Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
10
Inloggade35
Mobilspel
Pågående19 000

Forumkategorier

Användare Inlägg  
bäcker - Ej medlem längre2009-02-14 01:14
Antal inlägg: 316

karr0, visst är det Gud som ska döma, men uteslutning ur församlingen är bibelenligt. Det är inget som sker utav ett rykte i församlingen, utan de äldste (mogna kristna som under lång tid visat sig trogna) gör stora ansträngningar för att få alla fakta och diskuterar med personen i fråga innan ett beslut fattas och det är givetvis under bön, i kontakt med Gud.
Och ja, vi är ofullkomliga. Vi syndar alla i ord, tanke och handling även om vi inte vill, men Gud har ordnat så att vi kan få förlåtelse, genom sin sons lösenoffer. Syndar vi däremot uppsåtligt av fel hjärteinställning så måste något göras och vi har fått anvisningarna.

KARR02009-02-14 01:28
Antal inlägg: 284

jag tycker faktiskt det låter sektaktigt... och som dotter till en pingstpastor så är jag inte obekant med det hela.. vet ju förstås inte vad du är för någon... tycker bara att alla borde uteslutas isf eftersom jag tror att alla faktiskt syndar uppsåtligt ibland

Snoosy2009-02-14 01:29
Antal inlägg: 4273

marykay.. att det finns nått bakom universum. Det håller jag helt och hållet med dig om.
Sen att kalla det en högre makt. Det får man ju själv avgöra.
Om den makten har med den guden att göra som vad jag tror är ett påfund från dåtida människor. Det får stå för de som tror på det.
Jag gör det inte.
Du säger dig ha fått bevis på att gud finns. Hur har det visat sig för dig ?

Sen polly och bäcker. Att vara snäll mot andra. Måste man tro på en gud för att vara det ?
Tycker tyvärr Gud av alla slag står för mycket av ondska i världen. Pga att människor använder religion som en pekpinne eller kraft att få göra vad som helst. De får ändå förlåtelse, enligt de själva..
Det är lätt att begå misstag eller dåd om man ändå kan söka tröst hos en gud. Han förlåter ju allt ?!

KARR02009-02-14 01:29

har svårt att tro att Gud önskar någon ur gemenskapen

bäcker - Ej medlem längre2009-02-14 01:38

karr0, han önskar inte någon ur gemenskapen, men han gör det för att skydda församlingen. Läs bibeln.

Polly Juice2009-02-14 01:39
Antal inlägg: 395

Snoosy: Det är just det jag menar! Alla kan bete sig rätt mot andra, man behöver ingen religion för det. Tvärtom, så tror jag att religioner bara krånglar till det, eftersom de kommer med en massa fåniga regler som inte har med religion att göra alls.

Och vad det gäller gudstro så tycker jag att det mest liknar en sorts snuttefilt för vuxna människor - nåt som man kan trösta sig med när man har det svårt, nåt som kan hålla hoppet vid liv om man inte tror på sin egen förmåga att klara av sina problem.

Jag tror man hellre skulle satsa på en bra psykolog och en rejäl bytta chokladglass! :p

bäcker - Ej medlem längre2009-02-14 01:42

Snoosy, visst är det mycket mygel inom religionen, men har man verkligen insikt i bibeln och är ödmjuk och älskar sanning så fungerar det alldeles utmärkt. Man får vara ärlig mot sig själv och andra. Jag trodde inte att det fanns inom religion, men jag upptäckt nu att det faktiskt gör det.

pennyjenny2009-02-14 01:46
Antal inlägg: 528

Homeopatrik: konverationen ser lite ut som den i "Elof Sundins dröm".

KARR02009-02-14 01:49

bäcker får jag fråga tillhör du något samfund eller? Bara nyfiken

TrollKenny2009-02-14 01:49
Antal inlägg: 5

Religion?? Kolla in zeitgeist the movie. Mycket bra film om "religion". Klart Jesus inte har funnits

bäcker - Ej medlem längre2009-02-14 01:56

karr0, Ja, Jehovas Vittnen. Står om det tidigare i tråden. Döptes i maj förra året.

KARR02009-02-14 02:07

okej ni brukar ju ha era egna förvrängda tolkningar av bibeln så då förstår jag bättre dina åsikter

Snoosy2009-02-14 02:09

Polly,, kunde inte sagt det bättre själv.

bäcker,, bara en fråga. Om jag förstått det hela rätt så har du hittat Gud på äldre dar ?
Hur kommer det sig att du tydde dig till bibeln ? Du säger nämligen att du inte trodde det fanns ärlighet i bibeln säger du.
Varför behövde du Gud till hjälp ?
Är bara nyfiken, du behöver inte svara om du inte känner för det.

bäcker - Ej medlem längre2009-02-14 02:09

har vi? vilka då?

TrollKenny2009-02-14 02:10
Antal inlägg: 5

www.youtube.com/watc...p; index=16

Behövs det mer? :)

KARR02009-02-14 02:12

om dom här 144000 och om messias mm.. tillhör du denna sällsamma skara?

Snoosy2009-02-14 02:13

bäcker,, svara gärna på min fråga. Eller åtminstone säg om du inte vill :)

bäcker - Ej medlem längre2009-02-14 02:22

Snoosy, heh, på äldre dar. Jag är så gammal som 22 år nu! Började studera när jag var 20. :P
Bibeln visste jag inte mycket om trots att jag var konfirmerad i svenska kyrkan, men det jag menade innan var att jag inte trodde på ärlighet inom religionen, öht.
Jag var som många andra mycket skeptisk mot Jehovas Vittnen och på en lång lång bussresa (Jokkmokk-Mora) satt jag och pratade med busschauffören. Jag hade precis läst lite om jv i skolan och vi kom att tala om det och jag hade den vanliga tråkiga tonen och pratade om sekterism och hjärntvätt och allt var "helt sjukt". Han lyssnade och frågade emot ibland, om det verkligen var så som jag sa. Jag insåg att jag inte hade så mycket kunskap, egentligen. Iaf när jag spytt klart min galla så berättade han att han var ett Jehovas Vittne. Det fick mig att vilja spola ner mig i toaletten, alternativt krossa rutan och hoppa ut på vägen. Jag blev mycket generad, men något fick mig att sitta kvar och lyssna. Han var så vänlig och uppriktig. Inte förolämpad, utan mer förstående. Jag bad om ursäkt och innan vi hade kommit fram till Mora hade han lovat mig ett bibelstudium, så jag började läsa med två systrar som då bodde i närheten. Allra först följde jag med på ett av varje möte (tre i veckan) för att se vad det var för nåt, för att besluta om jag ville undersöka det här eller inte. Jag blev verkligen överraskad. Det såg ut som vilken undervisningssal som helst. Stolsrader och ett podium längst fram. Det är verkligen ren undervisning från talarstolen. Inget tungomålstalande, ingen helbrägdagörelse och hela tiden hänvisningar till bibeln. Alla sitter med en varsin bibel och följer med och slår i skriftställena. Inget flum, bara äkta. Såå häftigt!

bäcker - Ej medlem längre2009-02-14 02:24

Nej, jag tillhör den stora skaran som ska leva på jorden. upp 7:9
Vad är det du inte förstår med de 144000? upp 7:4-8, 14:1

bäcker - Ej medlem längre2009-02-14 02:25

Och vad menar du med Messias mm?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?