeta med S eller SD. Annars samarbetar de med SD för du ska inte inbilla mig att de kan stödja sig på SD utan att SD får något tillbaka. | |