Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 171

Forumkategorier

Användare Inlägg  
_astrud_ - Ej medlem längre2009-03-16 23:55
Antal inlägg: 398

Jag har träffat på en massa kvinnor som talar om sina män som idioter. De säger "du vet hur karlar är" och berättar om hur de inte kan laga mat, städa eller diska som om det vore det mest naturliga i världen.

Jag vet inte hur karlar är faktiskt, jag har aldrig varit tillsammans med en sån man och kommer aldrig bli det. Men de finns där ute antar jag.

Hur skulle man kunna leva med en sån imbecill?

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-03-16 23:55
Antal inlägg: 31064

"Att kvinnor och män skiljer sig fysiskt åt på olika sätt och i olika grad är ingen newsflash, men jag tror inte att det är så mycket att hetsa upp sig över egentligen, åt nåt håll faktiskt."

Newsflash för Viktor, tydligen.

mrperfect2009-03-16 23:56
Antal inlägg: 11437

en del -oavsett kön- gör sig dumma för att de är lata, tror du inte astrud?

anneli72 - Ej medlem längre2009-03-16 23:58
Antal inlägg: 11612

Jag brukar göra mig dum pga lathet.

Viktor_M - Ej medlem längre2009-03-16 23:58
Antal inlägg: 1637

Sylvia: jag är lagd åt andra hållet. Jag har svårt att tro på vetenskapliga studier som öppet kan användas till fördel för vissa. Särskillt de med bristfälliga bevis. Jag hittar fortfarande inte någon vettig sida som styrker att kvinnors hjärnbalk är större än mäns till exempel.
Jag uppskattar förresten inte att du disskuterar mig med andra medlemmar här.

mrperfect2009-03-16 23:59

då kommer jag inte att fria till dej anneli ...sorry :)

vinterresa - Ej medlem längre2009-03-17 00:00
Antal inlägg: 253

Ha-ha, Sylvia. Redan Adam och Eva insåg att de var olika. Jag menade skillnaderna i hjärnan. Vi har inte haft möjligheten att titta in i en levande hjärna så länge sedan i historik perspektiv.

Viktor_M - Ej medlem längre2009-03-17 00:02

jag pratar också om skillnaden i hjärnan enbart. och det verkar så jäkla svårt att förstå att jag blir tvungen att påminna om det igen.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-03-17 00:02
Antal inlägg: 31064

Detta är en öppen tråd och jag diskuterar de åsikter som framförts av dig. pion ekrot gjorde en tolkning av ditt budskap men hon missade att du faktiskt missat newsflashen om biologisk skillnad mellan män och kvinnor. :)

ALFASUD2009-03-17 00:04
Antal inlägg: 217

www.brain-info.eu/

Vad sägs om den artikeln Viktor_M?

dudeniro - Ej medlem längre2009-03-17 00:04
Antal inlägg: 6214

ANgående forskning så skulle jag vilja hävda att historiskt sett så har forskning genomförts
a) av män
b) med män som studieobjekt
...för att
c) formulera teorier om kvinnors beteenden

Med det fåga förvånandsvärda (?) resultatet, åtminstone vad gäller sociologisk forskning, att kvinnors beteende förklaras utifrån ett biologiskt och/eller sexuellt perspektiv (t.ex. Freud, Marx samt i princip alla kriminologiska teoretiker fram till 1970-talet)

_astrud_ - Ej medlem längre2009-03-17 00:05

Det värsta jag har satt i system när det gäller lathet var att låta en pojkvän alltid bära båda matkassarna från affären. Han var ju mycket längre och starkare än mig faktiskt. Dessutom är det ju välkänt att det är bättre att bära två matkassar än en, för jämnvikt.

Viktor_M - Ej medlem längre2009-03-17 00:06

som jag sa nyss Sylvia, så pratar jag om skillnaderna i hjärnan enbart. Inga andra skillnader. Och det är en newsflash om det skulle visa sig att kvinnor faktiskt har en städgen till exempel. Det finns inga bevis som styrker att kvinnor har större hjärnbalk än män.

Du har hur som helst ingen rätt att disskutera min uppfattning med en annan medlem.

anneli72 - Ej medlem längre2009-03-17 00:06
Antal inlägg: 11612

Ville du fria,mr perfect?

_astrud_ - Ej medlem längre2009-03-17 00:06

...Men i längden befäster ju ett sånt beteende könsroller, förlåt mig systrar och bröder.

saab042009-03-17 00:07
Antal inlägg: 19

Den första neurokirurgiska kliniken i Sverige med Herbert Olivecrona som chef inrättades på Serafimerlasarettet 1935.

*onödigt vetande* ;-)

dudeniro - Ej medlem längre2009-03-17 00:07

samma brister finns dock inom biologisk forskning. Där kvinnliga egenskaper baseras på erfarenhet av studier kring män. Jag säger inte att all forskning idag är så undrmålig, men kunskapsbasen för även vår moderna forskning bygger på dåligt underbyggda teorier och studier som har försökt förklara kvinnors beteende. Eftersom det är män som forskat så har det ofta handlat om att hitta OLIKHETER mellan män och kvinnor, vilket också kan förklara varför biologisk forskning är så besatt av t.ex. skillnader i hjärnstorlek mellan män och kvinnor.

_astrud_ - Ej medlem längre2009-03-17 00:10

I ett avseende är det ju väldigt viktigt att se till biologiska skillnader, nämligen i medicinsk forskning. Där är det ju en fråga om ojämställdhet i det faktum att man i princip utgår från mannens fysik och vet hemskt lite om kvinnors hjärtsjukdomar till exempel.

mrperfect2009-03-17 00:14

anneli, jag friar bara till den som är lika energisk som jag :)

dudeniro - Ej medlem längre2009-03-17 00:14

Ja astrud, men om du ser på mitt tidigare inlägg, så bygger mycket av teoribildningen på studier av män - för att utifrån dessa dra slutsatser om kvinnor.

Människan är oerhört formbar, jag tycker det är naivt att hävda någon slags biologisk grottmännisko-teori till människors beteende och kapacitet idag. Vi är lika mycket sociala varerlser som biologiska, och om vi skall tro på evolutionen så utvecklas vi ständigt i samspel med vår miljö. Könsteorier baserade på biologi känns som de har mycket litet värde för mig vad gäller att förstå skillnader mellan könen (annat än just de fysiska attributen och reproduktionsförmågan). Mannen behöver inte vara utrustad för överlevnad, jakt och att sprida sin säd - och det har han inte behövt vara på flera tusen år.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?