Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 0 |
Inloggade | 2 |
Mobilspel
Pågående | 19 474 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Måns_E | 2015-10-16 10:37 | |
![]() | V är ett oppositionsparti som inte sitter i regeringen. För att samarbete skall vara möjligt så tror jag att samarbeten med V kommer att bli mindre troliga. Och då är regeringen som sagt i minoritet jämfört med alliansen. | |
Minta | 2015-10-16 10:48 | |
![]() | Du upprepar det men de har stöd av V, de kan fortfarande få stöd av V och andra partier om de andra partierna vill. De kan som Ebba Busch Thor vill, se till att det blir nyval, eller samarbeta med S och istället satsa på nästa val för att möjliggöra stabilt regeringsarbete under tiden. Återstår att se. Kaos eller stabilitet. www.aftonbladet.se/l...15 92758.ab | |
Minta | 2015-10-16 10:49 | |
![]() | Du svarar inte på varför alliansen kastade in handduken efter förra valet? Du upprepar bara att de har majoritet, men varför ville de då inte regera? | |
Måns_E | 2015-10-16 10:55 | |
![]() | Minta varför skall de borgerliga partierna föra vänstetpolitik som deras egna väljare är emot? Det är regeringen som har problem, de har för svagt parlamentariskt stöd. Ja jag undrar också varför det inte ställdes ett misstroendevotum mot Löfven och alliansen bildade en regering, när S+MP inte fick igenom sin budget. | |
Minta | 2015-10-16 11:00 | |
![]() | En budget som V hade del i. | |
Minta | 2015-10-16 11:02 | |
![]() | Jag tror jag har svaret: Alliansen ville inte samarbeta med SD. SD hade hotat att fälla varje kommande budget som inte gör som de vill i invandringsfrågan. | |
Minta | 2015-10-16 11:03 | |
![]() | Om man godkänner att S-gruppen bildar regering, trots att de inte delar deras politik, så medverkar man väl inte till att fälla dem när ett parti utövar utpressning bara för att de kan? Då vill man ha stabilt regeringsarbete, utan kaos. Eller så vill man egentligen samarbeta med SD. | |
Minta | 2015-10-16 11:04 | |
![]() | Alliansen hade nämligen varit beroende av SD. | |
Minta | 2015-10-16 11:08 | |
![]() | inte ha stabilt regeringsarbete ska det stå. | |
ingson | 2015-10-16 11:40 | |
![]() | Jag tycker man ska vara försiktig med ord som "kaos" , "kris" och "utpressning" | |
kovikstippen | 2015-10-16 11:45 | |
![]() | Alliansen har starkare parlamentariskt större i riksdagen än S+Mp. Eller matematiskt: M+C+Fp+Kd > S+Mp Vare sig V eller Sd ingår i någon konstellation. S+Mp+V < 50 %. - Dvs man kommer förlora samtliga voteringarna så länge oppositionen är enig. M+C+Fp+Kd+SD > 50 % = majoritet. Detta har dock hittills inte varit ett alternativ för Alliansen. Därför är Lövén statsminister. Efter valet valde talmannen att S (som största parti) ville skapa en regeringskoalition. S accepterade och frågan gick således aldrig vidare till M. Ingen vet därför vad Alliansen gjort om dom fått frågan. För övrigt sa Sd sig beredd att fälla alla regeringar som inte vill diskutera med SD och ta intryck av deras invandringspolitik. Orden var "ta intryck av", ingenting om att SD skulle bestämma allt. Det är en feltolkning som snart blivit en sanning. Inom kort kommer samtliga partier ha närmat sig SD politik. Helt enkelt för att det är SD som bestämt spelplanen och helt kunnat välja egna positioner - utan att snegla på vad andra tycker. Övriga partier måste nu hela tiden förhålla sig till SD och hela tiden riskera att anklagas för att gulla med SD - oavsett vad man tycker och uttrycker.. Det i sin tur beror helt på övriga partiers ovilja att se problemen. | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2015-10-16 11:51 | |
![]() | www.svt.se/opinion/l...p- do-laget ""Under ett års tid har vi nu kunnat se att med Alliansen bakbunden av överenskommelsen tycker sig uppenbarligen Stefan Löfvens minoritetsregering ha fått fribrev att kunna föra en extrem vänsterpolitik. Med hjälp av Miljöpartiet och pådriven av Vänsterpartiet monterar han nu ned flera av de reformer som Alliansen genomfört, med brett folkligt stöd, och som gjort Sverige till ett bättre land att leva i."" Vilken idiot som helst måste väl fatta att DÖ inte är nått för dom borgerliga väljarna. Man kunde ju lika gärna röstat på dom rödgröna då. | |
Minta | 2015-10-16 12:06 | |
![]() | Regeringskris kan det mycket väl bli, kaos kan man byta ut mot bristande stabilitet, oberäknelighet och oredam utpressning mot otillbörlig press. | |
Minta | 2015-10-16 12:09 | |
![]() | Vilken idiot som helst kan se att alliansen måste närma sig SD om de ska regera. Den "extrema vänsterpolitiken" är kanske värre än invandringsfientlig politik. Det återstår att se. | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2015-10-16 12:19 | |
![]() | Så S och mp måste inte närma sig Sd för att regera? Hur tycker du det fungerar för S och mp att regera? | |
kovikstippen | 2015-10-16 12:28 | |
![]() | Det är brukligt att en regering regerar och att oppositionen reagerar på regeringens utspel. Vad vi genomlidit just nu är att regeringen hela tiden regerar på Alliansen och SD politik. Jag tror vi från nu kommer se en tydligare opposition och att regeringen kommer förlora allt fler voteringar. Om S+Mp vill fortsätta regera måste dom kompromissa ihop sig med Alliansen. Hur det ska gå till har jag ingen aning om. Men förslagsvis måste man börja föra samtal med varandra. I stället för att hela tiden beskylla motparten för allehanda oförätter. Det gynnar inte samtalsklimatet. | |
Minta | 2015-10-16 12:30 | |
![]() | S och MP har inte hittills närmat sig SD för att regera. SD fällde till och med deras budget. Däremot har V haft inflytande. Jag tycker det går bra för dem att regera. Det är synd att de inte kan göra mer givet det parlamentariska läget. | |
Minta | 2015-10-16 12:32 | |
![]() | Kovikstippen, jag håller med om att S-gruppen och allliansen måste börja samtala och växa upp. Här kommer framförallt alliansen att ställas på prov tror jag om de väljer S eller SD. | |
Farnsworth | 2015-10-16 12:48 | |
![]() | S+ M borde ha bildat regering. Vad skulle det finnas för frågor som de inte kan kompromissa om? Fast Batra kanske är så makthungrig att det enda som gäller för henne är att vara det största partiet i en regering. Det räcker inte att vara näst störst. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-10-16 13:12 | |
![]() | Rödgröna har majoritet i riksdagen snart. 158 rödgröna 142 alliansen 49 är ute och delar ut flygblad | |