Spelrum
| Giraffen | 32 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 3 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 29 |
| Inloggade | 64 |
Mobilspel
| Pågående | 19 730 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Rhotheta | 2009-09-04 00:00 | |
![]() | Intressant artikel. Läste ej noga men ett förslag på mekanism verkar vara att obalans i de kolinerga systemen orsakar fel i processorarkitekturen under den tid då hjärnans bansystem anläggs. Acetylkolin skulle alltså ha en nyckelroll som styrmedel på tidigt stadium och vi landar med en "felkopplad" hjärna. Verkar det rimligt? Jag gillar tanken. Man skulle väl absolut kunna föreställa sig att miljögifter såsom kvicksilver skulle kunna orsaka en liknande defekt via ungefär samma mekanismer. | |
| Rhotheta | 2009-09-04 00:02 | |
![]() | @23:51 Jag förstår;) | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-09-04 00:04 | |
![]() | För här får denna katt bland hermeliner ostört glänsa med sina vuxendampiga tourettegenskaper. Såklart. :) | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-09-04 00:05 | |
![]() | Sedär, svara med enbart klockangivelse. Det tar sig, intrigen tätnar. :) | |
| Rhotheta | 2009-09-04 00:05 | |
![]() | Att sitta nykter vi de drucknas bord.....;) | |
| Rhotheta | 2009-09-04 00:06 | |
![]() | Man har alltid lite Asperger att plocka fram ur bakfickan;) | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-04 00:08 | |
![]() | "Det finns även teorier om att kvicksilver är en av triggerorsakerna till autism." - Och många av vaccinerna innehåller kvicksilver ( går under många olika namn ), och åtskilliga är dom föräldrar som kan berätta att deras bebisar har från födelsen, och en längre eller kortare tid framåt verkat helt normala, men att de sedan har börjar uppvisa avvikelser och så småningom fått diagnosen autism. - Och jag har inga länkar att hänvisa till eftersom dessa är mest bara mina egna funderingar utrifrån sådant jag har fått till mig berättat. | |
| Dyslekso | 2009-09-04 00:09 | |
![]() | Seså, fram med tandpetarna nu innan jag börjar skrika och slå huvudet i väggen. | |
| Dyslekso | 2009-09-04 00:10 | |
![]() | Till Sylvia alltså. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-09-04 00:11 | |
![]() | Var det där en invit? | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-09-04 00:12 | |
![]() | Lite dålig på att läsa av signaler. :) | |
| Rhotheta | 2009-09-04 00:23 | |
![]() | "deras bebisar har från födelsen, och en längre eller kortare tid framåt verkat helt normala, men att de sedan har börjar uppvisa avvikelser och så småningom fått diagnosen autism. " Gäller inte detta alla? | |
| Rhotheta | 2009-09-04 00:25 | |
![]() | Forumsignaler är inte de lättaste heller;) | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-04 00:43 | |
![]() | "De avvikelser i hjärnan som orsakar autism kan uppstå vid olika tidpunkter i ett barns liv, före födelsen, vid födelsen eller under de första levnadsåren." Man kan ju ställa sig frågan vad autismen kan bero på i dom fallen då avvikelsen uppstått någon gång efter födelsen... - Fast nu blir det väldigt hafsigt, och vet ej om länken säger alls något vettigt, orkar inte läsa igenom den just nu. Jag får spinna vidare sen... Timmen är sen, läggdags. cereb.se/index.php/v...s- syndrom/ | |
| Dyslekso | 2009-09-04 09:39 | |
![]() | Ok. Jag fick svar. Min fråga först: "Hej xxx, vet inte om du är rätt person att svara på frågan jag har, och om inte får du gärna skicka vidare det här mailet. Annars skulle jag verkligen uppskatta om du har någon länk eller litteraturhänvisning som man kan titta lite på, du behöver förstås inte själv förklara. Frågan står i ämnesraden, och jag undrar alltså vad som sker/inte sker i hjärnan när man går från att upptäcka något (vi kan för enkelhetens skull säga att det är en melodi), vidare till att verkligen tycka om det, och slutligen till att tröttna på det. Alltså hur det sker molekylärt, på cellnivå och på makronivå i hjärnan. Finns det någon modell kring detta? Det jag tänker mig är att det är saker som _inte_ händer efter att man hört en tidigare favoritlåt hundratals gånger, eftersom man reagerar med just "trötthet" (och inte aktivt, med obehag). En annan fråga är för övrigt vad som gör att man fattar tycke för ett musikstycke. Ligger detta, liksom min första fråga inom inlärningens område? För att ha den bästa upplevelsen av inlärning ska nivån vara på gränsen till vad man precis klarar av, eller hur? Kan detta gälla även för upplevelsen av musik - att den ligger precis på gränsen för vad som är "tillgängligt"? Hur kan man förklara dessa saker på detalj- och cellnivå?" Och här är svaret. Är det oschysst att klistra in det utan att jag sagt att det var avsikten? "Allt sitter i belöningssystemets konstruktion som ju är det system som balanserar nyfikenhet, risk, glädje, farodetektion och omsätter det i olika beteenden. En bok som säkert finns på svenska är The feeling of what happens med Antonio Damasio som författare som hanterar just denna frågan. Kort sagt, gärnan frågar efter nheter genom att kräva att det händer saker i belöningssystemet. OM det bara är samma gamla visa räcker inte det som stimulans. Med lite irritation reser man si därför och är motiverad att byta musikstycke." Det var ju inte mycket till detaljer i det svaret, väldigt generellt tycker jag. Mycket "att" saker sker, men inte "hur". Men det var ändå snällt av honom att svara. Kanske är det fortfarande såna där stora modeller som krävs för att förklara skeendet. Eller så misstror han min informationshanteringsför måga. :) | |
| Junkgirl - Ej medlem längre | 2009-09-04 10:57 | |
![]() | Det är alltså jakten på dopamin och endorfin? | |
| Rhotheta | 2009-09-04 11:42 | |
![]() | ;) Man skulle nog kunna säga att dopamin är hjärnans Frolic. I allt beteende. Och de två små Amygdala-klumparna i limbiska systemet är hjärnans cattle prod. Men det som Dyslekso undrar kanske helt enkelt inte är i närheten av att vara uträtt ännu. Nervsystemet använder ett intrikat nätverk av signalsubstanser och mångdubbelt fler typer av receptorer för dessa med extremt varierande dynamik vad avser svarshastighet, retbarhet, uttröttbarhet, uppträningspotential osv. Att ur den soppan försöka filtrera fram molekylära mekanismer som ligger bakom roligt/tråkigt är inte det lättaste. De framsteg som görs hänger nästan alltid ihop med att en viss typ av receptor är genetiskt defekt och att detta resulterar i ett distinkt annorlunda beteende. Inte ens detta är dock lätt att reda ut, eftersom dynamiska processer under utvecklingsfasen är så stora. | |
| apbur | 2009-09-04 14:39 | |
![]() | Vilket antiklimax-svar :( | |
| Rhotheta | 2009-09-04 14:47 | |
![]() | Sorry. | |
| apbur | 2009-09-04 14:50 | |
![]() | Nej, jag menar xxx:s svar :) | |