Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 222

Forumkategorier

Användare Inlägg  
znizze2008-12-07 17:38
Antal inlägg: 156

bino8 fråga den här

YlBjörn2008-12-07 17:44
Antal inlägg: 502

Ok först var Abraham och alla var judar. Sen kom jesus och vissa kallade sej kristna. Sen kom muhammed o omvände ökenfolken och de blev muslimer. Vi är ju för faen syskon som bråkar. Och det vet väl alla att inget är surare än släktfejder! :P

BiNo8 - Ej medlem längre2008-12-07 18:54
Antal inlägg: 3473

Är det nån som kan tala om för mig varför adam och eva avbildas med navlar?:)

katalias - Ej medlem längre2008-12-07 18:58
Antal inlägg: 2032

YlBjörn, HAHA! Fan vad sant.

ingson2008-12-07 19:31
Antal inlägg: 4285

znizze 17:05.
Ska det vara helt omöjligt att få dig att svara eller har du inte förstått frågan?
Alltså, DIN tro som du kallar islam har kommit fram till av dig ovannämnda punkter ska gälla. Och jag undrar fortfarande hur och varifrån?

Vi kanske ska börja med ett enkelt praktiskt resonemang.
Slöjan (ja jag vet att det finns en mängd olika sorter men det kan vi f.n. bortse ifrån) är ju ett populärt diskussionsämne.

1. Antingen vill gud och/eller säger koranen (mm?) att alla kvinnor ska bära (någon typ av) slöja eller att ingen ska. Då bryter många kvinnor mot guds vilja/koranen.

2. Eller så har gud och/eller koranen ingen synpunkt alls på det här med slöja

3. Eller så har gud talat till varje kvinna och talat om hur hon ska göra.

4. Eller så kan man med rätta tolka koranen i vilken riktning som helst.

Man kan föra samma resonemang om kvinnlig bilkörning, stening, fasta, allmosor eller vad som helst

malekhamoves2008-12-07 19:35
Antal inlägg: 903

Jag har hört såhär angående slöjan, Profeten Muhammeds fruar bar slöja för att urskilja sig från de andra kvinnorna. Detta anammades i något land för massor år sedan då ledaren för det landet ansåg att alla kvinnor i hans land var lika fina som Muhammeds fruar och skulle därför urskilja sig från andra genom att också bära slöja... Om det är så vet jag inte, men jag har massa muslimska bekanta som har varit eniga om den historian, vissa har aldrig hört talas om den.

Mårten2008-12-07 20:08
Antal inlägg: 2529

Jag hade ju bestämt mig för att försökta hålla mig borta från åtminstone en Islamtråd, men om nån ropar på mig så...

>> "Både islam och kristendom är ju missionerande religioner. Vet inte om man kan säga att den ena är det i högre utsträckning än den andra, det kanske Mårten kan reda ut."

Kristendomen har ju en väldigt tydlig missionsbefallning i Nya Testamentet, Matteus 28:18-20

"Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: "Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut."

Det har ju förekommit viss debatt om vad som menas med "panta ta ethne" i det stycket. Alltså om det är "alla folk" eller "alla av folket" som ska göras till lärjungar. Intresset för mission bland icke-judar var ju 0.00 före Paulus, vilket bland annat illustreras väl av härjet mellan Paulus och Jesu bror Jakob i Galaterbrevet. Eftersom Romarna puttade Jakob från tempelmuren så har i vilket fall som helst Paulus inställning till mission bland hedningar vunnit. Kristendomen har med stöd av bland annat bibelstycket ovan varit mycket aggresivt missionerande åtminstone sedan romarriket föll (eftersom mission i romarriket var förenat med vissa hälsorisker så var man lite försiktigt i början) och in i våra dagar.

Koranen har ingen motsvarighet till missionsbefallningen i Matteus kapitel 28, och Islam har inte heller genom historien varit missionerande på samma sätt som kristendomen har varit. Titta till exempel på Spanien under det muslimska styret 711-1492, då kristna och judar visserligen fick betala lite extra skatt jämfört med muslimer, men inga ansträngningar gjordes för att konvertera dem till Islam, vilket bland annat ledde till att då morerna lämnade Spanien så var det plötsligt ett kristet land igen trots 700 år av muslimsk ockupation. Då spanjorerna under århundrandena som följde "utforskade" sydamerika hade de som bekant en helt annan inställning till hedningarnas fortsatta hedniskhet, med mord eller tvångskonvertering som enda alternativ.

Islam har ju även en "grader i helvetet"-indelning av folk som inte är muslimer som helt saknas i kristendomen. I kristendomens ögon är du kristen eller framtida bränsle för helveteselden. Islam bedömer som jag skrivit i andra trådar folk av olika religion dels efter vad deras inställning till Islam är och dels till centrala frågor. Det är detta som har gjort att kristna och judar kunde leva sida vid sida med muslimer i den muslimska världen fram till övergreppet 1948, som någon skrev här så är ju judendomen, kristendomen och islam religiösa syskon, något som Islam insett. Motsvarande förhållningssätt från kristet håll skulle vara helt otänkbart, och har så varit genom historien. De första ekumeniska kontakterna ens mellan olika kristna riktningar kom ju på 1900-talet. Då muslimer alltid accepterat att goda kristna kan komma till deras himmel accepterade t.ex. katolska kyrkan att kristna protestanter kan komma till kristna himlen först 1968.

Denna mer avslappnade attityd till folk med annan religion än Islam har gjort att missionstanken inte är lika angelägen där.

Man kan säga att det råder ett tripp-trapp-trullförhålla nde när det gäller synen på mission inom bok-religionerna.

Kristendomens inställning är att alla bör omvändas till kristendomen.
Islams inställning är att Islam är öppet för alla som vill.
Judendomens inställning är att judendomen är för judar.

>> "Detta att den religösa och politiska sfären flyter samman mer i islam än i kristen, politisk tradition KAN vara en ytterligare förklaring. Men att det blivit så kan också bero på tillfälligheter i historiens gång. Även här kanske Mårten har något av intresse att komma med."

Det är precis som du skriver, att det snarare beror på sekulariseringen i våra länder än på en väsentlig skillnad mellan de olika religionerna. Jämfört med Sverige på 1800-talet så är ju t.ex. nuvarande Iran väldigt liberalt i religionsfrihetsfrågan.

Det blir ännu mer tydligt om man t.ex. jämför ett sekulariserat muslimskt land som Turkiet med ett inte så sekulariserat kristet land som Italien. Trots att Turkiet är 99.8% muslimskt så det där t.ex. förbjudet för religiösa organisationer (både muslimska och icke-muslimska) att driva egna skolor (vilket ju de till och med får i Sverige) för att inte indoktrinera barnen. Det är även förbjudet för politiker i Turkiet att spela på religiösa strängar vilket inte är förbjudet men inte knappast gångbart i Sverige, men däremot mer eller mindre ett krav för att få några röster i Italien.

Myspruppen - Ej medlem längre2008-12-07 20:11
Antal inlägg: 5000

vad menar/vill man med att ens ställa en sådan fråga?

znizze2008-12-07 20:15

ingson vad är det du tjatar om att få svar på

BiNo8 - Ej medlem längre2008-12-07 20:24

Jag säger bara så här om det finns en gud så tror jag faktiskt att han/hon/det skiter fullständigt i vilka kläder vi har, vilken religon vi har. Han/hon/det är nog just nu mer ledsen hur vi gör här på jorden, mot djur, människor, natur etc

znizze2008-12-07 20:28

bino8 alltså jag tycker du ska börja ta reda på vissa saker innan du öppnar munnen igen, vi muslimer gör PRECIS de som står i koranen och vad gud vill vi ska ha och göra.... vadå att han skiter i vilka kläder vi har??
hur kan dina muslimska vänner acceptera ditt resonemang?

BiNo8 - Ej medlem längre2008-12-07 20:35

znizze därför dom respekterar och förstår hur jag menar. Kärleken är väl det största.

Att ni gör allt som står i en bok skriven av en människa är ert val och jag har asbolut ingenting emot det.

Förresten föddes vi alla nakna:)

Vad ska jag ta reda på? Du kan ju inte ens reagera på vissa fakta saker jag skriver om.

Sen undrar jag på vilket sätt du/ni samtalar med Gud och vet vad det är han/hon/det vill att ni ska göra?

BiNo8 - Ej medlem längre2008-12-07 20:35

znizze därför dom respekterar och förstår hur jag menar. Kärleken är väl det största.

Att ni gör allt som står i en bok skriven av en människa är ert val och jag har asbolut ingenting emot det.

Förresten föddes vi alla nakna:)

Vad ska jag ta reda på? Du kan ju inte ens reagera på vissa fakta saker jag skriver om.

Sen undrar jag på vilket sätt du/ni samtalar med Gud och vet vad det är han/hon/det vill att ni ska göra?

Myspruppen - Ej medlem längre2008-12-07 20:37

de muslimer som vill ta till våld i guds namn,har jag ingen respekt för,,hör inte ens dit till det dom som gör så,vill pyssla med!dom drar in så många skötsamma muslimer i trubbel,,det är fruktansvärt!dom som inte håller på så,,talas de allt för sällan om!!!

znizze2008-12-07 20:38

ja det borde ju du veta du som verkar vara proffs inom detta ämne du har ju skrivit hela dagen :-)

znizze2008-12-07 20:39

dom som gör våld straffar också allah för allah vill ha fred mellan oss människor!

Myspruppen - Ej medlem längre2008-12-07 20:41

men då skiljer sej tron då muslimer emellan?eftersom en del muslimer tar till våld i guds namn,är ju inte för de kan ha den tron om att de ska straffas?

Myspruppen - Ej medlem längre2008-12-07 20:42

hur som helst är det sjukt synd att det ska finnas de som är så,,för annars är det en mycket fin religion,men många tror det de pysslar med,hör religionen till,,,,,

znizze2008-12-07 20:43

allt människor gör som handlar om våld bla...hör inte till inom islam....då gör dom fel emot sin egen religion

Myspruppen - Ej medlem längre2008-12-07 20:44

nej precis det jag skriver,men det är måååånga som tror det

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?