Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade1
Mobilspel
Pågående19 718

Forumkategorier

Användare Inlägg  
munsterfrass2008-08-05 23:03
Antal inlägg: 147

nope mommes :) de otäckaste finns i ditt tangentbord jue :)... och efter att ha läst o begrundat denna tråd ,undrar jag om det finns NÅGON här som blivit bajs eller kissnödig i ex.vis ett U-land eller någonstans där det inte finns fri och lätttillgänglig tillgång till tvål och vatten ? ( iaf :) om ..hur upplevde ni det? var missförhållandena runt omkring det som upptog era tankar , eller stod ni bara där och kände er allmänt ofräscha ? :) ..

bobiflaskan2008-08-05 23:15
Antal inlägg: 10

Jag tvättar händerna INNAN jag vidrör min pick.

mommesfrites - Ej medlem längre2008-08-05 23:19
Antal inlägg: 7605

munsterfrass, jag tycker ändå att toan är äckligast.
I u-land kan man ha våtservetter eller handsprit också.

E Solu - Ej medlem längre2008-08-05 23:21
Antal inlägg: 4715

Bakterier gillar fuktiga miljöer, varför ska man då använda fuktkrämer, våtservetter och vatten?

angelica812008-08-05 23:31
Antal inlägg: 102

Har läst terras inlägg på första sidan och hon skrev att man fick Campolybacter om man inte tvätta händerna efter toa besök. Men min dotter fick matförgiftning alltså sk Campolybacter,så hur går det ihop med att inte tvätta händerna? hon var 1 1/2 år när hon fick det,så det beror ju inte på att hon inte tvättat händerna :))

E Solu - Ej medlem längre2008-08-05 23:37

Hm angelica81, nu fattar jag inte vad du menar.

Nephelia - Ej medlem längre2008-08-05 23:39
Antal inlägg: 677

Men det är ju just det, folk tycker si och så, utan att egentligen veta var det ofräscha finns. När jag pluggade biologi, så gjorde vi labbövningar som gick ut på att isolera bakteriekulturer, från vanliga saker som alla har i hemmet, och även genom att låta öppna petriskålar samla upp partiklar från luften omkring oss. Vi hittande bland annat kolerabakterier, mycket farliga streptokocker med mera. Vi har inte kolera i Sverige, men ändå finns dessa bakterier i små mängder lite varstans, men de kan inte föröka sig så bra här vid våra kyligare breddgrader, därför utbryter inga epidemier.

Det jag försöker säga är, att folk tycker/tror så mycket, att det ena och det andra är snuskigare än något annat, utan att veta/tänka på att vi utsätts för 'dödliga' bakterier hela tiden i vår vardag, de finns hela tiden på vår hud och omkring oss, i stort sett överallt. Detta stimulerar vårt immunförsvar, så att vi kan motstå de farliga bakterierna. Därför ska man hålla sig ren med måtta, man behöver inte gå omkring och vara så steril som möjligt (då har man ju även tagit kål på de 'goda' bakterierna på vår hud). Samtidigt är det viktigt att huden är hel och smidig, eftersom den ska skydda oss från att det farliga kommer in i kroppen.

munsterfrass2008-08-05 23:41

:) .. nåja .. mommes , det kan man ju släpa med sig ... men om man ska vara borta ett tag och inte vill ha 20kg övervikt att släpa på när man fotvandrar ... hur gör man då?? jag bajsar ,kissar och tvättar mig om möjligt ..om inte det går , så gillar jag helt enkelt läget , utan att vare sig känna mig särskilt ofräsch eller bekymrad ... jag tycker om jag ska vara ärlig att detta är ett fett I-landsproblem :)

mommesfrites - Ej medlem längre2008-08-05 23:43
Antal inlägg: 7605

Och kolera är ett fett u-landdsproblem.

CHL2008-08-05 23:46
Antal inlägg: 1212

nä... tänk om jag skulle skita i att tvätta händerna!

Jag jobbar som styckare, våra kranar är sensorstyrda såklart...

Men tror ingen skulle uppskatta om jag sket i det..

Nephelia - Ej medlem längre2008-08-05 23:46
Antal inlägg: 677

Kolera är ett u-landsproblem främst pga klimatet som tillåter bakterierna föröka sig i sådana mängder att epidemier kan utbryta. De flesta får i sig bakterierna via vattnet, alltså inte för att de inte tvättar händerna efter toabesöket.

munsterfrass2008-08-05 23:51

absolut :) .... om det bara var för att de inte tvättade händerna efter toabesök de fick kolera i u-länder , så vore det värt att diskutera ..men orsaken till att kolera och annat grasserar är ju inte toabesöken i sig utan förhållandena runt omkring toaletterna :) ... vi har knappast den missären runt våra toaletter .. och om läget var detsamma för dem ,så tror jag inte en eller annan handtvättning skulle förändra saken :)

Vita loafers - Ej medlem längre2008-08-05 23:57
Antal inlägg: 201

Bakterier och sjukdomar hit och dit -
hur fräscht är det att skaka hand med nån som stått och hållt i kuken och pissat eller grävt med en papperstuss mellan skinkorna och sen inte tvättat händerna?
Om folk i den här tråden är genomsnittliga svenskar ska jag alltid hälsa med handskarna på i fortsättningen.

soapan - Ej medlem längre2008-08-06 00:35
Antal inlägg: 510

Men hur jobbigt är det att tvätta händerna? Blir dom lite torra? buhubuhu.. Smörj in dom då. Det är folkhälsa det handlar om. En tjej på ett bageri i Göteborg tyckte inte det var så nödvändigt. Det är stängt nu på grund av hur sjuka hon gjorde hundratals människor.

Quazar2008-08-06 00:41
Antal inlägg: 5

Haha har läst ett par sidor i detta roliga ämne. Förstår dock inte vad alla förespråkare till att tvätta händerna skriver här för?? GÅ OCH TVÄTTA HÄNDERNA ISTÄLLET =)
Nej, skämt åsido, klart man ska tvätta händerna efter toabesök. Hör till normalt hyfs då man inte vet om man ska hälsa på nån efteråt eller så, eller hur?

E Solu - Ej medlem längre2008-08-06 00:52

Men Quazar, det är ju också så att om man tvättar bort alla sina bakterier från händerna, så riskerar man ju att få händerna invaderade av främmande bakterier som ser outforskat land när man hälsar på nästan snuskhummer. Bättre då att ha invånare som försvarar sitt territorium.

Teppy2008-08-06 01:01
Antal inlägg: 2314

mycket bakterier inne på en toalett.. klart man tvättar händerna.

På offentliga toaletter tar jag inte ens det första pappret på toalettpappret, jag slänger den första delen.. pga att jag tycker det är äckligt..

Teppy2008-08-06 01:02
Antal inlägg: 2314

så tar jag papper på toasitsen.. när jag tvättat händerna tar jag papper så att jag slipper röra vattenkranen ifall jag måste stänga av vattnet, för att inte få bakterier igen..

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-08-06 01:04
Antal inlägg: 4127

"På offentliga toaletter tar jag inte ens det första pappret på toalettpappret, jag slänger den första delen."

Mm, varför skulle man vilja att någons tangentbordsfingrar kommer i närheten av ens kroppsöppningar...

E Solu - Ej medlem längre2008-08-06 01:06

Jag brukar slänga hela toarullen och ta nästa. Vem bryr sig om miljön så länge jag blir renare än renast.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?