Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade48
Mobilspel
Pågående19 882

Forumkategorier

Användare Inlägg  
_imi - Ej medlem längre2012-02-19 21:45
Antal inlägg: 305

Okej Peter. Ska komma ihåg att varna alla killkompisarna (för säkerhets skull oavsett åldern) som ska till London att de ska springa för livet om de får syn på nakna tanter klädda i fisknät.

mirra512012-02-19 21:55
Antal inlägg: 72

kul _imi. Jag har en förmåga att se och höra andar,dock går jag bet på mysteriet varför jag sover så dåligt i sovrummet och så har det varit sen jag flyttade in för 3 månader sen.Misstänker att det är lögn att gubben som bodde innan mig stöp utanför lägenheten,kanske svårt hyra ut om man säger att tidigare hyresgäst dött i lägenheten.

Dyslekso2012-02-19 22:04
Antal inlägg: 8945

Suck. Av alla tänkbara förklaringar till att du sover dåligt i sovrummet väljer du att ta till en förklaring som innebär att gubbens ande på något sätt försämrar atmosfären därinne. Varför är detta ens en misstanke?

_imi - Ej medlem längre2012-02-19 22:10
Antal inlägg: 305

mirra51. Klimakteriet? = dålig sömn.

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-19 22:26
Antal inlägg: 37631

Det finns inga spöken

Naity_2012-02-20 00:05
Antal inlägg: 633

Hur vet du det? :)

le-lou2012-02-20 00:50
Antal inlägg: 17500

Det mest underliga är hur folk säger att de tror på det ena men absolut inte kan tänka sig det andra... jag menar, säger man att man tror att det finns andar så kan man rimligen inte heller sudda bort allt annat som aldrig kan bevisas, alla tomtar, troll, enhörningar, Näcken osv i all oändlighet.
Folk har alltid tror på sagor, de exakta skepnaderna förändras bara i takt med tiden. Idag "vet man bättre" än att tro att det springer runt vättar i huset som man tvingas servera gröt till.. men andar, det "märker man av" för det säger folk som Terry Evans i Det Okända att det finns.

Vidskepelse, inget nytt under solen mao.

mönjelilja - Ej medlem längre2012-02-20 07:44
Antal inlägg: 3613

Nej, jag tror inte på sådant. Jag är skeptisk.

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-20 07:49
Antal inlägg: 37631

för mig är de inte svårt att utesluta spöken,som kristen har jag en annan tro,Du skall inga andra gudar ha jämte mig,så då blir det enkelt,det står i bibeln ganska klart att spöken är inget som behövs

Bim19642012-02-20 10:52
Antal inlägg: 1854

Om man som kristen kan tro att man kan återuppstå från det döda, som Jesus gjorde.

Så är det väl inget konstigt att det finns folk som tror på livet efter detta....

kaffeflicka - Ej medlem längre2012-02-20 12:47
Antal inlägg: 915

Det är ju liksom konstigt att man kan tro på vissa andar men inte andra andar.

tipitina2012-02-20 13:27
Antal inlägg: 2687

Det är väl iofs inte konstigt att man kan välja att tro på det ena men inte det andra. Förstår inte erat resonemang kring det. Har man upplevt att det spökar och därför tror på just spöken man aldrig mött ett troll eller en vätte en för den delen blivit påhälsad av jultomten eller blivit frälst så finns det inget som säger att man automatiskt måste tro på all sköns skit folk kommer släpandes med.

Tingli2012-02-20 13:39
Antal inlägg: 53

Det här citatet i debatten tycker jag är ett bra exempel på den nya "mätbarhetsfascismen" i samhället:
"Om vi inte kan mäta något så finns det inte, självklart är det så.
Neutrinos finns eftersom vi numera kan mäta dom, tur för dom det för annars funnes de icke!"
Då finns inte glädje, kärlek, ilska, inspiration, engagemang eller hat till exempel.
Jag tycker det är ett smått psykopatiskt resonemang som tyvärr håller på att tränga in i olika samhällsområden. Tex i skolan. Att alla kunskaper måste vara mätbara.

ArchForge2012-02-20 14:02
Antal inlägg: 156

@Tingli

Om jag inte har helt fel, vilket jag inte har, så kan glädje, kärlek, ilska, inspiration, engagemang och hat mätas som elektrisk/kemisk aktivitet i hjärnan. Dessutom tycker jag att det är rimligt att kunskaper som är ett krav för en licens eller särskild utbildning ska vara mätbara, liksom jag tycker att högtflygande påståenden om andar ska kunna styrkas med någon form av bevisning efter minst 100 år av påstådd existens.

Marika19872012-02-20 14:36
Antal inlägg: 399

Allt från Gud och änglar till spöken och aliens är filosofi.
Man kan ju inte veta säkert vad som finns och inte.

Jag håller mig till vetenskapen tills jag får bevis på något annat:)

Aliens är ju dock inte så speciellt sci-fi längre. Vetenskapen säger ju att det är stor sannolikhet att det finns liv på andra platser i rymden. Det verkar ju logiskt med tanke på hur liten del av det hela vi känner till.

The truth is out there:O

Skblole2012-02-20 14:38
Antal inlägg: 922

Håller med dig helt, Tingli.

DJ-Emma2012-02-20 14:39
Antal inlägg: 30

Tror inte på spöken eller sånt, men det kanske finns några slags utomjordingar på Mars, men ingen vet ju riktigt hur dem ser ut.
(Om dem nu finns.)

Hinken76 - Ej medlem längre2012-02-20 14:45
Antal inlägg: 1194

Naity>> Om du anser det är som behövs för att ett fenomen ska vara bevisat så kan vi alltså konstatera att det bevisligen finns eller har funnits: Spöken, gastar, gengångare, vampyrer, tomtar, troll, älvor, snömän, varulvar, vättar, lyktgubbar, storsjöodjur, rymdvarelser, svarta damen, julbocken, näcken, bäckahästen, ett par hundra gudar, och så vidare och så vidare. Vi kan vidare konstatera att det är bevisat att Elvis och Michael Jackson lever, för det är det folk som har sett.

"Personliga bevis"? Kul term! Undrar när den slår igenom på bred front och ersätter det mer vedertagna ordet. Bara en tidsfråga antagligen. Det ser ut att bli bråda dagar för de troende (förlåt, dem som har personliga bevis) nu när en massa andra fenomen tydligen också är bevisade.

Jag tackar för rättelsen och ber om ursäkt för att jag har hade fel.

Tingli2012-02-20 15:06
Antal inlägg: 53

ArchForge
Jag håller absolut med dig om att vissa kunskaper måste kunna mätas. Men jag vänder mig mot doktrinen "om det inte är mätbart så finns det inte". Den hållningen är rent av farlig. Visst kan vissa känslor synas som aktivitet i hjärnan. Men man kan inte mäta en människas grad av förälskelse, hat eller humor till exempel. Mycket av de viktigaste sakerna i vårt samhälle är inte mätbara utan subjektiva upplevelser av till exempel trygghet, omtanke, solidaritet, trivsel etc.
Ett mer konkret exempel. Björklund har gjort mätbarhet i skolan till ett mantra som jag tycker tränger undan något lika viktigt som är en förutsättning för själva lärandet. Matematik är bra att kunna och resultaten måste vara mätbara. Men ingen lär sig särskilt mycket utan en engagerad lärare som har social kompetens att lotsa varje individ. Engagemang och social kompetens är icke mätbart. Man kan tjata matte tills man dör om inte eleven är motiverad och intresserad. Dvs har givits icke mätbara känslor. Kombinerar vi engagemang, social kompetens, motivation, intresse och nyfikenhet så kan vi lära oss matematiska ekvationer och till och med tycka det är roligt.

dinodog2012-02-20 18:50
Antal inlägg: 4973

Somliga tror på andar.

Somliga tror att Junfru Maria blev gravid med den Helige Anden.

En sak är säker det blir svårt att "bevisa" att något av det som står ovan är sant.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?