Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 482 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-01-19 00:38 | |
![]() | Sök på ordet materialist. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-01-19 00:40 | |
![]() | Men om man har hög lön är det ju en baggis att köpa en dator. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-01-19 00:45 | |
![]() | "Är man 15 år har man inte alltid full koll på hur mycket man tjänar när man jobbar och hur mycket allting annat kostar som man behöver för att överleva så det är lätt att tro att det är en baggis att gå ut och köpa en dator." Det där ska väl matematikundervisningen ha klarat av när man hunnit bli så gammal som 15? Många flyttar ju hemifrån när de är 16 för att gå i skola. Att man inte har insyn i hela familjens ekonomi är en sak men vid 15 år har man nog begrepp om ifall t ex 10 000 är mycket pengar. Det blir kanske en fråga om barnets intelligens snarare än förälderns uppfostran. | |
| R-M | 2010-01-19 00:45 | |
![]() | provocera.se | |
| lycopersicon | 2010-01-19 00:49 | |
![]() | Ja men även om man har en hög lön vill man kanske lära sitt barn pengars värde och att man måste jobba för att kunna försörja sig... Fast att jag har haft möjlighet att spara varenda krona av min dotters barnbidrag så är jag noga med att hon ska lära sig att hushålla med den summa pengar hon får varje månad. Jag vill också att hon ska lära sig att vill hon ha något speciellt som inte studiebidraget räcker till får hon lägga undan lite varje månad eller jobba ihop extra pengar. | |
| Hillegnu | 2010-01-19 00:49 | |
![]() | Att spara till barnen är en sak. Att de får månadspeng/veckopeng som de kan spara och köpa något dyrare för är en annan. Vi spar 200:-/m var till barnen sen har de 25:-/v till godis. Vill de spara till något så får de avstå godis. Båda sönerna har sparat och gnetat för att få ihop till varsitt nintendo ds. De pengarna vi spar vet de inte ens om. 16 åringen får studiebidraget 1050:-/m som ska räcka till kläder och nöjen med undantag för tex dyrare saker som vinterskor el jacka då hon får extra. Jag tror att det är viktigt att de få kämpa lite för saker, då uppskattar dem sina prylar mer. Dessutom lär de sig för livet | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-01-19 00:50 | |
![]() | Okej. Men att hushålla med pengar kan man om man hänger med i matten. | |
| apbur | 2010-01-19 00:52 | |
![]() | Man kan ju tom lära en fyraåring hur ens inkomst fördelas genom att använda en näve ärtor och lite fantasi. | |
| lycopersicon | 2010-01-19 00:53 | |
![]() | Larvbrud: Intelligens? Nu får du ge dig. Du har inga egna barn, va? Tror du att en 15-åring har koll på vad det kostar att handla mat, boende, försäkringar, tidning, internet, tv-licens osv? Tror du att en 15-åring vet vad man får ut i lön efter skatt? Om du menar att det har med intelligens att göra bör du nog slå upp det ordet. | |
| apbur | 2010-01-19 00:55 | |
![]() | Men det är väl bara att tala om det. Förstår inte problemet. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-01-19 00:59 | |
![]() | lycopersicon: Nej, jag skrev att en femtonåring förmodligen inte har insyn i hela familjens ekonomi så din fråga är redan besvarad. När jag var femton visste jag på ett ungefär hur mycket mina föräldrar tjänade. De sade inte någon summa till mig men jag såg vad de köpte och kände till deras vanor, visste vilket hus vi bodde i. Kunde ungefär förstå vad vi hade råd med och inte. Inte svårt alls, inte ett dugg faktiskt. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-01-19 01:00 | |
![]() | Ja, varför inte tala om vad man tjänar och vad sakerna kostar? Istället för nån låtsaslek där man ska lära barnen pengarnas värde gen om att låta dem spara av ens egna pengar som man tjänat ihop? | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-01-19 01:02 | |
![]() | Jag anser inte att barnen kommer växa upp till jävlar om man gör som ni föreslår, jag menar bara att man inte behöver göra så för att de ska förstå saker och ting. Det är en smaksak. | |
| Tufflan | 2010-01-19 01:05 | |
![]() | Tja, min fjortonåring har inga problem med matematiken, hon förstår vad lön och utgifter är och att räkningar ska betalas mm mm, det har vi talat om. Förståndet vet, funuftet är som bortblåst. För lik förbannat vill hon ha en leksandshockey matchtröja för 700 kr, och har ingen som helst förståelse för att det är för dyrt och onödigt att lägga så mycket pengar på. Vi är bara snåla och gnetiga skitföräldrar och "alla andra får". Orsak och verkan hänger typ inte alltid ihop. Hon förstår att 700 kr är mat för en halv vecka till hela familjen, visst, men ändå inte att det är för mycket att lägga på en tröja hon ska hänga på väggen hemma i sitt rum. Ungdommar är såna, jag tycker det är skitjobbigt att vara tånårsförälder. | |
| lycopersicon | 2010-01-19 01:08 | |
![]() | Det finns inget problem att förstå, apbur. Min dotter och jag har inga problem vad gäller pengar och ekonomi. Vi har hittat en väg som passar oss bägge väldigt bra och som dessutom har lärt henne att hushålla på ett sådant sätt att jag inte är det minsta orolig för hur hon ska klara sig när hon flyttar hemifrån. Den som verkar ha störst problem med det är du och Larvbrud. Nu går denna dåliga människa och lägger sig! Godnatt! | |
| Tufflan | 2010-01-19 01:11 | |
![]() | Jag tycker med andra ord att det är bra att dem får spara till det dem vill ha utöver det vanliga, så dem både lär sig att man inte kan få allt och att dem uppskattar värdet av det dem får. | |
| apbur | 2010-01-19 01:12 | |
![]() | Jag har inte kallat dig för dålig människa, det var en liknelse. Tänk att folk har så svårt att förstå liknelser. Ungefär som ungdomar som inte vill förstå det de egentligen förstår. Nåja, jag förstår iaf att det inte är lätt att vara tonårsförälder alla gånger. Jag tror bara man kan försöka få det att bli lättare med lite framförhållning. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-01-19 01:21 | |
![]() | Som sagt... Jag behövde inte spara till saker. Jag uppskattade det mina föräldrar gav mig eftersom jag utgick ifrån att de ville ge mig saker för att de tyckte om mig. En gång fick vi en filmkamera som vi använde och hade kul med. Jag hade ändå dåligt samvete eftersom vi inte hade önskat oss den ens och visste vad en sådan kostade. Tyckte mamma kunde köpt kläder till sig själv eller nåt. | |
| R-M | 2010-01-19 01:36 | |
![]() | Mhm,ja många av oss lever i verkligheten,ett fåtal gör det inte..Som sagt,trist att inte få läsa och se hur andra har det och gör,utan en massa skräpkommentarer och provocerande inlägg..:-( Trist!Tackar för mig jag också i denna tråden. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-01-19 01:39 | |
![]() | R-M: Jag försöker inte provocera. Däremot har ämnet kanske glidit iväg men vi är flera om att diskutera detta på bägge sidor. Jag tycker du är ganska oförskämd själv som antyder att vi som är uppfostrade annorlunda inte lever i verkligheten. Mina föräldrar levde ett verkligt liv. | |