Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 718

Forumkategorier

Användare Inlägg  
anneli72 - Ej medlem längre2009-08-21 00:38
Antal inlägg: 11612

Jag tar fajten i morgon.

Sov så bra.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-08-21 00:39
Antal inlägg: 7605

Jag ska öva på HLR. Om det behövs kör jag den på både swing och kineser. Gratis.
Sov gott.

swingmatism2009-08-21 00:40
Antal inlägg: 509

Anneli, vad vill du?

Rhotheta; såklart, jag har inga egentliga referensramar utöver mina egna och applicerar därför mycket ifrån mig själv på andra - dock, i just det här fallet, så stod jag ju i andra ringhalvan från de som faktiskt blev upprörda (och jag vet att jag inte längre måste försvara mig, det var bara för att visa anneli att jag inte förlorat skrivförmågan).

anneli72 - Ej medlem längre2009-08-21 00:42
Antal inlägg: 11612

Sov gott,menade jag.

6555562009-08-21 00:57
Antal inlägg: 857

Jag är fruktansvärt oempatisk men så behandlar jag alltid människor med respekt iaf. har det hellre så än tvärtom: Att jag skulle gå runt och tycka synd om folk samtidigt som jag agerade manipulativt mor folk i min omgivning, frös ut människor jag "ogillade" osv.

Jag hade aldrig gjort denna "affär" då jag är fruktansvärt ointresserad av pengar. Jag köper heller inte argumentet att man kan rädda liv för pengarna. Dels är det liv du har på sitt samvete unikt och egentligen outbytbart. Det i kombination med att ditt förfarande har innefattat någon form av högre makt som dels gett dig rätt att döda och dels gett dig rätt att för dina blodspengar rädda liv gör det hela väldigt suspekt och får det mest att verka som att du (Gud?) byter dina marionettdockor. Jag skulle känna ett oerhört obehag av att för ett ögonblick få den makten.

Rhotheta2009-08-21 01:01
Antal inlägg: 4992

Natti natti på er.

Ett litet ps eftersom alla inte är lika uppdaterade i evolutionsfrågor. Evolutionen jobbar inte bara med gener. Även memer som tankar, idéer och sociala normer är både verktyg i och föremål för evolution. Memer sprids inte sexuellt utan mycket mer som virus-gener. Och mycket snabbare än human-gener, men är å andra sidan mindre stabila. Allt detta påverkar populationer mm.

Det var bara det.

Rhotheta2009-08-21 01:07

Är inte helt långt ifrån dig 655556.

Rhotheta2009-08-21 06:20

Evolutionen "jobbar" inte, lika lite som föremål "vill" vara i konstant rörelse (Newton). Vårt språk är animistiskt.

Och en mem var alltså inget fysiskt (molekyl e.d.) utan en idé, sedvänja, moralkaka, skrock, favoritlag, mode, sätt att knyta slips, hjulet, buddhismer (system av memer), islamer, jantelag..............

Dyslekso2009-08-21 09:20
Antal inlägg: 8945

Memer. Hm. Inte så förtjust i det begreppet. Känns ju väldigt luddigt, och kan i princip bytas ut mot "idéer", tycks det mig.

Dyslekso2009-08-21 09:25

Lite mer on topic: unga människor, och speciellt unga män (om man får generalisera) brukar inte ha utvecklat sin empatiska förmåga fullt ut; resterna från barndomens betraktande av andra människor som objekt kan hänga med ganska högt upp i åldern för många. Det är därför inte heller så överraskande att man projicerar sin egen egoistiska verklighetssyn på andra. :)

Rhotheta2009-08-21 10:39

Visserligen, Dys. Men mycket har hänt i samhället på relativt kort tid. Anyhow är det nyttigt att utsättas för intellektuella mothugg, även om stackars swing fick väl många fiskar att hantera samtidigt i går;)

Ang memer innefattar det all vår programmering som inte sitter i gener resp. epigenetik (kromosomläsbarhetsstyrni ng via metylering mm).
Kommunismerna är en hoper memer. Att knyta skorna. Att säga goddag. Alla språk. Ej ansiktsuttryck. Det är gener. Egoism och altruism ärbåda uttryck av samverkan mellan gener och memer. Mycket användbart och befogat begrepp.

Dyslekso2009-08-21 11:37

Ok. Jag vidhåller tills du övertygar mig om motsatsen att det är ett rätt luddigt begrepp, då man snabbt hamnar i avgränsningsproblem som är allvarligare än de för gener.

Knyta skorna är en hop memer - vilka memer då? Bara grundmemen "knyta skorna", eller alla spridbara sätt att knyta skorna på, eller alla spridbara delmoment i att knyta skorna (borde i så fall kallas för "meminer" eller något liknande, om de ingår i en huvudmem). Hur definierar man egentligen vad som är en mem? Att säga att kommunismen är en hop memer säger ju egentligen inte mer än "kommunismen är en hop idéer".

Ny tråd på gång, kanske? :)

Rhotheta2009-08-21 12:06

Oj då. Det var inte meningen. Det är inte meningsfullt att avgränsa varje mem för sig. Det spelar ingen roll. Ungefär som ordet procedur. Knyta skorna är en procedur. Om du vill kan du identifiera ett antal procedurer som bygger upp den. Två olika sätt att knyta skorna är två olika procedurer, som byggs upp av set av procedurer som är delvis identiska. Finessen med ordet är att vi inte har någon synonom som täcker heöa spannet. Ide räcker inte. Inte heller procedur. Mjukvara är väl det bästa ordet kanske. Applets, dll:er(ryser lite) program, virus, blablabla. Allt är memer. Poängen är att livskraftiga memer sprider sig i populationen och förändras och utvecklas precis som gener.
Ordet mem är en mem som just nu har svårt att propagera;)
Du bestämmer själv om du vill ta upp den. Eller gör du.....?;)

6555562009-08-21 12:10

Memer kan ju närmast betraktas som flugor, därför kan de inte ges samma värde som biologiska egenskaper. Trendlandskapet kan ändras snabbt och en memme kan då gå från livsnödvändig till farlig för innehavaren. Evolutionen går låååångsamt, och har du ärvt fördelaktiga egenskaper kommer de med överväldigande sannolikhet vara fördelaktiga när du dör.

vinterresa - Ej medlem längre2009-08-21 12:24
Antal inlägg: 253

Värdet av ett människoliv.
Skulle du ta emot en 1000 kronor, om du visste att vid det att du tar emot pengarna så faller någon av en cykel i Beijing och dör?

Halloo, svigmatism - varför skulle någon ramla från cykel i Beijing bara för att jag tar emot 1000 kr. Det skulle förmodligen hända ändå, även om jag nekade tillbudet.

Jag skulle ta emot pengarna om de var förtjänta av mig eller om någon betalade sin skuld till mig. På samma sekund jag tar emot pengarna dör säker tusentals människor över världen och det har inget att göra med att jag får dettsa 1000 kronorna.

Eller missade jag någon poäng? Jag läste inte inläggen, bara den första frågan.

Dyslekso2009-08-21 12:33

Rhotheta: tack för förklaringen. Jag har både läst och omläst Dawkins gamla opus. ;)

"Det är inte meningsfullt att avgränsa varje mem för sig."

Märkligt, hur ska man då definiera dem, och följa deras spridning i en population?

Från wiki: "A meme (pronounced /ˈmiːm/ , rhyming with "cream"[1]) is a postulated unit or element of cultural ideas, symbols or practices, and is transmitted from one mind to another through speech, gestures, rituals, or other imitable phenomena. "

Det leder fortfarande till frågan hur de ska defineras. Att enbart vara en luddig heltäckande term för olika typer av procedurer tar inte idén med memer speciellt långt i min mening. "Och sen då?", liksom.

Rhotheta2009-08-21 13:07

Dyslekso.

Det är praktiskt att ha ett ord för "det som överförs, som inte består av molekyler". Jag tror inte att det finns något vettigt ersättningsord. Det underlättar när man diskuterar orsakssamband och utveckling. Det är möjligt att du inte saknar detta ord. Det är OK, men jag hoppas att jag nu klar gjort vad jag avser när jag använder det. Det är ju det som är viktigt.

Jag kan t.ex. säga att koka gröt är en mem och du gamla du fria är en annan. Jag kan prata om vaga luddiga memer, t.ex. Jesus. Eller en specifik mem. En viss version av Jesus.

655556
"Evolutionen går låååångsamt"

Du tänker på evolutionen av genomet. Memerna är också underkastade evolution och här behöver det inte gå långsamt. 1789 i Frankrike ändrades memen att säga "Ur vägen, bondeslödder" från att ha varit en ganska bra mem till att bli omedelbart livsfarlig för bäraren;)

6555562009-08-21 13:12

Du upprepade vad jag sa. Eftersom memes ändras snabbt kan du gå upp på morgonen och säga att bönder är slödder för att bli dödad när det var tillåtet dagens innan. Just därför är memes mycket mer förgängliga och riskabla för individen, vilket (fördelaktiga) biologiska egenskaper sällan är eftersom det inte hinner hända så mycket under en livstid.

Rhotheta2009-08-21 13:17

Ok, jag förstod nog inte vad din invändning var då? Menar du att de inte finns, eller att de inte evolverar eller vilken del av mitt resonemang är du inte med på? Ah kortlivade, kanske. Att tillaga mat är en mem. Var det ett bra svar?

6555562009-08-21 13:21

Ja, min poäng är att de är kortlivade och riskabla att förhålla sig för mycket till. Laga mat är väl hyfsat okontroversiellt, så den kommer nog alltid att vara OK.

Vad man också får beakta är att biologiska egenskaper samt mer generell tillskansad kunskap är mycket mer övergripande än memes. I sverige kan du smälta in lite varstans om du är emo, det kan du inte i Pakistan. Om du däremot är en skicklig hantverkare, matematiker eller har en naturlig charm kan du ha nytta av det överallt.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?