Spelrum
| Giraffen | 47 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 32 |
| Inloggade | 81 |
Mobilspel
| Pågående | 19 666 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2008-08-22 08:07 | |
![]() | Bitte - samma svar har jag fått. Dvs att det är omöjligt att säga varför en katt attackerar på det här sättet, det kan vara allt möjligt. Som veterinären sa, vi kan titta fysiskt på djuret och utesluta saker, men vad som pågår i hjärnan kan vi aldrig veta. | |
| Bitte - Administratör | 2008-08-22 08:08 | |
![]() | Ja man låter den katten somna in , tryggt och stilla hos veterinären Bitte | |
| micro113 | 2008-08-22 08:20 | |
![]() | ANDERStG Må så vara -- men likafullt sann. Jag tror inte heller jag är ensam om den. Sen är det en stor skillnad på vad som kan vara önskvärt, och vad man förespråkar som den rätta metoden med hänsyn till humanism och rättsäkerhet. | |
| Storamamman - Ej medlem längre | 2008-08-22 09:21 | |
![]() | micro 113: till dig vill jag säga att jag kan nog mycket mer katt än dig. Men fullärd blir jag aldrig. Studerat katt i 7 år. massor av katt alltså. Pratat med folk i england i usa och i tyskland. Hur mycket jag än kan är det en bråkdel av vad jag önskar jag kunde. Jag har aldrig sagt att jag är 100% kunnig person, men av de katter jag jobbat med och sett de lyckade resultaten ger mig i alla fall såpass mycket känsla för att kunna rätt mycket. Tess 08: En gång aggresiv katt behöver inte betyda att katten är knäpp i huvudet. Men nu hade denna katt tydligen betett sig så här mot fler vilket jag tolkar som att det är dags för att utvärdera katten och se vad som felas. Att hålla koll innebär att man ser och skriver ner kattens beteende i alla lägen under en tid och sen läser igenom detta och ser om det finns en röd tråd i det hela. Därifrån får man börja jobba med katten eller kanske ge den till någon som kan detta. Att möta en dominant katt är tufft mentalt, jag hade en bondkatt som var helt psyko enligt många av mina vänner. Men den hade en orsak. Då den var liten bodde den i en lagård. Fastnade två gånger under kort tid i en sådan där flugfångare, stort ark. Bonden rev loss katten så katten till slut efter andra omgången endast hade ett par tussa kvar av pälsen. Han blev människofientlig efter detta. Jag tog mig an katten. Han var underbar när han återfått sin tillit och till och med men gubbe som jag då precis mött blev accepterad av denna katt. Jag jobbar med kattmynta, feromer och mycket leksaker på dessa vilda katter. Har en katt hemma nu som till och med nu kan acceptera våra småbarn. Barnen får till och med riva i pälsen. Jag har även tidigare köpt in "galna" hästar och fått dem lugna som en sommarvind. Jg har väl nått med mig som kan djur. Jag säger inte att jag är expert men nått har jag väl. Har din vän kattmynta till sin katt?? Detta kan på vissa katter göra dem lite galna. Har hon det inte kan hon prova men har hon det så kan hon prova ta bort det. Hon kan även köpa lite feromer och spraya i hemmet. Se om detta gör skillnad. Om inte skicka katten till mig. Jag tar gärna emot en dödsdömd katt. Kan jag rädda en så är det alltid värt det. Körkortet ja: Tänkt fungera så här. Personen som skall ha djuret ex katt nu då. Får gå en kurs på tre dagar. Helg eller liknande. Sen görs ett prov om just katten´s anatomi, vanligaste sjukdommar, beteende, när skall veterinär sökas . När man klarat provet skall man skicka in detta till jordbruksverket som där skrivs in i systemet att man nu har lov att äga katt. Köps katten in skrivs detta in i som vanligt skk och man blir reggad ägare. Om man sedan måste göra sig av med katten skall giltigt skäl ges och detta kommer finnas i sveriges system. Om allergi finnes skall körkortsinnehavaren spärras och inga fler allergiframkallande djur kan köpas av denna. Stick kontroller av djurskyddet skall kunna ske och utan förvarning. Hos alla i hela sverige. Icke avelsregistrerade katter skall åligga ägaren att sterilisera. Katten måste id-märkas och vaccineras. Detta sista är ju snart genom ändå. Som tur är. Jag brukar om någon inte har råd att serilisera bidra med en slant av de myntamöss jag säljer. Just för att minska antalet katter i sverige. Speciellt dessa stackars huskatter. Jag tillverkar kattbäddar, myntamöss och mycket kattsaker som jag sedan skänker pengar av till olika föreningar som hjälper katt. Nåja detta var ju lite OT men kontakta din vän igen och hör efter detta medkattmyntan | |
| nella35649 | 2008-08-22 09:23 | |
![]() | ro inte katten själv har det bra av att vara så där, helt klart ska ni låta avliva katten, tråkigt men nog det bästa.. Finns som sagt ingen medicin man kan ge en galen katt.. | |
| nella35649 | 2008-08-22 09:23 | |
![]() | Tror* | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-08-22 09:27 | |
![]() | Jag måste hålla med de som undrar vilken värld storamamman tillhör. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-08-22 09:37 | |
![]() | Godmorgon, oj, vad tankarna spårar iväg här. Avliva människor?! Tror, tack och lov micro, att många inte tänker som du. Om min granne får frispel och hugger mig med en sax i benet, ska han avrättas då?! Och god morgon igen men varför jämföra djur med människor ö h t. Vi kan inte ens prata med dem i ett talat språk, utan får gissa och försöka tyda i en helt fysisk kommunikation och, förmodligen, utläsa vad vi vill utläsa. En människa med liknande förutsättningar, hålls under uppsikt jämt. Ni som vill bortförklara och rehabilitera ett kattdjur, vad om det i stället varit en tam gepard? Min bestämda åsikt är, att ett kattdjur som är aggressivt mot människor och för den delen andra husdjur, ska man inte ha. Varför lägga resurser på det, när Läkare utan gränser och Röda korset behöver hur mycket resurser som helst, både i Sverige och runt om i världen. | |
| vagel - Ej medlem längre | 2008-08-22 09:49 | |
![]() | Usch vad många mordiska inidivider det finns här :( Jag tror det bästa är att genom en lång och noggrann utredning upprätta en handlingsplan för katten i samråd med veterinär, djurpsykolog och ev. någon från miljökontoret hos er kommun (jag har själv väldigt positiva erfarenheter från just vårt lokala miljökontor). Förmodligen har katten varit med om något väldigt traumatiskt tidigare i livet som den behöver få hjälp att bearbeta innan den kan fungera fullt ut med andra igen. Kanske blev den själv biten som liten? För mig låter det som den här katten har svårigheter i de sociala kontakterna, varför nån form av gruppterapi säkert vore lämpligt. Genom att ha återkommande samtal med katten och ge den möjlighet att i grupp med andra katter få kommunicera sina känslor kan den kanske så småningom lära sig att hantera situationer då den känner sig pressad. Det finns säkert bra verktyg att ta till i de situationerna, kanske även någon lämplig medicinering i kombination. Men att det kan bli en bra katt även av denna hyser jag inga tvivel om. Kanske vore det också bra om du själv kunde vara med vid något/några av samtalen. Det skulle kunna fungera lite som en brottsofferkonfrontation, där ni kanske skulle lära er att förstå varandra bättre. Då skulle såna här onödiga situationer kunna undvikas i framtiden. Har du provat att själv prata ut med katten efter det som har hänt? Det kanske bara var någon form av missförstånd er emellan? Kanske var det du själv som provocerade denna våldshandling genom att visa dina bara ben för katten? Jag vet själv hur svårt det är att motstå ett par vackra ben… | |
| micro113 | 2008-08-22 09:50 | |
![]() | mommesfrites Om du går tillbaka och läser mina inlägg igen så ser du att jag inte förespråkar avrättning. Jag gör en tydlig distinktion mellan vad som i vissa fall kan anses vara önskvärt, och vad man (jag) förespråkar. Jag anser att det finns människor som världen skulle klara sig utan -- men är i ett humanistiskt och rättsäkerhetsperspektiv ändå emot dödsstraff. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-08-22 09:50 | |
![]() | Frågan är. Är denna utredning värd det förhållande till kattens värde. Nej. | |
| micro113 | 2008-08-22 09:52 | |
![]() | Storamamman Det är stor skillnad på att lugna en vild katt - få en katt med dåliga erfarenheter att bli trygg - och en galen katt. Sen har du faktiskt inte aning om vilken erfarenhet eller utbildning jag har när det gäller katter eller djur överhuvudtaget. Givet ditt resonemang så tror jag dock att du har en hel del brister i din egen kunskap, eftersom du uppenbarligen inte insett att det finns begränsningar för vad man kan åstadkomma i vissa fall -- oavsett hur god vilja man har. | |
| micro113 | 2008-08-22 09:56 | |
![]() | trashone Jag håller med dig -- jag skulle inte lägga de pengarna eller den energin på vare sig katt eller hund -- i synnerhet inte eftersom jag anser att djuret sannolikt mår dåligt, och man inte skall hålla liv i djur in i absurdum utan har ett moraliskt ansvar för att förkorta deras lidande när de inte mår bra. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-08-22 09:56 | |
![]() | Att låta en vild och galen katt umgås med sina barn och stoltsera med att de till och med får "riva" i kattens päls måste vara höjden av dåligt föräldraskap. Hela inlägget gjorde mig beklämd men just att låta katten ens vara med barn är ju som att be om olyckor. Lite off topic jag vet men men | |
| micro113 | 2008-08-22 09:58 | |
![]() | vagel *lol* | |
| Storamamman - Ej medlem längre | 2008-08-22 09:58 | |
![]() | Trashone: Sådana som du som inte respekterar liv skall inte ha med andra liv än ditt eget att göra med. Jag är av den tron att allt liv skall ges en chans. Man kan bara inte avliva för at det inte passar ens egan tycke och tänke längre. Då skall man inte ha djur överhuvudtaget från början. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-08-22 10:00 | |
![]() | Jag respekterar liv. Men debattera med dig om det är för mig lönlöst. | |
| Storamamman - Ej medlem längre | 2008-08-22 10:00 | |
![]() | micro 113 gå tillbaka i mina inlägg och läs att i vissa fall så finns ingen annan utväg. Jag skrev även i ett inlägg att jag aldrig kommer bli fullärd. Men jag skulle ALDRIG avliva en katt bara för den hoppat på någon en gång. Brukar finnas en orsak till detta | |
| micro113 | 2008-08-22 10:01 | |
![]() | storamamman Vad bra att du skriver "tron" | |
| Storamamman - Ej medlem längre | 2008-08-22 10:01 | |
![]() | trashone: Du får bara de svar du frågar efter. Vilken värld jag tillhör. Sluta debattera då | |