Spelrum
| Giraffen | 35 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 9 |
| Inloggade | 44 |
Mobilspel
| Pågående | 19 489 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-23 19:54 | |
![]() | Goliath, med all respekt för att det finns verkliga diskrimineringsproblem - är inte exemplet med en kvinna som går bakom sin man lite väl färgat av din egen uppfattning av "rätt och fel". Jag har för vana att gå bakom min fru, innebär det ett tecken på förtryck menar du?! Eller om man går i bredd, är det ett tecken på jämlikhet. Du låter din tolkning stå för att det handlar om förtryck. Lika korkat som att säga att svenska kvinnor är förtryckta för att man vanligen ser mannen köra bilen, och kvinnan sitta passivt i passagerarsätet. | |
| Goliath II - Ej medlem längre | 2009-04-23 19:57 | |
![]() | Men dudeniro. Nu gör du dig löjlig tycker jag. Vad jag inte förstår är varför?? Har ni inte koll på nåt? Ja, det finns alldeles för många förtryckta svenskar också. Men - vad jag vet - så är de förtrycken mått på hur fel något är i den lilla, dysfunktionella, familjen/gruppen. Inte en sanning som folk i allmänhet ska leva efter. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-23 19:58 | |
![]() | Jag är inte för avskaffandet av att människor kan behöva tro på något. På så vis är jag inte för avskaffande av religion, nej. Om religionen däremot påverkar så att man vill ha egna lagar, grundade utefter sin religion eller utöva kontroll eller förtryck i sin religions namn. då är jag emot religion, ja. | |
| Goliath II - Ej medlem längre | 2009-04-23 19:58 | |
![]() | Det löjliga är att du borde förstå att skillnaden är att DU har ett VAL. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-23 20:03 | |
![]() | Jag är också emot religioner som menar att människor som inte delar samma religion anses orena. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-23 20:06 | |
![]() | Min poäng goliath, är att du antar att kvinnor som för att de är invandrare går bakom sina män mycket väl kan ha ett val. Det handlar om traditioner, därav exemplet med vem som kör bilen i en svensk familj. Det betyder inte nödvändigtvis ett förtryck och icke-val, utan att man väljer att inte val. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-23 20:08 | |
![]() | Sen kan man naturligtvis tycka att traditionen är ett tecken på ett underliggande förtryck. Men ditt antagande, för att vara sant, förutsätter att du verkligen frågat om så är fallet. Jag menar, en del män låter inte "frugan" köra, men det är lite svårt att veta genom att bara observera fenomenet "män som kör, kvinnor i passagerarsätet" | |
| ALFASUD | 2009-04-23 20:08 | |
![]() | Du skall inga andra gudar hava jämte mig? Israels folk är de utvalda... osv osv Det är väl ganska logiskt att en monoteistisk religion exkluderar de som inte vill tro på den guden? Jag har inget emot att uppfattas som oren eller barbar eller hedning eller icke utvald. Jag tycker personligen inte att det är mitt problem. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-23 20:09 | |
![]() | jag menar inte att göra mig löjlig, däremot håller jag att exemplet blir löjligt just utifrån att jag utgick från ditt i min mening löjliga exempel "kvinnor som går bakom sina män på gatan" med antagandet "de har inget val" | |
| Goliath II - Ej medlem längre | 2009-04-23 20:13 | |
![]() | Nu råkar det vara så att jag vet hur det ligger till med just de kvinnor jag ser varje dag. Hur är det med de du väljer tro har ett val? | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-23 20:15 | |
![]() | Nej, det bekymrar inte mig personligen heller. Sett i ett större perspektiv, i det fall en sådan religion skulle komma att dominera. Nu har vi inte det problemet. Men om det skulle bli så, så anser jag att det är ett problem med en människosyn som gör vissa till orena- sämre. Det gör ju med automatik att några är rena- bättre. Det stämmer inte med min männskosyn. Men det finns säkert de som är tilltalade av det tankesättet. | |
| ALFASUD | 2009-04-23 20:19 | |
![]() | Sally - Det är just därför jag är för religionsfrihet, och ingen skall diskrimineras i samhället p g a av sin tro. Just därför så har jag heller inget större problem med att folk är muslimer, kristna, judar, buddister, hinduister eller ateister. Om någon tror att jag är sämre bekymrar mig inte, däremot så är det ett bekymmer om jag behandlas som en sämre medborgare. | |
| Pungobert - Ej medlem längre | 2009-04-23 20:22 | |
![]() | Islam är perfekt om man vill slippa demokrati och mänskliga rättigheter. Och det tycks många på vänsterkanten längta efter. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-23 20:22 | |
![]() | Ja, då är vi ju överens. Ska vi knäböja nu? :-) | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-04-23 20:34 | |
![]() | dude, jag visste att du skulle sticka mig i ryggen med "tattartricket", men du måste förstå att du hajade fel även om jag använde det spetsigt. Men det är en del av att få folk att reagera och vakna till och du gjorde det med besked. Du har dock inte kommenterat på min förklaring av anändatet av ordet tattare med liknelsen till nasare. Är det inte två ord som mer beskriver en särskild handling än att racka ner på den som har samma ursprung som ordet då det är längesen det användes smädande för en folkgrupp? | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-23 20:34 | |
![]() | Goliath! Bingo jag vet faktiskt inte om kvinnor som går jämsides med sina män gör det av anledning a, b, c.... eller x. Du kan naturligtvis ha rätt, och du har det säkerligen i en del fall. Pungobert - slopa vänstertugget, du vet inget om mina eller andras väljarvanor. Det är ju fint att man kan måla fan på vägen (bokstavligen, eftersom ni betraktar människor utifrån religiöst kontext) för att de kommer från muslimska länder. Jag gör det inte, 9 av 10 invandrare är inte kriminella och de flesta lever sekulariserade liv i sverige och gör så gott de kan för att integreras. Vad gäller muslimska länder, så hoppas jag att mänskliga rättigheter och demokrati når dem så fort som möjligt. Vad folk utövar för religion ger jag blanka fan i, det är också en grundläggande frihet. Att vissa muslimska länder (som tillämpar sharia?!) har en stenålderssyn på kvinnor förefaller stämma ganska bra, och det är inget föredömme. Det är två parallella diskussioner här. Till er som gör en analogi mellan konservativa muslimska länder och den muslimska befolkningen ii sverige, så tycker jag antagandet hantlar. Det är också kanske off topic för denna tråd? | |
| ALFASUD | 2009-04-23 20:35 | |
![]() | Det finns även progressiva inom Islam, som strävar efter demokrati och ökade mänskliga rättigheter: www2.unt.se/avd/1,17...=r ead_more | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-23 20:35 | |
![]() | Risotto; lägg ner. Det var ingen passning till dig. Det är ett historiskt faktum oavsett vår diskussion: Hästtjuvar kallades de också. Det handlar inte om DIG! | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-04-23 20:36 | |
![]() | Varför ska vi ha religion som samhällsroder över huvud taget? Lika lite som att jag vill att Islam ska bli en ny statsreligion så vill jag att kristendomen ska vara involverad i mitt liv och det som påverkar mig i stort. Det skedde ett stort steg då staten och kyrkan gick skilda vägar, låt oss fortsätta på den vägen. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-04-23 20:38 | |
![]() | dude, vad tog det åt dig nu då? Om du inte vill att jag ska reagera så ge då fan i att använda mina ord inom citat i ett inlägg direkt efetr att jag har kommenterat något. Klart som fan att du passade till mig och jag ger bollen tillbaka till dig för att ge dig chansen att lära dig slå en passning på nytt eller kanske träffa målet i bästa fall. | |