Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 52 |
Mobilspel
| Pågående | 19 195 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Strankila | 2008-11-23 18:40 | |
![]() | haha 100 papp bara, är dett ett skämt johaggqvist? | |
| Minta | 2008-11-23 18:40 | |
![]() | Ja, jag kanske överskattade dig. Jag trodde nämligen inte att någon vill leva i ett otryggt samhälle med stora klyftor om man kan välja bara för lyxen att några ska kunna bli omätligt rika. De rika har blivit rika genom egen förtjänst, de fattiga inte värda bättre. Ett simpelt tänkande if you ask me. ag vet inte varför jag måste upprepa allt jag skriver för att du ska förstå, men men, jag är som sagt inte för lika lön för alla arbeten generellt. | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2008-11-23 18:43 | |
![]() | Det var väl inte bra att han sa nej till sin lön...Då förlorar ju staten skatteinkomster på hans lön ju! | |
| Minta | 2008-11-23 18:45 | |
![]() | Nu får ju staten hela lönen med skatt och allt. | |
| _abc_ | 2008-11-23 18:47 | |
![]() | Minta: Nu förstår jag hur du menade med Brasilien. Då attackerar jag dig för att säga att det är fullkomligt irrelevant att dra paraleller med Brasielien i det här fallet. Det är inte sosse kontra moderat-politik tråden handlar om. Även under sossarnas tid har VDs i Sverige tjänat 900 000kr i månaden. Hur kan du mena att vi får en Brasielien-misär/klyftor av att lönerna ter sig på detta viset? Fullständigt ovdikommande om du frågar mig och mycket, mycket, MYCKET långsökt! | |
| Minta | 2008-11-23 18:59 | |
![]() | Stora klyftor sticker i ögonen och människor i de företagen kan känna mindre lojalitet och arbetslust. Nej vi har inte Brasilien här (ännu i alla fall), jag drog bara resonemanget med avregleringar till sin spets för att göra en poäng av att avregleringar inte är en garanti för välstånd. | |
| _abc_ | 2008-11-23 19:03 | |
![]() | Men herregud det var ju hela min poäng, att vi redan har avregleringar vad gäller löner. Folk kan få 900 000kr i månaden här och det är därför helt absurt att säga att vi är på väg mot ett Brasielientillstånd här. Huruvida vi lever eller inte lever i ett välstånd nu i Sverige låter jag vara osagt men du får gärna säga din mening om detta. Vad jag vet är att vi inte har särskilt mycket löneregleringar här. Om detta är något ont så säg, om detta innebär en stor risk för oss att komma att bli ett Brasiliensamhälle så säg. | |
| remvanrijn | 2008-11-24 22:54 | |
![]() | EXzion... Carnegies Vd Stig Vilhelmson tjänade 27 miljoner förra året.. Förklara gärna för mig om detta är exakt vad han är värd samt om detta är linijärt med värdet han tillförde företaget.... | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2008-11-24 23:25 | |
![]() | Varför skulle sambandet vara linjärt? | |
| stefanf | 2008-11-25 07:39 | |
![]() | Jag skulle vilja att någon definierar det system som ska ersätta marknadssystemet? Och vem, om inte ägarna, ska bestämma vilken lön de anställda ska ha? Visst är det stötande när folk får bra betalt trots att de gör ett dåligt jobb och denna del går rimligen att göra något åt, via debatt och ytterst valsedeln.. Det är alltså inte i egenskap av "vanligt folk" som vi har rätt att påverka lönen för postens VD - utan i egenskap av delägare. På samma sätt kan vi påverka löneupplägget genom att välja styrelse i de andra företag vi äger. Troligen går det att komma tillrätta med de allra värsta bonusprogrammen och i alla fall koppla dem i högre grad till prestation men det är inte så enkelt som det låter eftersom man på något sätt måste enas om spelreglerna för detta. Att räkna fram specifika nyckeltal i ett multinationellt företag är inte helt lätt och kan i värsta fall leda till kortsiktigt tänkande från den yttersta ledningen. Detta är vad som hänt i en del fall då man skrivit bonusar utifrån företagets vinst och man börjar lägga ner en massa fabriker och avskeda folk. Då ökar faktiskt vinsten men det känns kanske aningen absurt att inte ta hänsyn till att man avskedar en massa folk. Å andra sidan vill jag (i egenskap av ägare) knappast ägna mig åt välgörenhet och betala lön till en massa folk om det genererar högre kostnader än jag kan sälja för.. Nåväl, tillbaka till lönefrågan. Jag tror faktiskt inte det är särskilt lätt att rekrytera de allra mest erfarna cheferna och i det sammanhanget så konkurrerar man faktiskt internationellt och med näringslivet. Visst kan man tänka att vi kan väl ta någon mindre erfaren, försöka lyfta upp någon ur de egna leden etc. men frågan är om ägarna verkligen vill chansa..? Notan för detta kan lätt bli mycket högre än 900K i månaden.. Är det någon här som kan beskriva vad VD:n för posten jobbar med i sitt dagliga arbete? Hur många arbetar själva som chefer och har erfarenhet av tydlig resp. otydlig styrning från den yttersta ledningen? - Funderingar över hur snabbt ett tydligt och resultatinriktat ledarskap fortplantar sig ner i hela organisationen och påverkar den dagliga verksamheten. remvanrijn (ovan): - tror man behöver fundera lite på den alternativa kostnaden också (för ditt exempel) när man rekryterar en VD. Visst är det lätt (och poppis) att hacka på Carnegie just nu. Inte mer än rätt heller då både styrelse och verkställande ledning har klantat sig mer än lovligt. Rent generellt står du dock en dag utan ledare för en verksamhet som genererar miljarder. Generella beslut, policys och förmåga att med stor tydlighet och pondus leda verksamheten omsätts omedelbart i en gigantisk ekonomisk karusell. Är det verkligen läge att försöka pruta på lönen då eller betalar du (fullt rimligt) ett marknadsmässigt pris om du har turen att få tag på någon som du verkligen vill ha? | |
| Softarman | 2008-11-25 09:39 | |
![]() | Mycket märkligt beteende. Givetvis tvingas posten söka ny vd snarast. Undrar hur mycket billigare det blir. | |
| le-lou | 2008-11-25 10:04 | |
![]() | Man är väl lika mycket värd som vad nån faktiskt är villig att betala för en? det roliga i just den här kråksången är väl ändå att här har vi en snubbe som avstår från lönen, den lönen det blev rabalder om. Och ändå är folk inte nöjda. Kan vi nånsin bli det så länge det finns nån som tjänar mer pengar än oss? knappast. | |
| _abc_ | 2008-11-25 11:17 | |
![]() | "Kan vi nånsin bli det så länge det finns nån som tjänar mer pengar än oss? knappast. " Citatet tål att upprepas. | |