Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade42
Mobilspel
Pågående19 530

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ElectricEye - Ej medlem längre2010-01-09 16:15
Antal inlägg: 3604

Eftersom en förkrossande majoritet tycker att det INTE är okej att sitta och sladdra under biobesöket så är det bara att rätta sig i ledet, Yamma.

Yamma2010-01-09 16:18
Antal inlägg: 2285

Jag kan garantera att du aldrig skulle höra mig prata. Det är inte det som är min poäng. Jag tror t.ex att en förkrossande majoritet här är äldre, och en förkrossande majoritet också har en enorm känsla för vad som är RÄTT och FEL oavsett om det finns lagar och regler i ämnet. Som jag sa tidigare i tråden, lite som att det anses vara ohyfsat att inte säga "hej" och "tfm" i Betapet.

Folk tror att respekt bara ska visas en sorts människor, då jag anser att man ska respektera alla.

katalias - Ej medlem längre2010-01-09 16:24
Antal inlägg: 2032

Alla ska respekteras, men ett fåtal personer i en biosalong som sitter och pratar (inte gör nån enstaka kommentar) med så höga röster att det är störande har just visat stor brist på respekt mot alla andra i salongen, och därmed förverkat rätten att bli respekterade själva.

Så tänker jag.

Yamma2010-01-09 16:31

Ja, det håller jag med om, Kat. Nu pratar vi ju om små kommentarer lagom högt för den bredvidsittande.

ElectricEye - Ej medlem längre2010-01-09 16:36
Antal inlägg: 3604

Att döma av trådens första inlägg var det inte riktigt det vi pratade om.

Yamma2010-01-09 16:40

Att döma av mina inlägg är det vad jag har pratat om.
Dvs, småprat är ok, men inte högt prat, spoilers eller mobiltelefoner.

Tångkrabban2010-01-09 16:43
Antal inlägg: 118

Men varför Yamma, tillhör det inte bioupplevelsen att absorberas av filmen, leva sig in i det man ser och hör, och så länge filmen pågår glömma allt annat? Åtminstone är det så för mig och då är ljud som inte hör till filmen väldigt störande. Då menar jag inte prassel och dylikt men däremot mänskligt tal, som min hjärna är fysiskt programmerad för att göra sitt yttersta att uppfatta.

kravatt2010-01-09 16:50
Antal inlägg: 6

Visst kan det dras jämförelser med alla dessa skitförkortningar som egentligen inte betyder ett skit.
Att slentrianmässigt knacka ner 2t eller nåt annat utan att mena nåt med det är ändå inte samma sak (i mina ögon) som att snacka sönder en film som folk betalat hyfsat dyrt för.
Att jag har det bra är inte att jag sitter tyst,utan att jag ingår i ett kollektiv just där o då och accepterar att man inte förstör för det stora flertalet

Dumblondin - Ej medlem längre2010-01-09 18:18
Antal inlägg: 236

Det här är väl inte svårt?

Som många varit inne på: den som går på bio betalar för att se och höra filmen - och ingenting annat. Det är alltså ett juridiskt avtal som sluts mellan den som tillhandahåller filmen och den som betalar för att se den. Då ska också produkten (i det här fallet filmen) uppfylla de villkor som medföljer varan. Och såvitt jag vet brukar filmer inte marknadsföras som innehållande mer än sin handling, sitt tal och sin eventuella musik. Om den som betalar alltså får sin upplevelse störd av andra bryts avtalet och man har rätt att få sina pengar tillbaka.

Tala alltså med personalen om någon/några stör. Det har jag och sällskap jag befunnit mig i gjort och då har de som stört blivit tillsagda och i två fall avvisade från salongen. Dessutom har vi då fått kompensation för att vi inte fått se filmen som det är tänkt att den ska ses.

frippefrappe2010-01-09 18:35
Antal inlägg: 10101

Haha, är det någon som har sett Seinfield när de ska gå på bio? Hahohihi...

Linn79 - Ej medlem längre2010-01-09 18:40
Antal inlägg: 4279

Ser just nu en film som jag gärna hade föredragit lite småprat framför. Ni vet, ibland blir det bara för rått och otäckt - så här hamnade jag istället!

bomah - Ej medlem längre2010-01-09 23:52
Antal inlägg: 1021

Haha...Frippe - grymt avsnitt!

Minta2010-01-10 00:24
Antal inlägg: 20042

Jag tror inte alls att det mest är äldre som inte vill ha prat i biosalongen. Tyst prat som inte stör, stör ju inte så det är det ju inte fråga om. Det är inte heller en lag i lagboken om att prat på bio är förbjudet, men större delen av det man kallar hänsyn står inte i några lagböcker. det är när folk inte förstår de här sociala "reglerna" eller samspelet som det blir problem.

potthuve - Ej medlem längre2010-01-10 09:33
Antal inlägg: 197

precis, det är ingen lag att vara tyst på bibliotek men det tycks folk förstå utan vidare problem.

stefanf2010-01-10 10:13
Antal inlägg: 1744

försökte hitta något om regler och prat på SF:s hemsida men de säger inget alls där. Frågan är vad som är möjligt rent juridiskt och vad som faktiskt händer om man skulle driva frågan till sin spets.

För egen del så tycker jag det är oerhört störande med prat på biografen men det handlar givetvis om en respekt för det sammanhang där man ingår i. Kutymen och traditionen är ju faktiskt att man är någorlunda tyst och inte tar med sig sitt "kafferep" in i salongen.

Vet inte om det har blivit värre men rent allmänt så är det allt vanligare, upplever jag, med en sköt-dig-själv-och-skit-i -andra attityd. En slags anda där folk, på fullt allvar, kan ställa sig (och andra) frågan;
- Varför ska JAG ta hänsyn till andra!? Det är väl lika "rätt" att alla andra tar hänsyn till mig!? (mao; mina behov är viktigare än alla andras i en grupp..).

eeistan2010-01-10 10:41
Antal inlägg: 1542

Jag tycker det är jobbigare när folk kastar äpplen i salongen.

Satyra2010-01-10 10:45
Antal inlägg: 4561

"- Varför ska JAG ta hänsyn till andra!? Det är väl lika "rätt" att alla andra tar hänsyn till mig!?"

Ps. stefanf - skicka ovanstående mening till Reinfeldt så han kan använda det som slogan åt sitt parti - tyckte det var väldigt passande. ;-)

Johanna73 - Ej medlem längre2010-01-10 10:47
Antal inlägg: 614

eeistan, händer det ofta eller??

Nä, usch, det kryper i mig som mest då fiolk ska prassla sig igenom en hel film, sist jag och sonen var på bio hamnade ett gäng lätt överviktiga typer brevid (undrar varför de alla var så runda??) Mamman, hennes två döttrar, nån kompis till mamman(antar jag) satt och vräkte i sig chips, sen då det var slut, upp med godispåsar, sega bilar, popcorn, de hade högst 5 minuter uppehåll innan det var dags igen, sen satt de såklart och småpratade mest hela tiden..stöörande

Nä, blir tyvärr inte så ofta man går på bio, det är annars mysigt :)

Satyra2010-01-10 10:54
Antal inlägg: 4561

Johanna73 - har i och för sig sett minst lika många smala/normalviktiga vräääka i sig allt det du rabblar upp så jag tror inte de störde bion mer bara för att de var överviktiga. ;-)

Jag stör mig faktiskt inte på godispåseprassel på bion. Antar att det är ljud som jag förväntar mig ska finnas i en biosalong och därför noterar jag det inte så tydligt?!?

Johanna73 - Ej medlem längre2010-01-10 10:58
Antal inlägg: 614

Visste att nån skulle reagera på att jag sa att de var överviktiga, vi låtssas att dem var smala, okej :)

Men sitter du två centimeter från nån som smaskar baconchips, prasslar m div. påsar i en HEL film så är det svårt att vara helt oberörd, i alla fall för mig

Sen är det klart att dem inte störde mer för att dem var överviktiga :)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?