Spelrum
| Giraffen | 45 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 27 |
| Inloggade | 76 |
Mobilspel
| Pågående | 18 803 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| peawan | 2011-03-21 23:22 | |
![]() | le-lou: kan du ta exempel med människor i hjälmar kan jag ta utekatter som farit illa. Det handlar i alla fall om katter ;) Jag har läst in mig på djurskyddslagen och tycker att skrämmande få följer den. Därav mina kommentarer kring det. Helt enkelt som en uppmaning till fler att läsa den. Innekatter kan ha stimulerande liv. Alla sköter det inte, men det innebär inte att det inte GÅR att göra det. Precis som det inte är särskilt svårt att följa djurskyddslagen. Det är definitivt en förhöjd risk för lidande och för tidig död att låta sin katt gå ute, eftersom många fler risker för skada finns där jämfört med inne i ett hem anpassat för att ha djur inomhus. Jag är inte av princip emot allt som har med utekatter att göra, jag ger bara fakta. Men jag förstår att det kan vara provocerande ;) Och jag har rätt att sätta katten (och andra djur jag skulle kunna tänkas skaffa) i mitt hem, som innekatt, så länge jag följer lagen. Jag tror att den stora frågan för dig är om det alls är etiskt att ha tama djur, vilket ligger ganska långt från diskussionen i tråden i övrigt. Solsken behöver vi alla. Som tur är finns både fönster, balkonger, uteplatser och promenadstråk att tillgå för oss i vårt moderna samhälle! :) | |
| CallmeIngrid - Ej medlem längre | 2011-03-22 01:32 | |
![]() | Lagar eller ej, min personliga etiska ståndpunkt tillåter mig inte att ha katter inomhus. Vackra, vilda katter. De mår inte bra om de inte får gå som de vill. | |
| malman | 2011-04-06 23:43 | |
![]() | hur går det tvlis blir det någon katt???? är lite nyfiken | |
| teklakluck | 2011-04-07 00:11 | |
![]() | Jag har haft ett antal katter och man kan verkligen prägla en katt. Den blir i princip som en hund, men lite roligare, för katter har trots att de är otroligt trofasta en egensinnighet som är häftigt. Man ska helst inte ha en ensam katt(i allafall inte kattunge) och det är inte mer besvärligt med två, snarare tvärtom. Just nu har jag en gammelbondkatta som är nästan 18 år och en ung blandras abessinier/bondkatt...sna rt 8 månader. Det tog ett litet tag innan den lille plutten blev accepterad men nu går det alldeles utmärkt och de har ju sällskap av varann när jag är på jobbet. Jag har fått två katter överkörda så nu har jag bestämt; aldrig mer! Oliver som plutten heter får bara vara ute med koppel. Jag kan verkligen rekommendera den rasen. Oliver är helt underbar(och det är typiskt för abessiner)för han vill vara med överallt och kolla vad man gör. Borstar man tänderna sitter han på handfatet, lagar man mat ska han hjälpa till osv. Dessutom är han helt suverän på att roa sig själv. Alla andra katter har krävt att man ska kasta saker för apport etc men det sköter han själv. Han kan jaga och kasta runt en gummisnodd i evigheter. Om man nån gång behöver vara borta nåt dygn så går det bra eftersom katter ju sköter lådan helt själv, men katter precis som hundar blir ju jätteoroliga om de känner sig övergivna så det ska man ju inte göra för ofta. Om man behöver vara borta lite längre nån gång är det smartare att ha kattvakt som kommer och matar, hellre än att lämna bort katten. Och som sagt, jag rekommenderar att du skaffar två katter!!!!!! | |