Spelrum
| Giraffen | 39 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 40 |
| Inloggade | 83 |
Mobilspel
| Pågående | 19 280 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| exmortem | 2008-12-09 19:44 | |
![]() | Eller hur, nettan23. Fattigdom innbär att inte ens ha ett bankkonto. Mer än hälften av värdens befolkning saknar det. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-09 19:45 | |
![]() | Bra fråga. Vissa vill och mår bra av att leva på "sina" pengar, andra verkar nöjda med att få pengar. Vem som mår bäst, who knows... | |
| exmortem | 2008-12-09 19:47 | |
![]() | Att få pengar är ju skittrevligt, men inte för att man behöver dem för sin försörjning. Det suger! | |
| trollet77 | 2008-12-09 19:55 | |
![]() | Alla kan inte köpa billigare märken, jag tex tål inte gluten, flickan inte laktos och genast är maten MYCKET dyrare. Jag har nyligen blivit (ofrivilligt) arbetslös. Söker alla jobb jag kan, men med dagens alla varsel i sverige känns det nästan som en omöjlighet att få jobb. Och det känns kan jag säga, har ut ca3-4000 mindre varje månad nu. Har inget på avbetalning heller, men att spara pengar just nu känns som en önskedröm. Har inga rika föräldrar heller som jag kan vända mig till när det kniper. Pojkens tomtedräkt köptes för 25 spänn på second hand, lucialinne lånade vi av bekanta. Men kontot är ändå nästan helt tomt, och ska räcka till den 20e när barnbidraget kommer. Vad ska man göra då, sälja hunden kanske. (skämt) | |
| bubbas mamma | 2008-12-09 20:01 | |
![]() | jag är för fattig för att få skriva här känns det som. MEN jag delar med mig av mitt julknep ändå eftersom jag inte kan köpa klappar i år: jag slår in det som finns i presentlådan som jag hamstrat under året till ca 10-25 kr/st (i år är det mesta från bokmässan. Jag hade fribiljett..) Mina döttrar blir gladast, eftersom de är prioritet nr 1 och sedan går det nedåt. Den jag gillar minst i år ( läs storebror) blir minst glad.... :) | |
| canvas | 2008-12-09 20:07 | |
![]() | www.youtube.com/watc...yY TEIYMTOw förklarar precis hur man skaffar pengar | |
| raisingirl | 2008-12-09 23:34 | |
![]() | JaapConrad Ja som jag redan påpekat. Min poäng var inte att hon tog sig ur det tillslut. Min poäng var att vi under 13 års tid hade det jäkligt knapert och att under denna tid spelade dina råd INGEN SOM HELST ROLL eftersom man ibland har ont om pengar PGA FAKTORER MAN INTE KAN PÅVERKA. Har tidigare här i tråden uppfattat en hånfull ton från dig, "bästa sättet att undvika att få det knapert är att spara och jobba". Bullshit. Eller ja det är väl fint om det är så enkelt men det funkar inte för alla tyvärr. Min morsa har alltid jobbat men det FANNS INGA PENGAR ATT SPARA. Inte pga att vi konsumerade en massa lyxprylar eller annat skräp, utan pga att pengarna gick till räkningar och mat. Dom räckte inte till mer än så. Inte ens till det. Det finns MÅNGA människor som har det så och då är dom små "bohemtipsen" bra mycket mer värdefulla än dina "jobba och spara-tips". Jag säger inte att det är fel men att alla faktiskt inte har samma förutsättningar. Öppna ögonen. | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2008-12-09 23:41 | |
![]() | Tråkigt att du känner så. Jag tror tvärt om. | |
| raisingirl | 2008-12-09 23:46 | |
![]() | Ja det är lätt att tro saker när man inte upplevt den verkligheten själv. | |
| kissed - Ej medlem längre | 2008-12-09 23:48 | |
![]() | Jag håller med dej raisingirl!! Alla har inte förmågan att sätta sig in i det. Allt är bara svart eller vitt för vissa. Finns många saker som oförutsägbart kan försätta än i ekonomisk knipa. I mitt fall blev jag sjuk och fick opereras med lång sjukskrivning som påföljd. Inget som jag hade räknat med direkt. Och jag har dragit in på allt som jag kan, lever ett enkelt liv utan lyx men har ändå svårt att få det att gå runt varje månad. | |
| raisingirl | 2008-12-09 23:51 | |
![]() | tack kissed! =) | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-09 23:54 | |
![]() | Har ni synsk förmåga? Hur kan ni veta att det inte är upplevt? Snälla lär mig denna gåva. | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2008-12-09 23:56 | |
![]() | Hur var det nu. Var det synd om dig eller inte? *förvirrad* | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2008-12-09 23:56 | |
![]() | Ovan till raisingirl | |
| raisingirl | 2008-12-09 23:58 | |
![]() | Har inte påstått vare sig det ena eller andra. Men eftersom du frågar så snällt: svar nej. =) | |
| raisingirl | 2008-12-10 00:02 | |
![]() | Ja för att svara på tras fråga då. Nej jag har inte synsk förmåga och nej jag kan inte veta att det inte är upplevt. Men jag misstänker starkt att det inte är det, misstänker att iaf dom flesta som varit i liknande situation förstår hur jag menar. Men jag kan ju ha fel. | |
| raisingirl | 2008-12-10 00:06 | |
![]() | Ja själv så tycker jag inte att det är en direkt åsikt utan mer fakta. Alla har inte samma förutsättningar. Punkt. | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2008-12-10 00:06 | |
![]() | Raisingirl, Att som kvinna utan utbildning och med en lågavlönat jobb i servicesektorn bygga upp en familj är bland det mest riskabla man kan göra. Vid en skilsmässa blir kvinnan och hennes barn väldigt utsatta. Det blir ännu mer allvarligt om mannen inte är kvar i bilden, kanske för att han stuckit. Det är därför hemmafruidealet och det manliga familjeförsörjaridealet är så illa ansedda bland feminister. Jag är ingen idiot. Jag kan mycket väl tänka mig att det tar 13 år, eller mer, att fullständigt rebounda från en sådan ekonomisk chock som en skilsmässa innebär. Därför är de viktigaste inslagen i en politik eller filosofi som försöker minska den ekonomiska sårbarheten förebyggande. Det handlar om att individer skall ha kontroll över sina egna liv - inte vara beroende av en man, en välfärdsstat eller någon bok på biblioteket med "fonder" man kan söka. En viktig ingrediens i detta är att ha ett jobb och en utbildning. En annan aspekt är att försöka lägga undan pengar. En tredje aspekt som jag tidigt lyfte fram var vikten av partners man kan lita på (och som också är självförsörjande). Då fick jag skit för det för att det var "karriäristiskt". Men vem vet, det kanske hade hjälpt din familj den gången familjeförhållandena sprack. | |
| bujum | 2008-12-10 00:29 | |
![]() | Nej!!! ÅTER TILL ÆMNET!!!! Jag har tidvis (inte numera) haft det ganska knapert. Men det går fint att leva billigt i vårt land. I alla fall nu nær det finns secondhand-affærer att køpa husgeråd, møbler och klæder i. Dessutom kan man køpa livsmedel med kort hållbarhetsdatum till halva priset och frysa ner nær tillfællet bjuds. Den maten ær det inte nåt fel på før marginalerna ær breda. (Jag får en æcklig kænsla i mig nær jag tænker på att ett djur kanske har levt i misær hela sitt, liv før vår skull, och sedan blivit slaktat bara før att hamna på sophøgen.) | |
| raisingirl | 2008-12-10 00:42 | |
![]() | Jaap Jag är inte heller nån idiot. Håller med i det du säger men tror att det är en utopi. Verkligheten är inte alltid så enkel. Hänvisar till andra i tråden som tagit upp arbetslöshet, sjukskrivning mm. Visst hade världen varit bättre om alla kunnat skaffa sig en bra utbildning så man får ett bra jobb och kan lägga undan pengar. Och hitta en pålitlig partner som också är självförsörjande. Eller kanske inte för det finns annat i livet som också är viktigt, men rent ekonomiskt i alla fall. Jag menar inte att tycka synd om mig själv som du tidigare antydde att jag hade gjort. Jag vet att det var jäkligt tuffa år men är ändå OTROLIGT GLAD och känner mig lyckligt lottad över min uppväxt på landet med en mamma som alltid var hemma (istället för att göra karriär) när jag kom hem från skolan. Det förtar inte det faktum att det VAR ont om pengar och att bohemtipsen hade varit till betydligt större hjälp än dina "jobba och spara". Dessutom så tycker jag att du har haft en allmänt hånfull ton mot att göra storkok och annat, vilket i slutändan blir hånfullhet mot såna som inte har det lika väl förspänt som du. Det kanske var "fel" val, att inte skaffa sig en utbildning osv osv, men det är inte alla som skaffar sig en utbildning som får jobb heller. Ibland gör folk "fel" val, ibland går saker och ting snett även för såna som gjorde "allting rätt". Tyvärr. Världen är inte så enkel och svartvit som du vill ha den till. Och mer förstånd än så här kommer du aldrig lyckas prata mig till! =) | |