Spelrum
| Giraffen | 31 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 46 |
Mobilspel
| Pågående | 19 779 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| zmiley | 2008-07-02 23:29 | |
![]() | Kram o hjärta candid!! Ska också lämna den här fina tråden ifred nu. Peace! | |
| jeehunmoon | 2008-07-03 00:13 | |
![]() | Har inte läst sida 2-8. Men för att svara på TS: Enbart att vara smal/fet, fattig/rik, frisk/sjuk, social rikedom/fattigdom etc, alla motpoler som mer eller mindre går att dra jämförelser med andra utefter deras innehav eller erfarenheter tycker jag tillsammans visst kan avgöra hur nöjda vi är. Jag är övertygad om att man med samma förutsättningar inom alla andra områden är nöjdare smal än fet, rik än fattig, frisk än sjuk, socialt rik än fattig etc men taget ur ett vakum kan inte något attribut avgöra om individen är nöjd eller inte. Klart man kan vara glad som fet, det är på tiden att jag klargör att jag tycker det eftersom jag aldrig nämnt det i "tjockistrådarna". Men jag tycker allt att kategorin smal/fet påverkar eller avgör till viss del hur individen mår. Psykiskt och framförallt fyfiskt. | |
| Snoosy | 2008-07-03 00:39 | |
![]() | Vad lägligt ditt inlägg kom i tråden, jeehuu ;) | |
| jeehunmoon | 2008-07-03 00:50 | |
![]() | För att vara mera trådenlig; Går man ner från övervikt till normalvikt utan att man har några andra områden man är missnöjd med tror jag att man för tillfället skulle vara sjukt nöjd. Att man är missnöjd med sin självbild som du menar har jag förståelse för, jag kan tänka mig att det är svårt att se på sig själv på ett bra sätt fasän man kanske gjort en förbättring i sina och i andra ögon. Men jag tycker dock att det är synd att det ska vara på det sättet. Uttrycken "once a thief, always a thief", "once a hooker, always a hooker" etc stämmer väl också till stor del. Att ha varit en brottsling längre tiden av sitt liv sätter sina spår och är en del av en fd brottslings identitet. Likaså för en fd prostituerad. Tycker att dessa två uttryck med jämna mellanrum sägs i filmer och kanske inte spelgar verkligheten så bra. Men jag tycker att det ligger en poäng i att man inte kan skaka sig loss en fd identitet så lätt. Tråkigt att det är det tycker jag. Hoppas att alla fd överviktiga som förlorat vikt kan finna lösning på att må bra med sig själva som smala. | |
| MåstesPela - Ej medlem längre | 2008-07-03 00:57 | |
![]() | Undras hur det är i andra länder där övervikt ses som rikdedom/framgång? Är feta där socialt lyckligare? | |
| jeehunmoon | 2008-07-03 06:22 | |
![]() | snoosy, har nu läst resten av tråden och kan konstatera att mitt inlägg inte var överflödigt. | |
| Bitte - Administratör | 2008-07-03 06:51 | |
![]() | Smal=Lycklig är det sanning,, ?? Jag har sett många överviktiga som lyckats tappa vikt, och det har fört med sig en massa annat.. Många byter ett beroende mot ett annat,, dvs mat mot motion, shopping, alkohol och andra droger,, Jag har också sett många som krisar psykist då de blivit smala de tappar sin identitet ,,sitt jag.. Jag har sett många förhållanden krascha pga av att den ena partnern blivit smalare ..mm.mm Det finns så många mera saker jag skulle kunna skriva om men som sagt är smal = lycklig dvs om jag lyckas gå ner i vikt. Så läs detta och tänk bort vikten ,, är det då alltid en lycka att bli smal,, Bitte | |
| jeehunmoon | 2008-07-03 07:15 | |
![]() | Bitte, vill du säga att TS själv svarat på frågan redan? TS, att byta bort överkonsumtion av mat mot överkonsumtion av motion ser jag inte som något negativt så länge man inte blir sjuk av det så att säga. Att man inte blir en rejält träningsmissbrukande människa. Annars tycker jag att det kan låta som att du faktiskt svarat på dina frågor med dina egna exempel där jag inte stöder dig. Om man är seriöst rädd för att det "bara ska ge ett nytt beroende" kan man väl använda det som ursäkt till att inte försöka droppa vikt. Jag står fast vid mitt förrförra inlägg. Att bli smal jämfört med att förut ha varit tjock är en kugge i nöjdhetsmaskineriet. Försök sedan att vinna storvinst på lotto, hitta en i dina ögon perfekt man och hoppas att du inte blir sjuk etc så är du snart så nöjd man kan vara. Frisk = lycklig? Nej, det är inte bara sjuka männsikor som kan vara olyckliga. | |
| Bitte - Administratör | 2008-07-03 07:45 | |
![]() | Jag vill bara visa på en annan sida av att tappa vikt,, och det är lika viktigt att jobba med psyket och varför man äter som man gjort som att jobba med vikten Bitte | |
| 1stclassriot | 2008-07-03 10:17 | |
![]() | förr så ansågs det ju vara status att vara tjock för det var tecken på att man hade det gott ställt. hur lyckades man vända den trenden undrar jag? vad/vem fick folk att anse att smal = snygg/lycklig etc.? | |
| oceano - Ej medlem längre | 2008-07-03 10:23 | |
![]() | För att svara på TS fråga så tror jag att man är lyckligare som smal. Eller i alla fall med en mer hälsosam vikt. Ingen människa kan väl må bra av att gå omkring med olika riskfaktorer för att få diverse hälsoproblem? | |
| ordhämnaren - Ej medlem längre | 2008-07-03 10:34 | |
![]() | Jag tror inte smalhet är en garanti för lycka, men det kan nog vara en väldigt god grundplåt. Bara för att något inte automatiskt har en effekt så bör man nog inte bortse från dess inverkan, läser man på vårdguidens sida om fetma så känns det faktiskt som smalhet är en förutsättning för lycka, för vem vill leva under hot om: Högt blodtryck Diabetes typ 2 Hjärt- och kärlsjukdomar Sjukdomar i gallvägarna Ledbesvär Problem med luftvägar Sömnbesvär Cancer Infertilitet, oförmåga att få barn. Psykiska besvär som depression är också vanligt vid fetma. Dessutom kan fetma och övervikt förvärra sjukdomar som du redan lider av. www.vardguiden.se/te...cl eID=3320 | |
| Bitte - Administratör | 2008-07-03 10:39 | |
![]() | Åter denna tråd handlar INTE om vikt !!! Bitte | |
| Bitte - Administratör | 2008-07-03 10:41 | |
![]() | Den handlar om LIVET, om psyket, om självbilden, om självförtroende,, alltså inte om vikt hit och dit Bitet | |
| ordhämnaren - Ej medlem längre | 2008-07-03 10:49 | |
![]() | Bitte, mitt inlägg handlar inte om vikt, det handlar om förutsättningar för lycka. Tråden handlar inte om lycka? | |
| E_Cantona | 2008-07-03 10:55 | |
![]() | Om man anser att lycka är utseendet lever man ett fattigt liv, lycka innefattar så mycket annat, mina barn gör mig lycklig, mina vänner... Tänk att man kan ju bli påkörd i morgon varför inte njuta av livet, ditt eget liv och låta medmänniskorna leva sina liv. | |
| caca | 2008-07-03 11:47 | |
![]() | "Tänk att man kan ju bli påkörd i morgon varför inte njuta av livet, ditt eget liv och låta medmänniskorna leva sina liv" Tack E_Cantona! Så sant, så sant!! | |
| Dyslekso | 2008-07-03 12:08 | |
![]() | "Tänk att man kan ju bli påkörd i morgon" E_Cantona, tack för den tankeställaren, nu kommer jag att få svårt att sova inatt. ;) | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-03 12:10 | |
![]() | *börjar tänka på Signs* | |
| Candee | 2008-07-03 14:52 | |
![]() | Att gå ner i vikt = lika med lycka men det underlättar. Jag som är övervikgit vill gärna gå ner den övervikten jag har. Jag mår dock inte direkt dåligt av den och har inte brist på självförtroende heller, men jag vet att man blir mer nöjd med sig själv utseendemässigt vilket då på verkar psyket en del iaf. Dessutom så orkar man ju mer..även om jag själv är rätt pigg som person. Men självklart så tror jag att det påverkar en del..men nån nyckel till lycka är det ju inte, det är att lura sig själv. Det som ger mig lycka och lyckliga stunder är relationer..med både familj, sina barn och vänner..att ge och ta..stunder man minns och skapar och förhoppningsvis blir ihågkommen av. Men ja, det är lycka för mig.. | |