Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 171

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Candee2009-02-21 16:01
Antal inlägg: 1256

Man åt inte kött på samma sätt förr. Men det var inte för att man valde bort det. Det var för att man inte hade tillgång till det alltid. Men gå tillbaka ännu längre än så, huvudfödan var alltid kött.

ANDERStG2009-02-21 16:02
Antal inlägg: 7560

Ja, i Afrika finns det fattiga. Och rika. Men ska man slänga in en kommentar om hur svältande skulle uppskatta den mat vi ratar så visst är exemplet alltid Afrika. Aldrig Stalingrad 1942.

upa - Ej medlem längre2009-02-21 16:02
Antal inlägg: 2565

Candee, jag anser att djur generellt sett har ett lägre värde än en människa och det grundar jag enbart på religiösa övertygelser. Det går inte att motivera det objektiva värdet på så många andra sätt även om jag ser att du gör några tappra försök. Det har egentligen ingenting med mina personliga värderingar att göra. Jag skiter ganska blankt i om någon okänd människa för mig måste offras för mig katt. Jag anser att det finns ett större värde i att måna om dem som står oss nära än att försöka leva efter objektiva värden som i slutändan blir totalt meningslösa för oss då vi inte kan förhålla oss objektivt till omvärlden.

mollee - Ej medlem längre2009-02-21 16:04
Antal inlägg: 6087

Jag försöker att äta så lite kött som möjligt. Får ofta dåligt samvete när jag stoppar kött i munnen, även fisk.
Men det är ju så jäkla gott med exempelvis fläskfilé och poptatisgratäng :)
Älskar dock vegetarisk mat och försöker äta det så ofta jag kan, men om jag hade haft lite bättre självkontroll och en uns diciplin så hade jag nog vart vegetarian för länge sedan.

Ser upp till vegetarianer och tycker de gör ett bra jobb, det är liksom nåt rent med att inte äta djur.

Sen det där med att veganer är mer undernärda, det beror väl på vad man ersätter köttet med? Tycker dock inte att barn ska nekas mjölk och kött, utan att man bör bestämma det själv när man når en mogen ålder och kan fatta sina egna moraliska beslut.

Ollees2009-02-21 16:04
Antal inlägg: 1

Skulle kunna äta en hamburgare medans jag ser på filmen.. funderar på om jag ska gå iväg till sibylla och köpa mig en hamburgare nu :)

Budalv - Ej medlem längre2009-02-21 16:05
Antal inlägg: 2199

Candee: Jag tror inte man hade en humanare syn på djur alla gånger. Djur verkar behandlas ganska illa i fattiga länder också. Det finns de som driver kor genom ökenlandskap med piskor för att själva överleva. Manuell djurtransport liksom.

Industrin gör att sådant kan ske i större skala.
Problemet är att man handlar med levande varelser. Inte tror jag man såg till att hönor fick en trevlig sista färd under medeltiden, man stoppade nog bara in dem i en trång träbur och lät dem skumpa runt på en vagn med andra kreatur tills det var dags att leverera dem till köparen/kungen eller vem som nu skulle ha dem.

Människan är grym och den enda räddningen som finns är ett civiliserat samhälle. Eftersom vi inte är lika grymma mot varandra nu som man var under medeltiden i just Sverige, kan man kanske tro att det är en medfödd egenskap att älska sin nästa.

eeistan2009-02-21 16:05
Antal inlägg: 1542

När blir man vegan ? från födseln, i tonåren, är det en övergående fas... hur många veganer finns det från 40 och uppåt ?

eeistan2009-02-21 16:06

kan man jämföra veganer med amnesty ????

eeistan2009-02-21 16:07

Budalv:Människan är grym och den enda räddningen som finns är ett civiliserat samhälle.

Är djuren själva grymma när dom äter varandra?

mollee - Ej medlem längre2009-02-21 16:08

Dessutom är ju människan ett rovdjur, tycker inte alls att människan har ett högre värde än ett djur, det är bara det att människan ser sig meöverlägsen än djuren pga högre intelligens.

Egentligen så kan man se det som att en människa som äter djur är inte bättre än rovdjuren. Vore människan så jädra duktig och överlägsen djuren så skulle vi nog inte äta kött pga bättre vetande.

Människan är ju i grund och botten växtätare, och egentligen bör kött bara ätas i brist på annan föda. Tror köttätandet uppstod på istiden, när inga grönsaker och dylikt fanns tillgängligt. Men jag kan ju ha fel.

badassmonkey2009-02-21 16:08
Antal inlägg: 16

Köttkonsumtion hör till stor del ihop med bondesamhället. Gå tillbaka några tusen år och vi har i stort en mycket hög köttkonsumtion i alla fall så här långt norr ut. Jfr med nomadfolk som inuiter som nästan bara åt kött...

mollee - Ej medlem längre2009-02-21 16:09

Överlevdad och instinkt är vad som utmärker både djur och människa.

Candee2009-02-21 16:09

Objektivt? Jag tycker jag har motiverat det ganska så bra och enligt mina egna åsikter. Jag är inte kristen och tillhör heller inte svenska kyrkan. Men som du skrev så grundar du det du tror på till den religiösa övertygelse du har.
Kanhända att det är den synen mina föräldrar hade och det har påverkat mig för att köpa och tillaga kött. Men den står jag för och tycker att det är helt rätt.

Jag grundar det nog mer på att det är en tradition vi burit med oss länge och att kroppen behöver kött för att må bra. Vi har inte haft tillgång till allt det vi har idag för att vi skulle ha en kostcirkel som skulle täcka det vi behöver för vårt dagsbehov. Därför är kött en helt vanlig del av kostcirkeln.

Jag skulle offra min katt före min närmaste väninnan som jag älskar. Tack och lov så behöver jag inte göra det men om det skulle uppstå..ja, det skulle jag göra..

1stclassriot2009-02-21 16:09
Antal inlägg: 522

debatten tar aldrig slut suck.. sen jag såg gordon ramsays the f:word blev jag väldigt äcklad, men trots det har jag inte slutat med kött. har däremot nästan helt lagt av med griskött, dels p.g.a att jag har en muslimsk pojkvän som inte ätit det och dels för att jag helt enkelt bara blir äcklad av konsistensen.

tillbaka till debatten. köttätare har lika mycket rätt att äta kött som vegetarianer har rätt att låta bli det. varför måste det alltid hackas fram och tillbaka? vegetarianer är tyvärr värst enligt mina personliga erfarenhet, för att inte tala om veganer. hur som helst, det ligger i människans natur att äta kött enligt näringskedjan. men vi har både rovdjurs och växtätartänder så att säga, så antagligen är det människans öde att kunna välja vad hon vill äta. men det sagt, låt köttätarna äta sitt kött, det finns information tillgänglig överallt om hur slakt går till etc, det är upp till var och en. djuren får bedövning när de slaktas, men jag måste ända hålla med om att det ser plågsamt ut och jag kan inte förstå hur man kan vilja jobba frivilligt som slaktare usch.
jag är som sverige under nazistregimen - feg och neutral när det gäller denna fråga.

eeistan2009-02-21 16:10

Människan växtätare ??? förlåt men vi kan ju röra våran käke både uppåt och nedåt vilket innebär att vi ska både bita kött och mala gräs... eller har jag fel ???

badassmonkey2009-02-21 16:11
Antal inlägg: 16

Håller med Budalv angående synen på djur, tror inte man hade en humanare syn på djur för 100 år sedan. Kan exempelvis själv jämföra min egen och mina mormors syn på min katt.

mollee - Ej medlem längre2009-02-21 16:12

Hahahaha, ogillar din mormor din katt?

eeistan2009-02-21 16:15

Nä nu orkar jag inte tjata längre, låt folk vara saliga i sin tro och lyckliga därefter. Oavsett så kommer människan att äta det som finns tillgängligt och dessutom ha den goda smaken att välja själv. Till syvende och sist så är det huvudkudden som är det bästa samvetet.

Sov så gott för det ska jag efter en god macka med kyckling, bacon, tomater och sallad göra :/)

Ha de !

Candee2009-02-21 16:15

Budalv: "Människan är grym och den enda räddningen som finns är ett civiliserat samhälle. Eftersom vi inte är lika grymma mot varandra nu som man var under medeltiden i just Sverige, kan man kanske tro att det är en medfödd egenskap att älska sin nästa."

Tror du att vi får ett civiliserat sammhälle om vi börjar med att sluta äta kött? Kan vi inte börja med att vara civilerade mot människor till att börja med?

Sen skrev du att man inte behandlade djur så bra förr i tiden heller. Vad är det då för skillnad om vi skulle ta hand om våra djur och slakta dom nu? Skulle vi bli mer civiliserade nu plötsligt som någon skrev? Jag tror inte på det, eftersom människan har så långt som vi minns alltid ätit kött och ser skillnad på människa och djur.

Candee2009-02-21 16:19

Vi är inte mer civiliserade nu än förr..mer sofistikerade kanske, men det är bara att se sig om. Grymheten finns överallt..godheten oxå. Men jag försöker först och främst måna om medmänniskan..

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?