Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade38
Mobilspel
Pågående19 571

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mollee - Ej medlem längre2010-01-27 20:07
Antal inlägg: 6087

ursäkta mina stavfel :)

Snoosy2010-01-27 20:14
Antal inlägg: 4273

satyra, jag tror nog att du blandat ihop begreppen.
ADHD i sig är inte ångest.

Det klingar dåligt med ADHD. Ingen vill känna sig vid det.
Det är så nytt med med ADHD. Förr kallade man det damp (Som klingade ännu värre).
Människor över 30 finns inte så många fall av?!
Klart att det finns. Men dom har ingen diagnos.
Söker man och läser om ADHD så märker man nog att det finns fler fall i samhället än vad som nämns.
Det är bara se sig omkring.

Dom runt dig kanske inte har det. Det var inte alls meningen att någon skulle ta åt sig.
Jag förklarade bara lite kring ADHD.

Snoosy2010-01-27 20:18

''gullegull'' :)
Men så är det ju.
Det finns nog fler fördelar med att ha ADHD, än tvärtom.
Mer kreativitet. :)

spider_f2010-01-27 20:24
Antal inlägg: 306

Det finns nog fler fördelar med att ha ADHD, än tvärtom.
Mer kreativitet. :)

Varför försöker man då medicinera bort det? :)

mollee - Ej medlem längre2010-01-27 20:27
Antal inlägg: 6087

kreativiteten försvinner nog inte, men man får lättare att koncentrera sig och få saker gjorda!

Många som får mediciner blir faktiskt klarare i huvudet, klarar skolan bättre och får högre iq-resultat än innan medicineringen.

Snoosy2010-01-27 20:29

spider, läs gärna mina tidigare inlägg först.

spider_f2010-01-27 20:34
Antal inlägg: 306

Har gjort det :) Är det nåt speciellt du tänker på?

Jovic - Ej medlem längre2010-01-27 20:35
Antal inlägg: 6

ADHD -är- påhittat. Men Molle det är TBC, polio, ALS etc. också.
Sjukdomar uppstår och namn skapas, hittas på, för dem.
Problemet för mig och många andra är att det väcker motvilja när en medicin som är så farlig skapas -före- den sjukdom den sedan destineras till. Sjukdomen//diagnosen har alltså uppkommit efter att medicinen togs fram. Varför?, är den fråga man alltså bör ställa sig.
Varför tar man fram en medicin som innehåller bl,a narkotika för att sedan komma på att barn och ungdomar (som det från början gällde) som har de problem som miljoner andra har haft genom tiderna är den som medicinen ska ges till?
Kunde den inte ha getts till människor med andra sjukdomar med liknande symptom? Varför gjorde den inte det?
Jag befarar att det helt enkelt berodde på att barn//ungdomsgruppen är en enormt stor grupp och att där fanns det mest att hämta.
Att må bra är viktigt men mår man verkligen bra när man är drogad till den grad där man inte är i symbios med sina egna verkliga känslor utan istället lever i en tillvaro skapad av effekterna av ett medicinskt preparat?
Jag tror inte att man mår bra då medan andra tycker tvärtom.
Vem som har rätt? Jag hoppas av hela mitt hjärta att *de andra* har rätt och jag fel.

Nu ska jag inte förstöra denna diskussion mer med mina konstiga synpunkter.

Snoosy2010-01-27 20:42

spider, okej. Nä då har jag inget mer att tillägga.

Minta2010-01-27 20:59
Antal inlägg: 20042

Är TBC, polio och ALS påhittat?

BrokenString - Ej medlem längre2010-01-27 21:03
Antal inlägg: 1682

Jag vet inte om jag förstår vad du menar nu Jovic. Förklara hur du tänker med ditt påstående om att det inte finns sjukdomar, eller att de inte har något namn eller vad du menar för jag känner mej uppriktigt som ett frågetecken just nu??

Minta2010-01-27 21:09

ADHD och autism är inga sjukdomar utan funktionshinder. Däremot är jag ganska säker på att TBC, polio och ALS är sjukdomar.

Efexor2010-01-27 21:12
Antal inlägg: 45

adhd syns utanpå.......asperger syns utanpå....?

tillåt mig småle.

Minta2010-01-27 21:23

Jag tror inte att någon läkare skulle kalla de doser barn med ADHD får är att droga. Amfetamin har funnits långt innan det fanns läkare och läkemedelsbolag, det har befunnits hjälpa vid ADHD/DAMP i små doser. Vad är konstigt med det? Många funktionshinder kanske inte alls var det för 100 år sedan. Idag med helt andra krav från samhället har det blivit det.

Jovic - Ej medlem längre2010-01-27 21:23
Antal inlägg: 6

Och ni påstod att jag var nedlåtande?
Vad är ni då? BrokenString, är du lika överlägsen jämt tro?

Givetvis menade jag att namnen är påhittade.
Inte ens nån med IQ-noll borde kunna missuppfatta detta: "Sjukdomar uppstår och namn skapas, hittas på, för dem."
Det var alltså namnen som var påhittade.

Gunilla _2010-01-27 21:24
Antal inlägg: 4425

Nog tycker jag (har arbetat i skolan i 20 år) att neuropsykiatriska funktionshinder hos barn har ökat avsevärt men, som även ts skrev, så inbegriper det inte sällan även de som har liknande problematik men denna beroende på sociala problem.

Att det hos små barn skulle bero på stress har jag väldigt svårt att se och det är ju ändå då man, i regel, först upptäcker det. Nuförtiden, vill jag påstå, passerar sällan ett barn genom lågstadiet utan att en diagnostisering sker. En förklaring till varför många inte får någon diagnos förrän senare är oftast beroende på huruvida föräldrarna är med på tåget – det kan tyvärr ta alltför många år innan det sker… (Läs förnekelse, (obefogad) skuldbeläggning osv).

Sen att skolan skulle få mer resurser då barnet fått en diagnos är en floskel eftersom skolan har den budget den har och rektor fördelar de resurser som finns. Hos oss (och förhoppningsvis i alla andra skolor!) så struntar vi om barnen har fått någon diagnos eller inte – de barn som t ex behöver arbeta i mindre grupp eller vara mer tid hos specialpedagogen får det. Oavsett.

Vad gäller medicinering så vet jag, i de fall jag sett, att de varit till stor nytta för barnet då de (som en kille uttryckte det) därmed fått en ”sekreterare som hjälpte till”. Konflikterna (med vem/vad det må vara) blev betydligt färre och därmed blev det lugnare och lättare att få saker och ting gjorda, från koncentration i skolarbetet till socialt umgänge och sömn.

De många med t ex adhd som självmedicinerar som vuxna (läs missbrukar narkotika) kanske skulle sluppit det om de fått ”riktig” medicin redan som barn..?

BrokenString - Ej medlem längre2010-01-27 21:25
Antal inlägg: 1682

Men allvarligt talat vad menar du med påhittade?
Man måste väl ha namn på sjukdomar vad ska man annars säga?

Tångkrabban2010-01-27 21:28
Antal inlägg: 118

Det finns en överrepresentation av personer med obehandlad ADHD på våra fängelser. I vilken mån dessa människors liv hade sett annorlunda ut med medicinering kan man fundera på.

Det finns också en diagnos som kallas ADD, alltså H som står för hyperaktivitet saknas, i övrigt samma symptom. Denna form är vanligare hos flickor än pojkar.

Minta2010-01-27 21:28

Många vanliga sjukdomar hade inget namn för 500 år sedan, åtminstone inte samma namn som nu t.ex. cancer, diabetes, schizofreni mm.

mretep2010-01-27 21:31
Antal inlägg: 2

"Är det verkligen så att det var lika vanligt förr?
Om vi antar att det är mer vanligt idag vad beror det på i så fall?
Och är medicinering en bra lösning eller finns det andra sätt att hjälpa människor med denna diagnos? "

1. Nej det tror jag inte.
2. På vilka studier "antar" vi att det är mer vanligt när källan som du hänvisar till säger att det inte är det. Det känns ju meningslöst att spekulera i frågor som inte har några underlag mer än att det upptäcks oftare på grund av att det tidigare inte varit ett känt fenomen?
3. Medicinering fungerar kanske på vissa människor men det är väl inte mot ADHDn i sig utan snarare mot eventuell ångest som det kan leda till. Jag är skeptisk till att se ADHD som någon form av sjukdom, det är ju bara ett annat sätt att fungera på. Att detta inte var lika tydligt i till exempel skolan förr var för att skolformen inte såg lika dan ut och elever med dessa problem lätt blev passade som "korkade" vilket naturligtvis inte är fallet.

en diagnos behöver ju inte vara ett namn på en sjukdom utan ett namn på ett tillstånd.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?