Spelrum
Giraffen17
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade30
Mobilspel
Pågående19 747

Forumkategorier

Användare Inlägg  
wildcard2010-04-08 11:31
Antal inlägg: 1966

men tandlossning och snusning är ju i direkt samband?! Muncancer, sönderfrätt tandkött?

wildcard2010-04-08 11:33

Oj, OT!
Men ja, på TS fråga, i alla fall.

meimse - Ej medlem längre2010-04-08 11:39
Antal inlägg: 733

Salt e falit, högt blodtryck å sånt, skatt på salt. Vetemjöl o bullar e falit, skatt på vetemjöl. För lite motion e falit, höj taxeringsvärdet på folk som inte motionerar.

mrsH2010-04-08 11:50
Antal inlägg: 565

Jag säger NEJ!
Däremot så säger jag JA till att momsen sänks radikalt på råvaror! Frukt, kött, fisk, grönsaker, ägg mm. Inte produkter som modifierats eller blivit tillagade på något vis (typ korv) utan rena råvaror.

Tror inte på att straffa folk genom höjd skatt, tror mycket mer på att motivera till att handla kostmedvetet genom lägre skatt på det som är nyttigt.

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-04-08 11:54
Antal inlägg: 31064

(Finns inga belägg för kopplingen snus-cancer. Min tandläkare sa "äsch!" om att jag snusade, på den tiden jag gjorde det.)

wildcard2010-04-08 11:56

mrsH:
men socker är ju modifierat?
Ialla fall det raffinerade... vita...
det handlar inte om straff utan om att motivera.

Jag skulle gärna ha lägre skatt för att jag prenumererar på ett gymkort, jag kan ha personalen där som vittne på att jag är där flera gånger i veckan, minst en timme varje gång. Vi känner varandra vid förnamn så det blir nog inget problem, jag kan vittna för dem, de tränar också regelbundet och borde därigenom belasta sjukvården mindre än andra...

apbur2010-04-08 11:57
Antal inlägg: 9699

wildcard, nej, tandlossning är först och främst ärftligt. Snusets frätande egenskaper orsakar inte tandlossning, det krävs en långvarig inflammation i tandköttet som visserligen snusare kan bli drabbade av eftersom tandköttet förändras som i sig gör att bakterier lättare får fäste. Detta gäller väl främst dem som har ett skadat tandkött och slutar snusa. Så länge man snusar har man iom snuset ett visst skydd.
Självfallet är det bästa att aldrig börja snusa så tandköttet förblir intakt och man bara tappar tänderna för att man har anlag för tandlossning.

Hur som helst så betalar man ju lik förbannat ganska mycket för att sätta dit nya tänder i gapet så det är inget att bråka om.

Muncancer är ju inte direkt supervanligt.

wildcard2010-04-08 11:58

Sylvia: Snus fräter på tandköttet, hade du ingen "grop"?
Detta i sin tur leder i längden till att tandhalsarna blir blottade och till slut kan det bli tandlossning...

som sagt OT men det är INTE nyttigt att snusa, det leder bland annat till förhöjt blodtryck som all annan tobaksanvändning!

apbur2010-04-08 12:01
Antal inlägg: 9699

Sen är det ingen som har påstått att det är nyttigt att snusa. Jag har bara sagt att den skatt snusare får betala på snuspriset inte kan motiveras.

mrsH2010-04-08 12:03

wildcard: Ja, och med tanke på att det vita sockret är modifierat så skulle det alltså INTE få sänkt skatt enligt mitt synsätt...
Bara rena råvaror. Tänk att kunna köpa paprika och annat året runt för en vettig peng =)

mrsH2010-04-08 12:06

Prata med din arbetsgivare. Många företag är ju vänliga att ge idrottsaktiviteter ett bidrag! På min arbetsplats (som jag själv är ägare till) har vi fri motion en timme i veckan, på betald arbetstid. Vi har givit ett kort till badhuset (finns även gym där).
Vi får inte bara glada medarbetare. De håller sig mer friska och orkar jobba mer.

wildcard2010-04-08 12:15

mrsH: Min arbetsgivare är en ensamföretagare, han tycker att han ger mig nog hög lön, ändå...
=(

Paprika och broccoli med ett ständigt lågt pris, högre så klart när det inte är säsong...
*drömmer mig långt bort*

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?