Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 518

Forumkategorier

Användare Inlägg  
vindsus862009-11-22 02:19
Antal inlägg: 3785

jag är inte för snål för att bekosta försäkring, jag är för fattig för att göra det. och jo, du får det faktiskt att låta som att man är sämre och bryr sig mindre för att man inte betala för försäkring.

vindsus862009-11-22 02:21

och le-lou, jag har flera gånger i denna tråden skrivit att mina andra katter inte är försäkrade och jag har även räknat upp skäl till detta. har även sagt att mamma och pappa finansierar all nödvändig sjukvård åt dem. så om allt ditt försäkringssnack enbart handlade om dem så kunde du ju läst det som skrivits tidigare istället.

nu var ju kattungarna inte sjuka, utan jag bara oroade mig för det. därav denna tråden, så försäkringsbolag skulle säkert gå med på försäkring. just nu är det dock ändå inte aktuellt.

vindsus862009-11-22 02:24

och le-lou, ditt första inlägg löd
le-lou 2009-11-21 23:07
varför försäkrar folk inte sina djur om de vet med sig att de inte har råd att bekosta vård om djuret blir sjukt ?
Vad gör du vindus om dina andra katter blir sjuka?

och eftersom vården i detta fallet gällde kattungarna, inte mina vuxna katter, så tycker i alla fall jag att du verkar ifrågasätta varför inte kattungarna är försäkrade och inte enbart hur jag sköter de andra katterna.

le-lou2009-11-22 02:27
Antal inlägg: 17500

jaha men då tror du fel vindus.

och jag tycker oavsett att folk som inte har råd att ha djur - inte skall ha djur. precis som med allt annat.

Pingiskillen - Ej medlem längre2009-11-22 02:29
Antal inlägg: 947

Jag håller med le-lou om föräldrar blir arbetslösa skall man ta barnen ifrån dem.

sorryme1 - Ej medlem längre2009-11-22 02:29
Antal inlägg: 254

Min katt är inte heller försäkrad av precis samma anledning som vindsus. Jag har faktiskt inte råd även om summan är liten. Många små summor blir lätt en stor.

Om min katt blir allvarligt sjuk och jag inte kan lösa det med pengar så får han helt enkelt somna in.
Men jag tycker ändå att jag ger honom ett bra hem och mycket kärlek istället för att han ska leva på gatan utan nån matte som han gjorde när jag fick fatt på honom.

leker2009-11-22 02:29
Antal inlägg: 733

le-lou: om man tar hand om ett herrelöst djur då? vad gör man då?
Kom inte å säg att man ska lämna det till de olika hemmen, för dom tar inte emot heller serru...

Vad gör man då?

le-lou2009-11-22 02:30

dvs - har man inte råd med vård för ett sjukt djur, oavsett om man har försäkring eller ej så ska man inte ska skaffa ett djur. Jag tycker att det är oansvarigt, det finns så många som bara skaffar djur, katter som blir sommarkatter så fort man tröttnar - andra djur som går bra att ha så länge det djuret håller sig friskt men så fort det blir sjukt så ska det avlivas - hej svejs.
Finns idioter som har djur hemma som behöver medicin och vård men som inte tycker sig ha "råd" med att fixa det till dem. Såna personer är djurplågare i mitt tycke.

leker2009-11-22 02:33

alla katthem svämmar över med katter, så dom få som tar hand om katter ska man vara tacksam för!

Sen om dom inte kan lösa veterinärvården, så har katten förhoppningsvis fått ett bra hem under tiden den levde.

Allra hellst i jämnförelse med ödet den kunde fått!

Surmulen - Ej medlem längre2009-11-22 02:33
Antal inlägg: 54

Pingiskillen - Hahahaha. Mitt i prick! :D

le-lou2009-11-22 02:33

leker - åter igen. Har man råd att HA ett djur, hemlöst eller ej och ge det djuret mat och allt vad det nu är, nog 17 har man råd att fixa sig en försäkring på kraken om man vet med sig att man inte har en chans att betala vård på ett oförsäkrat djur.
Ju fattigare man är som djurägare, desto mer prioriterat borde det vara med en försäkring på sitt husdjur.
Djurförsäkringar kan man få för 40 spänn i månaden, Folkia har det tex.

sorryme1 - Ej medlem längre2009-11-22 02:35

Men herregud le-lou snacka om att dra alla över en kam. Så om man inte har råd med en försäkring så är man djurplågare?
Och en person som skiter i sitt djur när sommaren är slut?

leker2009-11-22 02:37

Le-lou: och självrisken på det blir?

Vi hade en schäfertik.. hon var fullförsäkrad.
Hon fick juvertumörer och tillslut dödade det henne.

Det kostade oss först självrisken och sen 10 000!

leker2009-11-22 02:37

bara för att hon var över 8 år

Surmulen - Ej medlem längre2009-11-22 02:38
Antal inlägg: 54

Det är en enorm skillnad på att göra sig av med en sommarkatt som kommer gå ett hemskt öde till mötes och på att ta sig an två kattungar som annars inte skulle fått leva alls, och göra det bästa man kan för dem trots att man lever på under existensminimum.

sorryme1 - Ej medlem längre2009-11-22 02:38

Men herregud det är skillnad på att betala en summa varje månad än om oturen är framme och djuret blir sjukt försöka lösa det då.

Om min katt blir sjukt så kanske jag sitter i en annan situation än idag tex. Jag kanske har bättre ekonomi. Eller så kanske jag löser kostnaden med ett lån. Man får ta det då lixom!
Sluta vara så dömande!

le-lou2009-11-22 02:39

jag tror att folk inte har en susning om vad veterinärvård kan kosta, och de får en smärre chock när de hamnar hos veterinären och ska hosta upp de där pengarna. De som har råkat ut för det gör inte om det. Att man pga av att man var för snål för de där tiorna i månaden som försäkringen kostar - ska behöva ta bort ett djur man haft som livskamrat under flera herrans år. Man ångrar varenda pizza, och varenda skvallerblaska man köpte, jag lovar. Jag fick nämligen göra det en gång när jag var yngre och fattade illa - sket i försäkring för det "händer inte mig" och det är ju ändå "pengar som jag kan ha nytta för". Suck. Oansvarigt och idioti.
Jag mådde verkligen skitkasst under flera år efter det, eftersom den katten hade kunnat räddats om jag hade haft pengarna för vården ELLER en försäkring på honom.

le-lou2009-11-22 02:41

"Men herregud le-lou snacka om att dra alla över en kam. Så om man inte har råd med en försäkring så är man djurplågare?
Och en person som skiter i sitt djur när sommaren är slut?"

Nej. Jag skrev: "Finns idioter som har djur hemma som behöver medicin och vård men som inte tycker sig ha "råd" med att fixa det till dem. Såna personer är djurplågare i mitt tycke."
Se djurprogrammet på Animal Channel där de räddar djur från ägare som inte har pengar till djurvård tex, är inte det rent jäkla djurplågeri? Så står de där framför kameran och röker och gormar att de inte har pengar till medicin för hunden som ligger i huset och lider med brutet ben. Äcklande.

sorryme1 - Ej medlem längre2009-11-22 02:41

Men det handlar inte om att vara SNÅL!!
Vet du hur det är att vara fattig??
Prova att gå i mina skor innan du uttalar dej.

leker2009-11-22 02:41

le-lou: vi hostade ju upp henne till fullt..

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?