Spelrum
Giraffen38
Krokodilen2
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade63
Mobilspel
Pågående19 189

Forumkategorier

Användare Inlägg  
jaap-conrad - Ej medlem längre2009-11-26 00:11
Antal inlägg: 634

upan: Jag håller med om att CroCrops inlägg inte uppenbart bidrog till diskussionen, nej.

upan2009-11-26 00:12
Antal inlägg: 177

Men jaap, jag dömde ut CroCops försvarstal ,att hon gick in i något slags försvar ser väl varje människa?
Hallå, ska vi låtsas en massa här, är väl inget nytt att djuretiska frågor brukar fiska fram de mest idiotiska argument som en person kan klämma ur sig?

CroCop862009-11-26 00:13
Antal inlägg: 445

Samma behov som att äta kött kanske, Jaaaaap! Jag vet inte... Är bara nyfiken på varför folk reagerar så starkt först nu, och varför de överhuvudtaget bryr sig. Menar inte att jag inte gör det, men är mest nyfiken på varför det är så jäkla hemskt?

le-lou skrev väl nåt om att hon hellre äter djur som haft det bra... Varför det? Gillar du mer att ta livet av något som har det bra och förstöra det?

Nä, jag vet inte ja...

upan2009-11-26 00:14

Ok, nu vet jag faktiskt inte vem du syftade på i ditt inlägg 00:08. Svarade som att det var riktat mot mig. Ger mig.

CroCop862009-11-26 00:14

upan:

Försvarstal? Vaaad?! Vart? Nu har jag missat nåt!

le-lou2009-11-26 00:14
Antal inlägg: 17500

cro cro - japp precis

le-lou2009-11-26 00:15
Antal inlägg: 17500

djur äter djur, så är det. inget fel i det.

jaap-conrad - Ej medlem längre2009-11-26 00:15

upan: Etiska frågor är svåra. Många människor tolkar en frågeställning av typen ''är det rätt att äta kött?'' eller ''är det rätt att köra bil till jobbet?'' som ''varför äter du kött?'' eller ''varför kör du bil till jobbet?''. Svar av ''icke-etisk karaktär'' kan då dyka upp.

Och vi ska definitivt inte låtsas som att just den här etiska diskussionen är lättare än någon annan fråga om ''rättvisa''.

jaap-conrad - Ej medlem längre2009-11-26 00:16

upan: det är möjligt att vi just nu pratar förbi varandra ;)

Larvbrud - Ej medlem längre2009-11-26 00:18
Antal inlägg: 4050

Vad är definitionen för matberoende? När det börjar grumla ens förmåga att ta etiska beslut kanske man har något slags problem.

upan2009-11-26 00:19

:)

jaap-conrad - Ej medlem längre2009-11-26 00:21

Larvbrud: Ja, för homo sapiens är ju känd för sin förmåga att ta etiska beslut. Det har hon visat i ALLA andra sammanhang än i det här... Det måste vara frågan om ett irrationellt beroende.

Larvbrud - Ej medlem längre2009-11-26 00:22
Antal inlägg: 4050

Kan inte alla bara vara utan mat? Åtminstone ibland. Ni får mig att vilja starta en pro-anorexiasekt. På riktigt. Jag är känner djur som är mindre matfixerade än vissa här.

Globularis2009-11-26 00:23
Antal inlägg: 153

Ja, nu har vi avhandlat detta ämne. Le-lous inlägg i början var en s.k larmlapport som vi glömmer imorgondag. Max 1% kommer att skippa julskinkan pga detta.

___Tania___2009-11-26 02:56
Antal inlägg: 1158

JAG... he... nä, jag är kräasmagad. Jag köper inte griskött för jag har råkat ut för att det är färskt, men stinker, och jag fick höra att stressade galtar kan bli felkastrerade, och då blir det en urindoft kvar. Jag börjar få avsmak för det mesta av kött. Vacuumpackat kött från Brasilien köper jag inte heller. Jag tyckte alltid att det luktade surt, och en gång köpte jag, lade den i kylen, och dagen efter var köttet blågrönt. Ringde ner till VIVO, och de sa åt mig att komma ner genast.

ICAs slarv och fusk med kött, gör saken värre. Jag kan inte ens köpa kött i vissa affärer.

En gång var vi på grisfarm, och grisarna åt mängder av glass. De äter allt, sade de. Sist jag köpte falukorv från SCAN, låg det en blå plastbit inbakad i köttet.

monew2009-11-26 08:55
Antal inlägg: 823

grattis le lou!
fler som du tack!

Steve Zissou - Ej medlem längre2009-11-26 09:33
Antal inlägg: 1821

CroCop86, jag tycker du missar en dimension. Visst kan man vara filosofisk och fråga om det är bättre att äta djur som "vilseletts" med ett bra och hälsosamt djur och som sedan slaktats. Visst kan man säga att äter man kött så äter man kött, och då får man väl ta sanningen om hur det går till.

Alla vet, förutom förnekande 6-åringar kanske, att det kött vi äter en gång (förhoppningsvis) varit ett levande djur. En söt liten gris som slaktats för att bli söndagsstek i förorten, eller vad det nu må vara.

Om jag köper en sallad på Konsum, så har det en viss estetisk känsla som hänger ihop med min njutning av salladen - att veta att den inte odlats i en dynghög eller i en kattlåda t.ex. Det kan tänkas trivialt utifrån ditt resonemang, en sallad är ju en sallad och den är säkert tvättad och ser aptitlig ut oavsett hur den odlats (ungefär som att det inte finns någon vetenskapligt bevisad smakskillnad mellan ekologisk och icke-ekologisk sallad).

Poängen är - att äta kött har ingenting med att acceptera de förhållanden som visas i filmen. Det finns ingen anledning - förutom rent affärsmässig - att låta djur leva under vidriga förhållanden, särskilt inte när vi har djurskyddslagar som faktiskt reglerar enligt vilka principer vi skall "producera" vår föda. Att döda och äta djur är en helt annan sak än att försöka rättfärdiga det som pågår bakom dörrarna hos sveriges köttproducenter, vilket inte bara avslöjar att svensk köttindustris kampanjande mot vidriga förhållanden för slaktdjur på kontinenten (köp svenskt kött!) är hyckleri av den värsta grad, utan även att såväl bönder som slaktindustrin tappat kontakt med verkligheten, inte minst den som konsumenterna faktiskt föranletts tro att de lever i.

CroCop862009-11-26 09:43

Steve Zissou:

Ja, jag vet, du har fullständigt rätt och jag håller med. Sanningen är att det här inte är något nytt, det är egentligen det jag vill säga. Men folk har bara valt att vända bort huvudet från sanningen för att med bättre samvete kunna äta kött.
Det hade varit jävligt fint om djuren kunde vara ute i det fria och äta det de egentligen ska äta, men så är det dessvärre inte.
Därför är inte jag noga om jag köper tyskt, svenskt eller något annat kött av just Den anledningen, (köp svenskt kött), det är knappt bättre.
Om jag bara ska köpa svenskt, då ska det vara från en närproducent, eller ja, bonde. Inte vet jag. Men alla/jag har inte möjlighet till det.
Jag menar också att om man inte accepterar hur djuren hanteras, sköts, föds upp m.m, då får man bara låta bli att äta det. Om det nu är viktigare för en själv.

Steve Zissou - Ej medlem längre2009-11-26 09:50
Antal inlägg: 1821

Ok, då förstår jag dig bättre och håller fullständigt med dig.

Det som upprör mig mest är kanske inte djurens förhållanden (det avslöjas ju ganska ofta och mycket naivitet skall till om man verkligen står där med sin Liedl-skinka och föreställer sig att den kommer från en lycklig gris), utan det faktum att bakom dessa uppfödare står intresseorganisationer och en slaktindustri som matar ut att svensk djurhållning har någon form av (i klassisk svensk nationalromantisk anda) högre etisk profil än icke-svenska, och att man säljer kött med fina slogans och policies som framstår som lika motsägelsfulla (faktiskt!) som när katolska kyrkans präster i massachussets predikade mot homosexuella samtidigt som dess präster våldförde sig sexuellt mot unga pojkar.

Falsk marknadsföring ger inte oss konsumenter en chans att bedöma hur djuren hanteras, fötts upp och så vidare! För oss som inte har möjligheten att åka ut till en gård och handplocka en gris (kan man det?), är det ju omöjligt att veta vad man köper - uppenbarligen.

CroCop862009-11-26 09:57

Precis!
Med andra ord gäller det för oss att inte nappa på deras skitsnack om att svenskt skulle vara bättre. Den enda gången det är bättre, är just om du 2-3 månader i förväg beställer en gris från en bonde, (det kan man).

Så! Är man noga med vart det kommer ifrån och hur det har hanterats ska man nog tänka efter en extra gång om man tror att det svenska har hanterats bra, eller för den delen bättre, under levnadstiden.

Som sagt, det här gäller inte bara grisar heller.
Rekommenderar alla ännu en gång att se Food Inc.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?