Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 52 |
Mobilspel
| Pågående | 19 481 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2009-12-17 19:56 | |
![]() | Man brukar inte mäta kraften på det sättet* | |
| Zickzacker | 2009-12-17 19:57 | |
![]() | "Därför kan du frias om du slår ihjäl någon i ett slag när det handlar om nödvärn." Sant men du kan lika gärna fällas för dråp, eller? | |
| magnusito | 2009-12-17 19:57 | |
![]() | Det gills inte förstår du, äldre män är förövare och kan inte bli offer, inte för en kvinna och inte för ett barn, en kvinna däremot är alltid offret och får sympatierna, likaså ett barn. Allt annat är tabu. Din liknelse är mycket intressant tycker jag och ja gundrar hur många som skulle bli lika upprörda i det fallet. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2009-12-17 19:59 | |
![]() | Jag tycker det är en rätt bra jämförelse. Man bör inte börja fäkta med armarna bara för att man är kvinna och man bör inte göra det för att man är pensionär. | |
| apbur | 2009-12-17 20:02 | |
![]() | micro, jag anser att du har fel. Du vill få det att låta som att våld är befogat när någon tar på ens kropp. Våld är bara befogat när någon vägrar ta bort handen. Tänk att jag står i en kassakö, känner hur en varm hand läggs på min bak. Nu kan jag alltså slå bort den handen väldigt hårt eftersom jag faktiskt har lagen på min sida. När en främmande hand vidrör min kropp har jag rätt att slå bort handen som första åtgärd? Lögn. | |
| micro113 | 2009-12-17 20:03 | |
![]() | Zickzacker Det beror ju på situationen, men i princip så är den livshotande och du slår enbart med egen kraft - inget tillhygge - och en smäll under ett pågående angrepp, varpå du omedelbart avbryter din våldsanvändning - och personen faller ihop och dör- så skall det vara klockrent nödvärn. Nu ser ju situationerna sällan så klockrena ut. | |
| henrik_l | 2009-12-17 20:06 | |
![]() | Suveränt! Heja gubben! Så borde fler göra tycker jag. | |
| Zickzacker | 2009-12-17 20:07 | |
![]() | Sant micro, men om man hårddrar det som i exemplet ovan så hoppas jag innerligt på nödvärn. Men det här är ju Sverige, allt kan hända. | |
| UffeUppsala - Ej medlem längre | 2009-12-17 20:32 | |
![]() | En lavett är inte en misshandel...sticker killen ut hakan och testar gränser hos folk så tycker jag det är bra att han gick på en som inte accepterade det sättet. | |
| Yamma | 2009-12-17 20:44 | |
![]() | Uffe, funkar det även om en man ger sin hustru en örfil om hon kallar honom något fult? Till alla "det var bättre förr":are kommer här ett fint citat av Sokrates. Det påstås vara sant också... =) "Våra dagars ungdom älskar lyx. Den uppträder ohövligt, föraktar auktoritet, har ingen respekt för äldre människor och pratar när den borde arbeta. De unga reser sig inte längre upp när äldre personer kommer in i ett rum. De säger emot sina föräldrar, skryter på bjudningar, glufsar i sig efterrätten vid matbordet, lägger benen i kors och tyranniserar sina lärare." | |
| Mr Sun Green - Ej medlem längre | 2009-12-17 20:58 | |
![]() | Lavett, hurring, örfil. Kärt barn har många namn. Måste man vara pensionär för att få slå puckon? | |
| karoshi | 2009-12-17 20:59 | |
![]() | Några funderingar; Är det verkligen rimligt att påstå (som det görs flera gånger i denna tråds början) att det är psykisk misshandel att bli kallad gubbjävel? Om det varit en gubbe som örfilat en jämngammal, hade varit lika uppskattat eller hade vi helt enkelt nöjt oss med att kalla det för misshandel (om än ringa)? Dessutom, gubben borde kunna ta ansvar för sina handlingar utan att gnälla, och inte försöka lägga över ansvaret på brottsoffret. Det är ju annars väldigt populärt idag att påstå att det daltas med brottslingar och att brottsoffren glöms bort. Och slutligen, det var ju synd att gubbjäveln inte kunde hålla i sina hästar lite, för jag tror att poängen med hans uppläxning går förlorad i och med rättegången. | |
| Mr Sun Green - Ej medlem längre | 2009-12-17 21:00 | |
![]() | Fram för "hittmän" som vet var lagen går. | |
| -50- | 2009-12-17 21:39 | |
![]() | en hand på bröstet från en oönskad part kan ses som ett sexuellt ofredande, nödvärn kan användas + att personen kan gripas på plats av envar men observera att endast personen som får handen på bröstet kan avgöra om det är ett ofredande. gubben gör fel och bör straffas men med förmildrande omständigheter, pojken/pojkarna borde hängas upp med taggtråd i pungkulorna. | |
| DennisPlz | 2009-12-17 21:51 | |
![]() | Lappa till nån för att denne ska lära sig bete sig bättre? Som att avrätta nån för att visa att det är fel att döda människor. | |
| le-lou | 2009-12-18 01:08 | |
![]() | shit vad det myllrar av kärlek i tråden. Folk som inte ens vågar ta sina egna barn i armen, inte ens om ungen spottar en i fejan. Jag fick en örfil när jag var i tonåren, jag spottade min mamma rakt i ansiktet. Det gjorde jag inte om efter det. Men jag är helt övertygad om att hade hon försökt "prata med mig" lugnt efter det, i det tillståndet så hade jag förmodligen kunnat gå ännu längre. Jag behövde bli satt på plats och det blev jag. Därför kan ni säga att det är att aga barn och jag säger att det inte är det. Jag tycker det är så jävla segdraget det här med att man ABSOLUT inte får pilla på en unge, oavsett vad ungen gör. Jag är för aga. Helt klart. Om ni nu kan skilja på aga och misshandel, för det kan jag. Ps. Nej jag agar inte mitt barn. Men jag skulle göra det om hon spottar mig i ansiktet. | |
| SiriusMusta - Ej medlem längre | 2009-12-18 01:14 | |
![]() | Om det hade varit tvärtom - att gubben trakasserat killen och denne då gett gubben en örfil. Vad skulle ha hänt? Rättegång? Knappast. Det är det som är det sjuka. | |
| Comeon - Ej medlem längre | 2009-12-18 01:18 | |
![]() | Du är för aga skriver du le-lou. Tycker du det är ok att ditt barn ger andra barn eller vuxna en käftsmäll om hon bli illa behandlad? | |
| SiriusMusta - Ej medlem längre | 2009-12-18 01:19 | |
![]() | le-lou: håller med dig. Det är s t o r skillnad på aga och misshandel. Därmed inte sagt att aga skulle vara någon bra uppfostringsmetod. Men frågan är om en örfil kan kallas misshandel. Tycker inte jag. Denna kille behövde kanske en till-lappning? | |
| Minta | 2009-12-18 01:23 | |
![]() | Faktum är att det kan vara en större kärlekshandling att reagera än att inte reagera alls om en ung person begår överträdelser. Att visa att andra människor också har en gräns. Det finns nyanser i detta. Det går naturligtvis inte att sanktionera våld och just denna killen kom kanske i vägen för gubbens ilska. Kanske varit bättre att kasta bajs än att slå. Men prat leder inte alltid framåt. | |