Spelrum
| Giraffen | 12 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 4 |
| Inloggade | 16 |
Mobilspel
| Pågående | 19 486 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ANDERStG | 2009-04-24 12:56 | |
![]() | "Kritik mot feminismen Kritiker till feminismen för ofta fram att de inte känner igen sig i feministernas beskrivning av det nuvarande samhället. De menar att feministerna övertolkar [...] Kvinnliga kritiker känner sig ofta förnedrade av att klassas som underordnade när de inte ens själva känner det så." Aha, kursboken beskriver Sylvia, kanske därför jag hoppade av. :) | |
| MaadMaxx | 2009-04-24 13:11 | |
![]() | Risotto- Förstår jag dig rätt om du menar att vi föds med vissa beteenden direkt kopplat till vårt kön? ^^ | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-04-24 13:23 | |
![]() | jag tror att vi föds med viss beteenden direkt kopplade till vårt kön. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-04-24 13:25 | |
![]() | när djuren gör det, varför skulle inte vi? | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-04-24 13:31 | |
![]() | MaadMaxx, ja jag tror i alla fall att det är det dominanta i fråga om våran könstillhörighet och beteende därefter. Men som jag sa så är jag inte motståndare till den sociala fostrans betydelse men jag tror att den är underordnad det genetiska. Jag vet att det sociala arvet har en stor betydelse på vilka vi blir som vuxna människor så visst har det betydelse men just vad det gäller könsbetingat beteende så är jag kritisk. Varför du känner dig mer "grabbig" än "tjejig" kan jag inte svara på. Och så länge som det inte är ett problem för dig eller den du lever med så ser jag det inte som något att fästa någon speciell vikt vid, huvudsaken är ju att du är älskad för den du är och inget annat. Däremot så tror jag att jag personligen har ärvt mer beteendemässigt från min mamma än min pappa men det betyder inte att jag har en kvinnlig framtoning i min person för det. Till det ska också läggas att jag har levt med min pappa ensam mellan det att jag var två år tills jag var femton och därefter har jag flyttat till min mamma och bott med henne och min syster tills jag skulle bli 21. Så om mitt beteende är mer som min mammas än min pappas så borde även det ligga i generna snarare än i uppfostran, givetvis så har min mor varit delaktig i min uppfostran ävan trots att mina föräldrar har levt ifrån varandra men troligt är att min pappa borde ha fått betydligt fler chanser att påverka mig än min mamma. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-04-24 13:33 | |
![]() | carlmartin, mycket så går mina tankar också. | |
| apbur | 2009-04-24 13:48 | |
![]() | Jag tror inte en millimeter på att kvinnor har sämre slutledningsförmåga än män. Visst finns det generellt sett skillnader mellan könen och hur vi hanterar olika företeelser. Det finns vissa saker oavsett kön som ställer till det när man ska försöka handla och tänka rättvist och logiskt, det är känslor, exempelvis svartsjuka. Att håna någon som är svartsjuk genom att påpeka att de inte resonerar logiskt är inte helt klokt. Jag skulle faktiskt säga att det är ganska korkat och gör att jag genast ifrågasätter ifrågasättarens egen slutledningsförmåga. I det här fallet trådskaparen + några till. | |
| MaadMaxx | 2009-04-24 15:41 | |
![]() | Risotto- Jag är inte av samma uppfattning som du, men det hade du nog redan räknat ut. ;) Att vi skulle födas med olika beteenden eller egenskaper är i min värld helt befängt. (Nu vill jag inte att du upplever detta som ett personligt påhopp, du har rätt till din egen uppfattning och jag respekterar det.) Att jag skulle uppleva mig som grabbig har jag aldrig uttryckt och jag skulle nog beskriva mig själv som väldigt feminin, om man bortser från mitt korta hår och att jag sällan använder mig av kosmetiska produkter. Jag skulle vilja påstå att det biologiskt egentligen inte finns några beteenden som är typiskt kvinnliga eller typiskt manliga, att vi klassat de som sådana är snarare en produkt vår evolution. Att vi senare ser prov på kvinnor som beter sig som kvinnor "ska" och män som beter sig som män "ska" tror jag är en direkt produkt av att vår omgivning förväntar sig att vi ska bete oss på ett visst sätt och behandlar oss där efter. Som Lisbeth Salander sa, "Vi väljer själva vem vi ska vara." Men för att kunna välja det måste vi vara medvetna om ATT vi väljer det och att vi inte bara föds till det vi är. Hoppas det inte blev för snurrigt. :) | |
| MaadMaxx | 2009-04-24 15:43 | |
![]() | Förresten, om man ser förmågan att kunna föda barn och amma som ett beteende, så kan jag väl hålla med om att vi till viss del föds med genetiskt betingade beteenden. ;) | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-04-24 16:32 | |
![]() | MaadMaxx, nej jag ser det absolut inte som personligt påhopp, jag vet att det finns olika tolkningar av hur det hänger ihop. Jag tolkade det som att du beskrev dig som grabbig pga. följande som du skrev: "Jag har vuxit upp med många av det otäcka könet i min omgivning och nästan alltid umgåts överhängande med killar, medans min sambo har vuxit upp med många av det täcka könet och överhängande umgåts med tjejjer." Om jag har missuppfattat så hoppas jag att jag inte förnärmade dig. Nej jag ser inte förmågan att föda barn som ett beteende men jag tror absolut att det ligger mer och tyngre saker än sociala betingelser bakom mental könstillhörighet och könsbekännelse. | |
| MaadMaxx | 2009-04-24 17:33 | |
![]() | Nejdå, du förnärmade mig inte, jag ville bara förklara att det inte var riktigt så jag menade. :) Jag blir så nyfiken på vad exakt det är för beteenden som du tror har med vilket kön man föds med att göra? | |
| le-lou | 2009-04-24 18:05 | |
![]() | Jag tror def. att vissa beteenden är könsbetingade och inte miljöstyrda - oavsett hur många killar man umgås med som tjej eller tvärtom. Sen har väl vi olika nivåer på egenskaper, en del är mindre en del mer, men visst 17 är tjejer och killar olika redan från start (och då menar jag inte det uppenbara). | |
| MaadMaxx | 2009-04-24 18:11 | |
![]() | le-lou. Vad är det du tror skiljer ett kvinnligt spädbarn från ett manligt, om man nu bortser från det uppenbara? | |
| le-lou | 2009-04-24 18:27 | |
![]() | Madmax, nu pratar jag om nedärvda egenskaper, och många egenskaper rent generellt syns ju inte hos ett litet spädbarn eller gör det de? de flesta skriker ju, skiter och sover enbart. Syns inte, eftersom de är just spädbarn. Med nedärvda egenskaper menar jag att sättet att tänka ut saker på är könsbetingat och syns igenom oavsett om man föds upp av gorillor i bergen eller en familj med två mammor eller två pappor. Du menar att inga egenskaper är typiskt kvinnliga el typiskt manliga utan beror bara på i vilken miljö man växer upp i? | |
| le-lou | 2009-04-24 18:33 | |
![]() | Som ex : omvårdnadsbeteendet är väl en sån "egenskap" som vaknar tidigt hos flickor tex. Det finns också forskning som visar på klara skillnader på hur olika hormoner påverkar den kvinnliga hjärnan redan från start, i jämförelse med den manliga , vilket leder till skillnader i beteende. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-04-24 18:36 | |
![]() | Det här är en rätt spnnande vinkel på det hela, kort utan att fördjupa mig för mycket innan jag har hunnit fundera så tror jag att om man ger en pojke och en flicka varsin Barbiedocka så kommer inte killen bli en flick-pojke som leker med dockor, ni förstår chabloniseringen. Jag tror snarare att Barbie kommer att bli GI-Jane där ridpiskan som kom med i lådan blir det dödligaste vapnet som finns. Killar gillar i större utsträckning än tjejer att leka krig, jag låter det vara osagt om det är socialt eller genetiskt betingat. Lite kort om hur jag tänker. | |
| le-lou | 2009-04-24 18:39 | |
![]() | jo jag håller med risotto. Klart att det finns variationer inom könen, men generellt talat så tycker jag att det är rimligt att anta att vi är olika. (och jag fattar inte varför det skulle vara nåt fel i det) | |
| Dyslekso | 2009-04-24 18:46 | |
![]() | Asch, folk pratar alltid om hur det är från födseln i sådana här diskussioner. Varför pratar de aldrig om hur det är i puberteten, när hormonerna verkligen sätter fart, och det riktigt könsspecifika beteendet utvecklas? Är det också bara inlärt beteende kanske? Ge mig en lunchrast. | |
| MaadMaxx | 2009-04-24 19:03 | |
![]() | le-lou Ska vi prata forskning så finns även forskning gjord på hur vuxna människor behandlar ett barn utifrån vilka kläder det barnet har på sig. Dvs. de vuxna fick umgås med samma unge, fast ena stunden trodde de att det var en flicka och i nästa stund trodde de att det var en pojke. Det intressanta med denna studie är att beroende på vilket kön de vuxna trodde att ungen hade tillskrev de barnet olika beteenden. Kan det vara så att flickor uppmuntras till att vara omvårdnande, eller menar du att de i större utsträckning än pojkar blir omvårdnande för att de föddes så? | |
| MaadMaxx | 2009-04-24 19:11 | |
![]() | Risotto- Vad gäller den synen på lek med Barbie-dockor som exempel så kan jag mycket väl tänka mig att det skulle kunna utvecklas så. Men jag är inte helt säker på att det skulle ha med det genetiska arvet att göra. (Vilket du heller inte påstod) Då jag jobbade på dagis fick jag en riktig tankeställare hur olika vi behandlas pga vad vi har för kön. Pojkarna fick liksom leka krig och stojja, gapa och vara lite bråkiga, med ursäkten "pojkar är sådana". Medans om en flicka ville leka samma lek så blev hon antingen stoppad med orden "Du kommer göra dig illa och bli ledsen om du leker så" eller så fick hon stå ut med en frågestund om vad som var fel, eftersom hon ville leka så våldsamma lekar. ...Det kan ju kanske vara så att det finns andra orsaker än rent genetiska till att flickor leker "Mamma, pappa, barn" medans pojkarna leker "krig"? | |