Spelrum
Giraffen | 33 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 12 |
Inloggade | 45 |
Mobilspel
Pågående | 20 127 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Zappast - Ej medlem längre | 2008-10-10 14:04 | |
![]() | Ryssbrud: Ja, jag såg det nu... Då har jag lärt mig något nytt :) | |
ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-10-10 14:04 | |
![]() | katalias: sådär resonerar jag med men ibland är man ju extra försiktig i publika sammanhang | |
ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-10-10 14:04 | |
![]() | zap: hehe | |
katalias - Ej medlem längre | 2008-10-10 14:07 | |
![]() | Jo, det kan hända att man anpassar sitt språkbruk beroende på miljö och vilka man har i närheten. Det sker autoamtiskt. Men det är synd om hänsyn bara ska gå åt ett håll. | |
Zappast - Ej medlem längre | 2008-10-10 14:10 | |
![]() | Men vadå hänsyn?! Hur jobbigt är det att säga chokladboll istället för att ta ordet neger i sin mun, även om det är i i bakverkssammanhang... | |
katalias - Ej medlem längre | 2008-10-10 14:12 | |
![]() | öhm... om jag nu alltid sagt negerboll för att det i min värld heter negerboll så är det väl definitivt enbart av hänsyn till en eventuell politisk korrekt omgivning som jag i så fall skulle ändra mitt språkbruk och säga chokladboll. Vad är det du inte förstår? | |
zacco | 2008-10-10 14:13 | |
![]() | vi brukade spela nigger på skolgården. | |
hallonblåbär | 2008-10-10 14:13 | |
![]() | Tja lite insatt e man väl ändå i ämnet =)... Jag tycker inte att ordet neger är ett ord som man inte kan säga, negress är ett vackert ord.. Men däremot e nigger ett fruktansvärt fult ord som man knappt ska yppa än gång. Sen är ju människosynen alltid olika..tex var inne i en lanthandel å skulle fråga vart hundklubben låg..där traskar jag in en neger!?? alla i affären bara tittade på mig å höll på att dö...sen började biträdet på knagglig engelska å frågade om jag önskade nåt.. svarade på min snygga göteborgska vad jag ville...han va rödare i ansiktet än vad jag någonsin kan föreställa mig.. Personligen älskar jag ordet negerboll det är sött =) | |
ordprofeten - Ej medlem längre | 2008-10-10 14:14 | |
![]() | Zappast, varför kan man inte avdramatisera ordet neger istället? | |
Zappast - Ej medlem längre | 2008-10-10 14:14 | |
![]() | Kata: Jag hänvisade till" Men det är synd om hänsyn bara ska gå åt ett håll." | |
katalias - Ej medlem längre | 2008-10-10 14:15 | |
![]() | Exakt. Varför kan inte omgivningen ta hänsyn till att man använder ordet neger helt utan värdeladdning? Och sluta kräva att man ska ändra sitt språkbruk. | |
ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-10-10 14:16 | |
![]() | ja vafan är grejen | |
ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-10-10 14:16 | |
![]() | move on | |
Zappast - Ej medlem längre | 2008-10-10 14:18 | |
![]() | ordprofeten: Jovisst, men det kanske är fel väg att gå att använda det i tid och otid. Så länge det finns människor som använder ordet negativt så kanske man skall hålla sig borta från det. | |
katalias - Ej medlem längre | 2008-10-10 14:19 | |
![]() | Tvärtom, Zappast. Så länge det finns människor som använder ordet negativt ska man vinnlägga sig om att använda det icke-negativt. Annars kan man ju aldrig "avladda" ordet. | |
Zappast - Ej medlem längre | 2008-10-10 14:20 | |
![]() | Nej Kata... Jag menade vad är det för uppoffring man egentligen gör när man säger chokladboll istället. Själv har jag faktiskt inte hört någon i min omgivning säga något annat än chokladboll, och mig veterligen har de inte känt sig förtryckta och kuvade i sitt språk... | |
hallonblåbär | 2008-10-10 14:21 | |
![]() | Gast vem älskar inte Pippi när hon talar om för alla att hennes pappa han är minsan negerkung på kurrikurridutt ön,,,,den e bäst!! Jo visst förknippar man ordet neger med slaveri...men det kanju bero på att dom vita faktiskt va i afrika där man faktiskt Oftast är en neger om man nu bor där man nu får säga så? | |
katalias - Ej medlem längre | 2008-10-10 14:24 | |
![]() | Vem har pratat om att det är en uppoffring?? Jag säger bara att bakverket för mig heter negerboll. Eftersom jag aldrig träffat på någon irl som faktiskt tar illa upp ser jag heller ingen anledning att ändra språkbruket, av hänsyn till att NÅGON NÅGONSTANS (typ en snubbe/snubba på ett internetforum) tycker det är illa gjort? Neger för mig är INTE negativt laddat. Alltså finns ingen anledning att sluta använda ordet, såvida inte någon i min omedelbara närhet säger "du, det känns inge vidare att du använder det ordet". Då kan jag av hänsyn till denne säga chokladboll i stället. Men det är i DEN situationen jag tycker det är synd att hänsynen inte går åt båda hållen. Denne person måste väl kunna förstå att jag inte säger negerboll för att jag nedvärderar negrer? Varför kräva att JAG ska anpassa mig till andras behov? Nu gör ju jag det i alla fall eftersom jag är snäll, men i princip tycker jag inte att det är rättvist. | |
Zappast - Ej medlem längre | 2008-10-10 14:25 | |
![]() | Vem gynnar det att avladda ordet föresten? De som tycker det är skitjobbigt att säga chokladboll, svart, Somalier etc? | |
katalias - Ej medlem längre | 2008-10-10 14:25 | |
![]() | PS, jag känner mig aldrig förtryckt eller kuvad i mitt språkbruk. Hoppas du inte trodde det. | |