Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 309 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-08 01:50 | |
![]() | Ibland känns det som att tala med en vägg när man diskuterar med dig le lou. Missar du helt poängen i det jag skrivit, eller är det så att du struntar i att läsa? Du menar på fullaste allvar att alla skall behandlas lika utifrån ett bestämt antal parametrar?! D.v.s. om Allan Courtage knallar in och visar på ingen inkomst senaste månaden så skall handläggaren fullständigt ignorera andra omständigheter (Att allan äger ett slott i sydfrankrike t.ex. eller att han har ensam vårdnad om ett barn med särskilda behov). Självklart måste en rad omständigheter som inte går att uttrycka i generella regler vägas in!!! | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-08 01:51 | |
![]() | det säger ju en del om din kompis också NiS. | |
| le-lou | 2009-04-08 01:51 | |
![]() | någonstans tror jag ändå att vi är ute efter samma sak. humanare behandling av folk och att visa medmänsklighet. Självklart, men det försöker jag inbilla mig ändå att de som jobbar med de här sakerna ändå bär med sig. Hoppas jag. Jag gillar inte paragrafrytteri heller, det får inte bli nitiskt så man inte får upp näsan ovanför lagboken. Men man bör följa reglerna och def inte skapa egna. Det är väl det där med att "skapa egna" jag vänder mig emot. | |
| y not | 2009-04-08 01:52 | |
![]() | le-lou, ungdomar är intressanta, för det första finns det ingen absolut mall hur man skall bemöta dem. Sen kan du få den ena framåt med ett nej, medan den andra behöver du pusha lite extra på. För till syvende och sist så är inte socialförsäkringssystemet en form av medborgarlön utan ett skyddsnät som skall medverka till förändring. Allt ekonomiskt bistånd är tillfälligt för varje ansökan och målet är alltid att det inte skall ske en ny ansäkan nästa månad. Hur får vi till en förändring är den ständiga frågan man har med klienten och vilken det gällser att skapa en allians kring. Då är det mycket lättare att utnyttja regelverket så man når längst istället för att leta efter varje möjlighet att säga nej. För reglerna innebär som dude säger begränsningar. | |
| le-lou | 2009-04-08 01:52 | |
![]() | nä dude. inte en vägg , usch så du säger. du läser inte mina kanske. jo, det är väl så. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-08 01:52 | |
![]() | Le-lou, medmänsklighet fungerar för mig. Humana värderingar och solidaritet är trots allt begrepp som har haft ett värde i sig självt i sverige länge. Alltså, en flyktings berättelse om t.ex. förföljelse, våldtäkt eller brott mot mänskliga rättigheter har kunnat vägas in i handläggarens bedömning av ett flyktigärende. Inte bara dokument X, Y Z. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-08 01:53 | |
![]() | jag var hård kanske le lou. Jag läser dina, och svarar och ställer frågor men märker inte så ofta att du svarar. | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-04-08 01:53 | |
![]() | dudeniro, hur menar du då? Jag tycker det är fantastiskt för hans skull att han får mer ekonomisk hjälp. Han bor i sin tur i eget hus, har några hektar mark och får resor betalda. Så skall det ju få va för alla kan jag tycka när vi betalar så mycket skatt. Att socialtjänsten i sin tur har denna mjuka faktor där personens subjektiva tolkning i trevlighet avgör det är däremot vad jag ser oproffessionellt. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-08 01:56 | |
![]() | din kompis utnyttjar ju uppenbarligen situationen som du anser vara felaktig, så frågan är vem det är som missbrukar skattemedel | |
| le-lou | 2009-04-08 01:57 | |
![]() | okej, jag hoppar av här så länge. tack för diskussionen dock. | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-04-08 01:57 | |
![]() | Speciellt när jag stött på en annan bekant i sin tur med diverse problem som suttit i fängelse för att han slagit sönder hela avdelninge för att han känt sig kränkt. .. det hela känns lixom, ja, opproffessionellt. Socionomer ska ju va experter på att hantera folk och det känns ju lixom mil emellan till att få höra att vissa får inte ens riksnorm när andra kan smöra till sig några extra tusen i månaden och minisemester. | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-04-08 02:00 | |
![]() | När det kommer till boende så tycker jag det är ok om man slipper sälja hus så länge man håller sig inom en boendenorm som gäller för alla. Det är ens egna aktiva val. Däremot, när man får höra att folk inte ens får betalt sin hyra för att man inte blivid informerad om reglerna är ju däremot fördjävligt, speciellt när personen i sin tur bor i lägenhet. Vidare att folks behandlas olika beroende på attityd och psykiskt mående är ju vidare bevis på en svag kompetens och proffessionalism hos socionomerna. Av de skälet så tycker jag att man ska ta och se över regelverket. | |
| y not | 2009-04-08 02:04 | |
![]() | hur folk behandlas på grund av sin attityd tror jag inte hjälper att se över regelverket. Däremot en personlig utveckling hos socialsekreterarna. | |
| y not | 2009-04-08 02:05 | |
![]() | För övrigt vill jag också tacka för en givande och tankeväckande diskussion och även om jag inte skall upp och jobba i morrn så har jag en hel del att göra. | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-04-08 02:05 | |
![]() | Överlag så är jag för, som jag skrev tidigare, insikt och revision av verksamheterna och speciellt dom individuella socionomerna. När vi har haft en eskalerande hemlöshet på 500% sen 1996 så tyder det ju på att det inte fungerar i praktiken. Över 20 000 är registrerade hemlösa idag. Vidare så börjar ju samhället och brinna mentalt när man får höra att det är en sån ojämlikhet i behandlande som i exemplen jag nämnde ovan. Det ska inte spela någon roll. Det finns en socialtjänstlag, när inte den upprätthålls ska det hanteras snabbt och enkelt. Folk som hamnar hos socialtjänsten har i många fall dessutom någon allvarlig problematik och är stressade. Ett av skälen till att vi i sverige har anställt ombud i kommunerna som skall hjälpa dom som inte klarar av att lösa sina problem med myndigheterna, och jag kan ju tycka, i dom fallen det behövs extra "leverage" för att upprätta grundläggande lagar att det är förargeligt att folk skall behöva vända sig till Ombud för att servicenivån är så bristande. Slöseri med ytterliggare skattepengar per se. | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-04-08 02:07 | |
![]() | Nu har jag inte kollat in den där bloggen alla snackar om, men det är ju skitbra. I nästa steg tycker jag att folk börjar smygfilma beteendet hos socialtjänsten och lägger ut det på nätet och youtube. :) | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-08 02:10 | |
![]() | NiS jag den tillskriver Psykiatrireformen det största ansvaret för den ökade hemlösheten. Socialtjänsten fick plötsligt tusentals nya klienter i knät som kom direkt från institution och skulle få eget boende och ekonomi. Kritiken skall kanske riktas åt annat håll i just fallet ökad hemlöshet. | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-04-08 02:26 | |
![]() | Psykiatrireformer är en mycket viktig faktor i det hela, det håller jag med om, men faktiskt, så har jag glömt bort den. Det är nog en kombination. Hade vi kvar allmännyttan så skulle inte socialtjänsten ha problem med att ordna kommunala bostäder åt någon utan det skulle vara kvoterat som tidigare. Ytterst så är det ju Socialdemorkaternas fel i båda fallen då dom ligger bakom båda besluten. | |
| akz | 2009-04-08 09:05 | |
![]() | Många personer i Sverige är i behov av hjälp och pengahögen som kommunerna har att ta av är inte outsinlig! Det behövs strikta kontroller så att de som verkligen är i behov av hjälpen är de som får den. Det hör även till varje normalbegåvad person att hushålla med sina resurser och planera för framtiden. Skule det krisa sig en månad ändå får man låna pengar. Alla vill bara ha hela tiden! Trött på offermentaliteten, dags att försöka ta lite eget ansvar! | |
| Lilla T | 2009-04-08 09:13 | |
![]() | nameisnobody......först var jag arg när jag läste dina inlägg...sen förstod jag....du SKÄMTAR så klart..haha! tänk att jag gick på att någon skulle vara såååå ....tja.. | |