Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 65 |
Mobilspel
| Pågående | 19 105 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-07-15 00:40 | |
![]() | Tack å hej! | |
| ZooN | 2008-07-15 00:41 | |
![]() | illiterate : Frågan är om läkarna får välja patienter innan? Vem vill ha hand om Kalle, 3 år, med leukemi? ;) Vad räknas som en botad patient? Men du är nog inte helt fel ute...onkologin kan vara på väg dit: www.newscientist.com...dr ugs.html | |
| Mirr | 2008-07-15 00:42 | |
![]() | Precis att arbeta med människor tex inom vård, skola etc är svårt att sätta en exakt prislapp på | |
| mrperfect | 2008-07-15 00:45 | |
![]() | Har 25 års erfarenhet från elekronikindustrin och är arbetslös, får 15500 i bidrag. ( arbetslöshetsunderstöd) | |
| mrperfect | 2008-07-15 00:46 | |
![]() | Sa jag att jag är civ ing ? nix! | |
| Hetzica | 2008-07-15 00:49 | |
![]() | Som väktare/hundförare 20.500.- +ob(3-4000.-) samt hundersättning 2000:- då är det bara obekväm arbetstid och obekväma ställen ;) | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-07-15 00:49 | |
![]() | Förra året snittade jag på typ 2800 i månaden före skatt. Min hyra ligger på 2800 i månaden. Fast jag hade iofs lån också. I år snittade jag nog på 1500 i månaden före skatt. Trenden ser positiv ut. Men jag lär nog tiodubbla min inkomst om en månad. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-07-15 00:50 | |
![]() | Nej vänta, i år snittar jag hittills på 0 kr i månaden kom jag på. | |
| ZooN | 2008-07-15 00:55 | |
![]() | illiterate: Du borde strejka och kräva en fördubbling av din snittinkomst för i år. ;) | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-07-15 00:55 | |
![]() | Jag sade upp mig i vintras :) | |
| ZooN | 2008-07-15 00:59 | |
![]() | illiterate: Med den snittinkomsten så förstår jag din uppsägning (om du nu inte jobbade en vecka innan nyår bara). Hetzica : Låter inte direkt som att det är en obekväm lön för dig. ;P | |
| iskallinuti | 2008-07-15 00:59 | |
![]() | tycker minst 14.000 efter skatt | |
| patboone | 2008-07-15 02:06 | |
![]() | Tjänar en jävla massa pengar och älskar mitt jobb. Borde väl skämmas men lever iallafall inte av någon annans arbete. | |
| taru | 2008-07-15 10:45 | |
![]() | visst har många inom vården dålig lön, men som sommarjobbare och utan utbildning tycker jag 15.000 är mer än ok. Men det är ju olika... Av någon anledning tycker jag att jag med barn och familj och lång erfarenhet borde få bättre lön än "ungar" som bara lägger pengarna på "onödigheter".. | |
| milly25 | 2008-07-15 10:57 | |
![]() | Jobbar som vik. inom äldrevårde när jag började för ca 2 år sen var lönen på 96:- /h. nu två år senare har den höjts med 10:-/h. Jag har heller ingen utb. ob ligger på 33:-/helg och vardagar tror jag runt 14 15:-/h storhelg 45:-/h, skit lön för det ansvaret men tar om de äldre o deras mediciner... men annras ett väldigt givande arbete. | |
| stefanf | 2008-07-15 11:47 | |
![]() | Det talas ofta om vilka jobb som är "viktiga" och hur mycket ansvar det är etc. Dessvärre är just de faktorerna inte jätteintressanta _i sig_. Vad som är viktigt/avgörande är hur många andra människor som _också_ skulle kunna (och vilja) göra samma jobb med ungefär samma resultat.. Har man ett jobb där man är relativt utbytbar så kommer man inte att tjäna särskilt mycket pengar. Har man ett jobb där man är hyggligt unik, och dessutom med specifik erfarenhet som tar lång tid att ersätta - ja då är chansen hyggligt god att du kan få en anständig lön. Detta kan se väldigt olika ut i olika regioner eftersom tillgängen på arbetskraft kan variera rätt rejält. Inom vissa typer av yrken är arbetskraften mer benägen att flytta sig för att få bra/välbetalda jobb - inom andra så behöver inte arbetsgivaren "oroa" sig särskilt mycket för att de anställda ska flytta.. Man kan (behöver) också väga in om ens arbetsinsats kan ge en positiv effekt, rent ekonomiskt, för företaget/organisationen man arbetar för. "Överskottskvalitet" (att man gör mycket mer än vad som egentligen förväntas - och det gör ingen större skillnad för det ekonomiska utfallet) är tyvärr inget som brukar ge särskilt mycket extra.. Lite justerat kan (ungefär) den här mallen användas för att förklara alla dessa "orättvisa" löner ni beskriver ovan. Ju förr man inser att lönesättning inte handlar om rättvisa desto lättare kan man börja göra bättre val i arbetslivet (om lönen nu är viktig). | |
| stefanf | 2008-07-15 11:50 | |
![]() | Ska sägas också att lön väldigt sällan värderas högst i olika undersökningar. De allra flesta värderar trivsel och andra värden högre.. Så alla ni som väljer att fortsätta på jobb trots att ni är missnöjda med lönen - ni är knappast ensamma och det är troligen rätt sunda val/beslut i grunden. Vill man _verkligen_ få upp lönen mer än något annat får man också räkna med en arbetssituation med (kanske) mer stress, mindre flexibilitet, kanske anstränga familjesituationen mer etc.. | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2008-07-15 11:59 | |
![]() | stefanf. Bättre lön kan ge andra effekter som kan vara psositivt. Att få råd att göra saker på fritiden, resor och satsa på livskvalité. Ett välbetalt jobb behöver inte innebära mer stress och mindre flexibilitet. | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2008-07-15 12:06 | |
![]() | En sommarjobbare som får en lön som ligger väldigt nära de fast anställda kan vara stötande för dem som redan jobbar och har flera års anställningstid. Sen kan det bli en besvikelse när man kommer tillbaks på praktikplatsen som fast anställd och bara får någon tusenlapp mer än i praktiklön. En praktikant presterar inte som inarbetad personal. Ska vara lite försiktigt att uttrycka mig så eftersom det skiljer väldigt beroende på vilken bransch man är i. Jag jämför t ex ingenjörsyrken Det ska vara skillnad på praktiklön och lön som de fast anställda får. | |
| beaujolais - Ej medlem längre | 2008-07-15 13:01 | |
![]() | "Kvinnliga" yrken = sämre lön "Manliga" yrken = bättre lön Den krassa verkligheten. *sekreterare* | |