Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 47 |
Mobilspel
| Pågående | 19 433 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| MadameMim | 2008-10-30 22:52 | |
![]() | Orkar just nu inte läsa alla inlägg här...men jag blir upprörd och äcklad! Det handlar dock om vilken inställning man har till djur. Det verar vara så förbannat självklart för de flesta att vi människor har ett större värde än djuren. Jag tycker inte alls att det är självklart, men en komplicerad fråga. Äter inte kött sedan ca 25 år tillbaka, kan tilläggas. | |
| micro113 | 2008-10-30 23:06 | |
![]() | För mig är frågan enkel och självklar. Varje art värnar i första hand om den egna arten och flockens överlevnad. Alltså är det alldeles självklart för mig som människa att anse att människor betingar ett högre värde än djur. | |
| mimmipigg1 | 2008-10-30 23:16 | |
![]() | Kattmössa, hundstövlar, lejonmatta.... Jag tycker vi människor är äckliga som överhuvudtaget funderar på att ha döda djur på oss och omkring oss! Fan, ska vi inte passa på och stoppa opp morfar och mormor också så att vi får ha dem med oss för alltid? | |
| Malla13 | 2008-10-30 23:26 | |
![]() | Jag håller med föregående skrivare Mimmipigg.... Jag tycker det e fruktansvärt att göra en massa accocearer av djurskinn...tvi.... Malla! | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-10-30 23:29 | |
![]() | Finns säkert prov på människoskinn som kläder fast tvivlar på att det är bra. Påminner mig om att jag vill lära mig garvning. | |
| zenlinpen | 2008-10-30 23:35 | |
![]() | om man inte ska göra accessoarer av djurskinn, vad ska man göra med skinnet då? ska det bara slängas när vi har ätit upp det smarriga köttet? okej, dumt av mig, jag fattar. vi ska ju inte äta det heller. utan leva på trista grönsaker och tofu. får man ha bregott på mackan eller kränker vi kossans integritet då? | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-10-30 23:47 | |
![]() | zenlinpen: Vi äter inte upp allt kött ens: www.atl.nu/Article.j...l% C3%A4ngs Vet inte vad du har för romantisk idé om att det skulle gå ihop med mjölk, kött och skinn... Det skinn du kan köpa i form av accessoarer i sverige består förmodligen inte av svenskt skinn. Alla länder har inte samma djurskyddslagar som vi och det är innebär att djur plågas innan de dödas. Sök på Earthlings på youtube så kan du titta på när man skär halsen av kor med slö kniv och fundera vidare på det stora problemet vad man ska göra med köttet och skinnet. Skinn- och pälsindustri hör ihop och även med kött och mjölk. Tyvärr är det så att det finns så stora pengar inom läderindustrin att djur far väldigt illa. De människor som jobbar med de här djuren i t ex Indien har nog inte råd med Bregott. | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-10-30 23:49 | |
![]() | Djur är biologiskt nedbrytbara. Skinn som har behandlats med krom är miljöfarligt (nästan allt skinn i världen). Bättre att "bara slänga skinnen" faktiskt. | |
| zenlinpen | 2008-10-31 00:09 | |
![]() | jag förstår att det är ett problem att djur plågas. det är helt klart fel. jag behöver inte titta på skrämselfilmer för att förstå att inte alla djur behandlas vettigt. men jag gillar kött. jag äter kött flera gånger i veckan (närproducerat). nästan varje dag. och jag gillar skor av skinn. det är snyggt. skinnhandskar är också snyggt. och läderarmband. jag tänker inte be om ursäkt för det. budalv. jag har inga romantiska idéer angående kött, mjölk eller skinn (okej, en liten romantisk idé om chokladmjölk). jag är alldeles för enkelspårig för att romantisera om sådana saker. För övrig, dödar de verkligen kossor i indien? det känns lite fel. lika fel som att döda kattungar i sverige, kan jag tänka mig. | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-10-31 00:50 | |
![]() | Ja, de dödar kor i Indien, under vidriga förhållanden. Det är ingen som har bett dig be om ursäkt. Jag informerar dig bara om att mycket av det skinn som man köper inte är svenskt samt delger mina misstankar om att det nog inte är så att industrin fungerar så att man "tar vara" på allt. Snarare är det så att ju mer man kommer på att man kan ta vara på från djur, desto fler djur kan man föda upp och eventuellt plåga. Vi lever väl i samma marknadsekonomi? Jag kan i alla fall inte se något positivt i exempelvis biodisel som kommer från djurfetter -som kommer från rävar. Restrpodukt eller inte så lönar det sig betydligt mer att fortsätta med uppfödning av pälsdjur. Exploateringen av djuren har inga gränser. (Du kanske köper skinn från din närproducent och inte har nytta av informationen.) | |
| zenlinpen | 2008-10-31 01:13 | |
![]() | jag förstår vad du menar. och respekterar dina åsikter. dock håller jag kanske inte med till 100%. ´ jag gillar djur, men anser att de är förträffliga till kläder och diverse andra prylar. soffor till exempel. men, håller helt med om att det är fel att plåga ihjäl djur bara för att de ska bli pälsar till oss. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-10-31 09:19 | |
![]() | rättelse mitt ilägg 20.27 givetvis ska det stå att alla djur är lika mycket värda | |