Spelrum
Giraffen44
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade68
Mobilspel
Pågående19 535

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Guppa - Ej medlem längre2008-05-21 00:42
Antal inlägg: 355

Snoosy

Du tror allvarligt att vi som är med i så kallade "sekter" tycker att det är någonting dåligt?

LadyZara2008-05-21 00:42
Antal inlägg: 1057

Dyslekso: Jag tycker att det låter väldigt kreativt.

Snoosy2008-05-21 00:44
Antal inlägg: 4273

Nä, inte än så länge Guppa, för din del iaf
Det finns alltidg anledningar till varför människor dras till det extrema. Vet inte varför du gjort det. men det vet du kanske själv ?

Snoosy2008-05-21 00:45

har du erfarenhet av det utomjordiska ??

upa - Ej medlem längre2008-05-21 00:46
Antal inlägg: 2565

Ja, ta och rädda framtida sektmedlemmar och stäng ner tråden. Passa på att stänga ner betapet med eftersom spel är beroendeframkallande. Jösses, folk måste börja ta ansvar för varandra. Bedrövligt!

E Solu - Ej medlem längre2008-05-21 00:46
Antal inlägg: 4715

Snoosy, det finns sökande tonåringar som i jakt det perfekta självförtroendet via Betapetforumet drivs in i kropssfixering, självsvält, bröstoperationer och självmord. Tycker inte man ska fokusera för mycket på kreativa verklighetsdistraktorer som negativa influenser. Att påstå att människor som är med i sekter är omyndiga eller hjärntvättade är ungefär lika patetiskt som att komma med argumentet "Oh think of the children!" när man inte har något reellt att komma med som skäl till sina förslag.

Snoosy2008-05-21 00:53

E solu, du vet inte hur rätt du har :) Det ligger mycket i vad du säger, men du vill inte tro på det själv riktigt tror jag.

Jag pratar inte om sökande tonåringar i detta fall, utan om vuxna människor som inte hittat sin plats i livet. Dem söker tills dem hittar något som dem tror är det dem söker, genom någon som pratar gott om något, precis som i denna tråden om scinetologi!

Säger inte att det gäller alla, men många.

upa, jag förstår att du är sur på mig sen tidigare, men jag hoppas att du förstår att jag tänker på personer som behöver annan hjälp än att hamna i en sekt...

patboone2008-05-21 01:18
Antal inlägg: 3222

Men Snoosy, man "skyddar" ingen genom att sopa saker under mattan.
Tvärt om. Lyft fram det i ljuset. Jag lovar att Scientologikyrkan helst skulle se att sådana här diskussioner inte fördes offentligt.

E Solu - Ej medlem längre2008-05-21 01:26
Antal inlägg: 4715

Det har du rätt i patboone. De har advokater som stämmer alla som använder ordet Scientologi typ, eftersom det är ett varumärke.

upa - Ej medlem längre2008-05-21 01:44
Antal inlägg: 2565

Snoosy, nej jag förstår inte att du tänker på personer men jag ser att du säger det. Hur som helst behöver du inte vara orolig för att jag är sur på dig.

JannekeS2008-05-21 02:44
Antal inlägg: 70

I samband med att jag läste religion i höstas så gjorde vi ett "studiebesök" hos scientologerna. Jag var otroligt skeptisk redan innan besöket, och inte blev det bättre efteråt...
Kan inte säga att vi fick ett enda vettigt svar på våra frågor, han pratade bort sig från ämnet, siffror ändrades osv...
Det skulle enligt honom inte alls vara dyrt att bli scientolog, senare kom det fram att dyraste kursen man kan gå kostar 1 miljon kronor(!), och för att kunna gå den måste man gå alla andra kurser innan...Kommer inte ihåg vad de kostade, men vet att det var en hel del kurser... Visst, man behöver väl inte gå dyraste kursen men ändå...
Mannen menade på att det var såååå roligt att vara scientolog, men på frågan om vad det var som var så roligt, kunde han bara svara att han inte visste, det var bara såååå roligt...
Hur man kan vara med i något och tycka att det är roligt, utan att kunna sätta fingret på VAD det är som är roligt, känns otroligt suspekt, och personligen så ser jag scientologin som en hjärntvättande sekt...

Snoosy2008-05-21 10:10

pathoone, jag förstår din tanke och kan hålla med om att det är bra att ta fram den i ljuset, på ett sätt. Men i det här fallet så gick det första inlägget ut på att värva medlemmar. Det tycker inte jag är ok.
Hade han ställt frågan om vad folk tycker om scientologi så hade jag diskuterat mer än gärna.

ok upa, du förstår inte att jag tänker på att det är hemskt när personer blir utnyttjade av sekter. Det var tråkigt att höra..
Bara för att du är stark nog att inte gå med i nån (Vilket jag inte tror), för det finns dem som faktiskt klarar av det också. Det säger jag inget om,,,, men sen finns det personer som inte alls klarar av det. Dessa tänker jag på.

vulcan2008-05-21 12:07
Antal inlägg: 7666

Det mest konstiga är ju att även sedan denna fullkomligt monstruösa smörja (se Dysleksos inlägg) som hela deras "lära" tydligen bygger på läckte ut i offentligheten, så fortsätter ändå nya människor att fastna i scientologernas garn och slänga ut en förmögenhet på "kurser" där pengarna till största del efter vad jag förstår fortsätter upp i toppen på organisationen/sekten. Det är iofs så det brukar se ut mer eller mindre i alla sekter - det är bara det att här är det så extremt.

Sockiplast22008-05-21 12:20
Antal inlägg: 82

Läs tråden Spooky ist, där menar ett par att de verkligen hör röster från "andra sidan".. :P
Ännu läskigare.

ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-21 12:31
Antal inlägg: 2483

Jag har läst lite i scientologernas fältmanual, den är extremt lik telemarketingsystem där man använder sig av retoriska knep av typen "Jag kan boka in ett möte, passar tisdag eller onsdag bäst för dig?" istället för att fråga "Är du intresserad av att boka in ett möte".

Ovanstående är ett ganska snällt exempel naturligtvis, deras handböcker är praktiskt taget handböcker i manipulation och innehåller även mildare varianter av NLP. Eftersom jag själv är sekteristisk fundamentalist, men utan intresse av att bedra, manipulera eller lura mina medmänniskor så vet jag ett och annat om hur lätt det är att utveckla tunnelseende, jag har inget annat än sympati med scientologer, vare sig de tillhör de lurade eller de stackare som tvingas lura andra.

Guppa - Ej medlem längre2008-05-21 13:48

Snoosy

Nej, jag har personligen inga erfarenheter av utomjordingar, men jag är övertygad om att de finns.

Snoosy2008-05-21 15:20

Guppa, kan säga så .. Jag vet att dem finns. Men jag behöver inte gå med i scientologerna för det..

TarrasFolke - Ej medlem längre2008-05-21 15:24
Antal inlägg: 297

Hare Krishna rörelsen är idag klassad som religion, såväl som Sajjentålågerna. Kyrka? HA! Hare Krishna lagar i alla fall schysst vegokrubb...

Guppa - Ej medlem längre2008-05-21 15:26

Snoosy

Klart du inte behöver, men det är ju ett bra alternativ.

Dyslekso2008-05-21 15:28
Antal inlägg: 8945

Guppa: jag frågade dig om citatet ovan stämmer överens med vad du hört/läst?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?