Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
32
Inloggade56
Mobilspel
Pågående20 169

Forumkategorier

Användare Inlägg  
trashone - Ej medlem längre2008-07-23 19:59
Antal inlägg: 18678

Nej, är trött på att behöva se det får eran synvinkel. Debattera inte avel då om det är så förbenat synd om er.

myran_64 - Ej medlem längre2008-07-23 20:02
Antal inlägg: 3157

ja det svaret säger väl allt gott folk, så nu kan nog tråden stängas =)

Mouche - Administratör2008-07-23 20:35
Antal inlägg: 24193

Jag personligen skulle aldrig köpa en blandrashund.
Anledningen till det är att jag vill arbeta aktivt med mina hundar inom brukshunderiet, då speciellt skyddshundträning/tävling .

Jag är mycket kritisk till den hundägare som MEDVETET parar utöver rasgränserna.

Men jag har också tillräckligt mycket sunt förnuft och hundkännedom efter att ha tillbringat hela mitt liv tillsammans med hundar att jag inser att en "olycka händer så lätt" och att det i såna lägen blir resultat: blandrasvalpar!

Är de satta till världen så skulle jag aldrig komma på tanken att avliva de små om de visade sig vara friska.
Jag skulle med ljus och lykta leta efter trevliga ägare till valparna men, eftersom jag är FÖR renrasighet bland hundar, så skulle jag också sätta upp ett kontrakt med avelsförbud på valparna.

Att vissa raser har totalt förstörts är inte heller det en hemlighet!
Se bara på bulldoggen!
Vid födsel krävs ofta kejsarsnitt eftersom rasen avlats till att huvudena blivit groteskt stora och tiken därför inte kan föda på naturlig väg.
Många bulldoggar orkar inte ens hålla upp sina huvuden själva pga av dess tyngd.

Som schäferägare är jag glad att kunna säga att trenden med att avla fram "räkstjärtar" nu äntligen ser ut att ha vänt.
Schäferhunden är en "travare", en vallhund och den mår bäst med en rätt, ganska "rak" vinkel, på ryggen.
Fortfarande hör man dock alltför ofta om HD-fel (höftledsfel) med mera som drabbar schäferhundar.

Att som någon påstod, rasstandarden för schäfer skulle vara "speciell" för just Sveriges schäferhundar, är rent felaktigt.
Rasstandarden är fastställd och använd internationellt och dit hör också Sveriges schäfrar.

En människa som vill arbeta med sin hund på ett aktivt sätt bör ha en renrasig hund.
Tävlingar/Utställningar är mestadels en omöjlighet annars..tyvärr måste jag tillägga för jag har sett många blandisar med stor potential och som tränat med oss andra...men som sagt, inte tävlat mot oss!

Min åsikt om SKK håller jag nogsamt för mig själv men jag kan avslöja så mycket att jag INTE delar delar deras åsikter i de flesta frågor.

Alla hundar, rasrena eller blandade, har självskriven rätt att bli älskade och omhändertagna på allra bästa sätt.
Tack och lov är det vad de allra flesta andra också anser. =)

Mouche

Lövgrodan2008-07-23 20:37
Antal inlägg: 2

Jag brukar aldrig skriva i sådana här forum men nu känner jag bara att jag måste. För mig har det ingen som helst betydelse om en hund är renrasig eller ej.
Jag har själv en blandrastik (bordercollie/labrador) som jag haft i snart 13 år (halva mitt liv) och hon är min allra bästa vän. Jag vet att många tycker att det är löjligt att säga så men det är så jag känner och för mig betyder hon mer än vad många människor någonsin skulle kunna göra.

Min hund och hennes syskon var inte vad jag vet planerade utan de bara "kom". Att de sedan bara kostade 500kr ser jag som ett tydligt tecken på att dessa hundar inte kom till världen i ett kommersiellt syfte. Jag är så tacksam för att hon fick komma till mig och hon är en fantastisk hund på alla sätt (har också varit en väldigt frisk hund bortsett från livmoderinflammation och "skräp" i öronen).

Hade jag inte varit intresserad av att tävla med mina framtida hundar så skulle jag köpa samma blandras som jag har nu, men tyvärr så är det ju inte tillåtet att tävla med blandraser i bruks. Kan faktiskt inte förstå varför och det är så synd för jag hade verkligen velat tävla i ngt mer än lydnad.

När det gäller de höga priserna för hundar, oavsett ras, så är det bara knäppt. Som sagt, min hund kostade 500kr och hon är inte sämre än en hund för 20000kr...

Det är bra att det finns renrasiga hundar men jag måste säga att det är blandrashundar som alltid kommer ha en speciell plats i mitt hjärta!

trashone - Ej medlem längre2008-07-23 20:55

Myran: Ja? Det är ett jäkla tjat på hur jag ser på saker o ting. Men ni försöker inte ens acceptera att jag har min åsikt. Tröttsamt.

le-lou2008-07-23 20:58
Antal inlägg: 17500

blogg.aftonbladet.se...d= sc%E4fer

en tjej skriver om hur SKK ser på henne schäfrar...

trashone - Ej medlem längre2008-07-23 21:01

Hoppas det är okej att rata länken då det är aftonbladet.

le-lou2008-07-23 21:01

Har nån sett detta program de pratar om? Det skulle vara intressant, även om det sändes för länge sedan.

" Imorgon torsdag sänder Insider ett reportage om Svenska Kennelklubbens avelskrav på hundar, som gör att de i stort sett blir helt funktionsodugliga, men snygga .

Jag gick i och för sig ur SKK för 2 år sen, men sedan jag köpte min idag 1-åriga vovve har även mina föräldrar gått ur SKK. Anledningen? Min hunds ena öga utvecklades aldrig i fosterstadiet, vilket innebär att hon är blind på ena ögat.
Vid kontakt med SKK för att höra vad ett rimligt prisavdrag på köpesumman skulle kunna vara fick jag till svar att "Hunden inte är livsduglig". Så för att min hund är blind på ett öga anses hon vara livsoduglig och borde egentligen avlivats?

Vita boxrar avlivas, för att de är just vita. Rasstandarden säger att de inte får ha den färgen."
(saxat från Sienna på AOT)

*illamående*

le-lou2008-07-23 21:01

trashone - se så, läs nu, inte blunda :)

barbi2008-07-23 22:03
Antal inlägg: 1924

lövgrodan ja förstår hur du menar min hund är min bästa vän har tom frågat min sambo om hon inte kan sova på soffan så ja kan ha valplådan i sängen:=))) vill ju inte sova ut min lilltjej. men de ville on inte hihihi

trashone - Ej medlem längre2008-07-23 22:06

Får hålla med, vad skall man med en halvblind hund till? leda runt kvarteret?
Tycker vita boxrar är snyggt men om jag inte missminner mig så har de en defekt.

trashone - Ej medlem längre2008-07-23 22:07

snygga.. Min svenska när jag är less suger.

barbi2008-07-23 22:08

men fy fan tras håller du på så här bara för du har tråkigt eller? fattar inte hur du ens kunde få köpa hund! avliva en hund för den e blind på ena ögat ojoj

trashone - Ej medlem längre2008-07-23 22:12

Jag förstår att du inte fattar.

barbi2008-07-23 22:20

suck.. att du inte tröttnar på dig själv ibaland

trashone - Ej medlem längre2008-07-23 22:23

Att du tröttnat är märkbart. Men ist för småpåhopp, börja diskussionen om hundavel.

myran_64 - Ej medlem längre2008-07-23 22:31
Antal inlägg: 3157

Jag kan acceptera att du tycker annorlunda än mig Trash, det är du som tycker vi är fördummade för att vi tycker att blandraser är lika mycket värda!! Du accepterar ju inte att vi andra har en annan åsikt.

Diskussionen renras kontra blandras kommer alltid att finnas.

barbi2008-07-24 00:59

ja kommer inte att accepter åsikter som tex att blandisar inte skulle vara värda nå o inte heller den som tycker att man ska ta bort en frisk hund för den har fel färg men ja kan försöka o respektera dom åsikterna fast ja tycker att de är helt sjukt

le-lou2008-07-24 01:12

Trashone- ett av de vanligaste argumenten mot blandraser är att "man inte vet vad man får".
Aggressivitet tex.

"Ett aggressivt beteende är sällan genetiskt betingat, utan har oftast uppstått genom felaktig fostran, hundhållning och/eller dressyr."

Så då borde man vara ganska safe, om man bara hundhåller rätt ?

CrazyQ2008-07-24 01:50
Antal inlägg: 602

Trashone: "Hoppas det är okej att rata länken då det är aftonbladet."

Observera att detta är en BLOGG som ligger INNE på Aftonbladets sida. Du tycker att Aftonbladet alltid ljuger oavsett? Nej du.....vakna in i verkligheten!

Suck säger jag bara till dig......börja öppna dina ögon och LÄS vad som står där!! Vit shäfer i samma kull som sina syskonvalpar och ratad pga. sin färg?! SJUKT!!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?