Spelrum
Giraffen30
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade50
Mobilspel
Pågående19 362

Forumkategorier

Användare Inlägg  
sussi0072008-11-07 05:48
Antal inlägg: 29

ja, dom flesta verkar ju veta hur man SKA bete sej, eftersom man vet hur man SJÄLV vill bli behandlad.

För så tycker man ju oftast, till o me ja, att som man vill bli behandlad själv,behandlar man oxå andra....

Men ja är inte säker på att de är lika lätt att hålla sej till de... verkar inte så om bara lilla ja ser mej om i min lilla värld, men ja vet inte... kanske bara är min värld som är lite knas :)... räcer bara man ser alkohol med i bilden, så brukar mycke gå åt skogen..

Pratar inte för mej själv nu, men hade en sådan pojkvän en gång...Han hävdar än i dag att han alltid älskade mej då, o gör fortfarande dessutom, var nästan två år sedan vi var ett par nu.

Gariam - Ej medlem längre2008-11-07 08:33
Antal inlägg: 2590

sussi007:

Jag tänker att han defenitivt menar det han säger, att han älskar dig. Jag tänker vidare att han uppenbarligen inte var helt mogen för eller inte fullt villig i att leva i ett seriöst monogamt parförhållande. Kärlek och det sistnämnda måste därmed inte vara samma sak. (Och nej, jag skulle inte heller vilja leva i ett öppet förhållande).

Att folk skadar varandra för att de regresserar vid alkoholintag är bara att beklaga. Jag ser det delvis som en fråga om mognad på flera plan. Vissa kanske både vill och vill inte vara i ett förhållande samtidigt, och har svårt att hantera den "inre konflikten" på ett konstruktivt, schysst och smidigt sätt.

fialottis - Ej medlem längre2008-11-07 08:45
Antal inlägg: 38

jag tror att om man VERKLIGEN älskar någon, så varken vill man eller har behov av att vara otrogen. Man vill ju göra allt för att inte förstöra sin relation och göra så den andra parten mår bra.
Sedan är ju otrohet inte bara en fråga om kärlek.. det är en fråga om lögner och omoral.

fialottis - Ej medlem längre2008-11-07 08:46

En mycket bra bok.... SUND KÄRLEK av Terence T. Gorski

fialottis - Ej medlem längre2008-11-07 08:53

Läs boken... då förstår du vad riktig kärlek är.

Gariam - Ej medlem längre2008-11-07 08:57

fialottis: Tror du verkligen inte att en människa kan känna sann kärlek utan att vara sann mot förhållandet? Otrohet existerar ju bara därför att "parrelationen" existerar, och den är ingen statisk från gud given ordning. Självklart att man ska följa de regler man själv varit med och satt upp, men jag tror som sagt snarare att det handlar mer om att växa upp och göra verkligt medvetna val framför att "älska mer och sannare".

fialottis - Ej medlem längre2008-11-07 09:04

Gariam: Jo visst, men måste kunna känna sanna kärlek utan att vara otrogen mot sin partner. Jag kan känna stor kärlek för många människor, till och med attraktion, men skillnaden mellan trohet och otrohet ligger ju i valet.
Jag väljer att vara trogen mot min partner. Otrohet är inget som är bra för ett förhållande. det bygger inte upp.. det bryter ner.

fialottis - Ej medlem längre2008-11-07 09:06

Många gånger är orsaken till otrohet att man "tröttnat" på sexlivet i förhållandet (variation) och längtar efter annat, men det många gör fel är att sluta kommunicera om vad man behöver i sexlivet.
Istället vänder man sig till en annan, för att det verkar lättare att ha sex from scratch med någon man inte känner. Jag pratar inte för alla, men rent generellt.

fialottis - Ej medlem längre2008-11-07 09:07

...sedan finns det många anledning till att man slutat ha sex i ett förhållande, men återigen är det kommunikation, förståelse osv som saknas

fialottis - Ej medlem längre2008-11-07 09:12

Välkommen med fler frågor till sexologen och relationsexperten fialotttiiisss :-)

Gariam - Ej medlem längre2008-11-07 09:13

Jag håller med dig om allt det där, men jag kan inte riktigt se varför det valet har med kärlek att göra först och främst. Okej om man tröttnat, men själva handlingen bygger ju ändå på bristande ansvarskänsla inför sina medmänniskor och jag vet massor av människor som går runt och känner kärlek men samtidigt ändå inte kan bete sig. Vuxna barn.

Mixiplus2008-11-07 09:15
Antal inlägg: 267

Sussi,
det enda som är viktigt, bortsett från kärleken, är att de som ingår i relationen verkligen kommunicerar och är överens om vilka regler som ska gälla, oavsett hur mono- eller polygam man är. ALLA avsteg från den överenskommelsen är att betrakta som otrohet.
Sen vill jag lägga till Martin Luthers ord:
"Det goda som jag vill, det gör jag inte. Men det onda, som jag inte vill, det gör jag."
Kärleken gör en inte felfri.

BusIka2008-11-07 09:24
Antal inlägg: 16

Om man älskar en person så finns inget behov av att vara otrogen. Jag tycker däremot att man i ett tidigare skede i en relation som inte känns bra, ska lämna sin partner, det vinner båda på i längden. Om jag inte utvecklas i en relation stannar jag inte kvar, ingen mår bra i en sådan sits. Att blanda in pengar för att vara otrogen tycker jag låter banalt. Otrohet har inget med pengar att göra.

Sedan nämnde ju någon vad är otrohet och vad är kärlek? Det är väl något som man kan fundera över. Räknas en hastig puss på kinden som otrohet om det finns djupare känslor med ?

Mitt svar på detta blir i alla fall :NEJ, jag skulle inte kunna vara otrogen, om jag inte trivs i en relation så lämnar jag den.

ordprofeten - Ej medlem längre2008-11-07 09:41
Antal inlägg: 1302

Mixiplus, Det var Paulus som sa det, inte Luther.

Rom 7:19 Det goda som jag vill, det gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag.

ordprofeten - Ej medlem längre2008-11-07 09:42

Intressant att du hänvisar till ditt beteende som ont förresten, tyder på en viss insikt...

Satyra2008-11-07 09:44
Antal inlägg: 4561

Man kan trivas i en relation men ändå ha andra partners.
Antingen för att man gjort upp det så att det är ok i just den relationen eller så är det nog snarare så att man inte trivs med sig själv och därför har ett behov av att bli bekräftad, genom otrohet, som en väg.

Och då spelar det nog ingen större roll i vilken relation den personen är - så länge den egna otillräcklighetskänslan inte repareras så finns nog behovet av att bli bekräftad i stort kvar och behöver "näring".

Jag tror att otrohet snudd på uteslutande beror på taskig självkänsla och enormt bekräftelsebehov, snarare än på större sexlust än "de trogna". Och det kan man kanske kalla för omognad. Å andra sidan känner jag inte många "vuxna" människor som på allvar egentligen känner sig själva så väl att de ens analyserar sitt beteende särdeles ingående, tyvärr. Och då blir det svårt att ändra ett beteende eller ens tycka att det ÄR ett "fel" beteende ...

Och om det hela på något vis har med förmågan att älska att göra så är det - tror jag - mer en brist på förmåga att älska sig själv än att älska andra det handlar om.
Jag tror inte alls på den det gamla talesättet "För att älska andra måste du älska dig sälv". Bullshit. Tycker jag.

Och fialottis - VAD som är "sann" kärlek och hur den känns ... det vet jag bäst själv gällande mig själv, utifrån mig och mitt inre. Det kan man inte läsa sig till genom andra människors upplevelser och slutsatser av "sann" kärlek. ;-)

magnusito2008-11-07 09:47
Antal inlägg: 5013

Gariam! Jag tycker du hamnar mitt i prick. Vi är irrationella varlser så detta måste beskrivas med nyanser. Men jag håller med dig, valet finns där i slutändan. Vi lever dessutom i ett samhälle som allt mer aggressivt hävdar att vi ska inte behöva avstå någonting. Därför håller hela klotet på att förintas. Vi ska ha allt snabbt och lätt och alla svårigheter ska vi behandla bort snabbt och lätt med effektiva evidensbevisade metoder. När kommer motreaktionen!?

Mixiplus2008-11-07 09:49
Antal inlägg: 267

Tack OP för din korrektion. Det stämmer såklart, Paulus var det.

Och jo, jag kan erkänna mina skulder. Däremot har jag ingenstans hänvisat till just mitt beteende som ont (det var Pauli ord)
Intressant att du tolkade det så. Men den passsningen passar jag på...
;-)

Ballerina2008-11-07 09:56
Antal inlägg: 1726

Absolut, både jag och min kille har varit otrogna mot varandra och vi älskar varandra över allt annat så visst är det möjligt =)

ordprofeten - Ej medlem längre2008-11-07 09:57

Mixiplus, jag missförstod nog när jag trodde att citatet användes i förhållande till trådens ämne. I egenskap av syndare är det dessutom ett av mina favoritstycken ur Bibeln, tillsammans med:

5 Mos 13:10
Du skall stena honom till döds, därför att han försökte locka dig bort från Herren, din Gud...

&

Matt 18:6
Men den som förleder en av dessa små som tror på mig, för honom vore det bäst om han fick en kvarnsten hängd om halsen och sänktes i havets djup.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?