Spelrum
Giraffen | 20 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 18 |
Inloggade | 40 |
Mobilspel
Pågående | 19 675 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
oumie | 2010-04-19 13:25 | |
![]() | Beta borde hålla efter sitt forum bättre. Såna här kränkande trådar jagar bort spelare från sidan. Vill Beta hellre vara en samlingsplats för rasister än en spelsida för alla? | |
414 - Ej medlem längre | 2010-04-19 13:28 | |
![]() | Du är en sådan där som blir äcklad ut av yttrandefriheten? | |
Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-19 13:29 | |
![]() | "utöver det så gjorde nämnden fel då den beviljade en byggnation som symboliserar och har till syfte att bedriva, främja och uppmuntra samt etablera verksamhet skadlig för det svenska samhället och inte förenlig med svensk demokrati, svenska seder och svensk lag. dvs som tex könsstympning, könsroller, tvångsgifte, myndighetsålder på flickor, straffsystem för otrohet, syn och värdesättning på oliktänkande (av annan religiös tro), seder direkt stridande mot svensk lag som tex hedersmord..... mm" Ett sånt här påstående bör man ha belägg för om det ska vara en åsikt och inte hets mot folkgrupp. Vilka är det som ska göra detta? Namn på förening, riktning av islam, imam eller dylikt som verkar för det du tar upp ovan, tack. | |
chiassi | 2010-04-19 13:30 | |
![]() | Jo Le-lou det är väl bara o kolla efterlyst lr reportage angående rosengård mm, behöver man inte va rasist för o inse att det är på tok för mycket som gått snett med hur man behandlar nyanlända | |
oumie | 2010-04-19 13:38 | |
![]() | Man får tycka vad man vill, men att öppet kränka andra människor är en helt annan sak. Det finns ett undantag för yttrandefriheten och det är hets mot folkgrupp. | |
oumie | 2010-04-19 13:38 | |
![]() | och ja, rasism äcklar mig. | |
Liisa-Pirjo | 2010-04-19 13:52 | |
![]() | Jag bor i ett muslimskt land sedan 1,5 år tillbaka. Här byggs kyrkor, katedraler och moskeer utan att det upprör de som inte nyttjar dessa lokaler. Katolska kyrkan, anglikanska kyrkan, lutherska kyrkan och ett antal frikyrkor samt moskeer gränsar mot varandra i ett område som upplåtits utan kostnader. Det jag kan förvånas över är att man i nyhetsuppläsningar från Sverige som behandlar grova brott, extremism och terroristangrepp kan se inslag av moskeer som snabbt flimrar förbi kopplat till brott. Kanske inte så konstigt att moskebygge väcker känslor. Skulle Knutbyhändelsen ligga som sanning för alla frikyrkors lära i Sverige har vi inget annat att göra än att börja riva "tempel". Inslagen av böneutrop i vardagen här (jag kanske hör ett par i veckan) gör att jag för en stund stannar upp i hetsen. Det kanske är det vi behöver i Sverige med... | |
ErikSeger | 2010-04-19 13:57 | |
![]() | Jag har inget alls emot invandrare. Tvärtom har jag många vänner som är invandrare. Däremot kan jag tycka att integrationspolitiken inte lyckats särskilt väl med sitt syfte, nämligen att snabbt inlemma nyanlända, få dem att känna sig värdefulla, kompetenta och bidragande till det samhälle de "valt" att fly/flytta till. Resultatet kan man se i andra delar av världen, t.ex. USA med sina chinatowns och hispanics-enklaver. Problemet är inte invandrarnas. Jag ser Islam som en fredlig religion, och inte alls som en symbol för allt ont i världen. Låt dom få ha sin moské på samma villkor som andra trosutövare får ha sina helgedomar. Och ni som skriar om att religion är omodernt och borde förbjudas, vem f-n är ni att fördöma religionsfriheten när ni så ivrigt förespråkar åsiktsfriheten? | |
Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-04-19 13:57 | |
![]() | Det du skriver Liisa-Pirjo är en mental kortslutning för vissa som skriver här på Betapet! Ett av favoritargumenten från många av de som ofta känner sig tvingade att lägga till "jag är inte rasist" i sina inlägg är nämligen att man inte skall tro att ett muslimskt land skulle tillåta några "avvikelser" från samhällsnormerna (t.ex. islam). Men som du lever och skriver så är det ju ett bevis för att många muslimska länder faktiskt har en grad en hög grad av religiös mångfald. | |
Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-04-19 13:58 | |
![]() | Håller med dig till fullo Erik Seger! | |
chiassi | 2010-04-19 14:02 | |
![]() | Suck våga vägra utan och vara alla dessa negativa ord som rasist med mera... | |
regression | 2010-04-19 14:12 | |
![]() | Vad är det för fel med segregation? | |
regression | 2010-04-19 14:15 | |
![]() | Vad ÄR segregation? | |
Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-04-19 14:17 | |
![]() | Rent språkligt så står väl segregation för en negativ klang, som t.ex. idiologisk etnisk segregation eller som motsats till integration... men visst, det är väl inte nödvändigtvis negativt, det beror väl på hur segregeringen yttrar sig. Tror dock att du förstår innebörden i sammanhanget, regression. | |
Schnizzle | 2010-04-19 14:39 | |
![]() | Jag har hört att sverige är det näst minst religösa landet i världen (jag vet inte hur exakt den informationen är men majoriteten av svenskar är inte religösa) så det får mig att undra varför det blir ett sånt liv över att bygga en moske? Och varför är just en moske det som får mest negativa reaktioner? Det pratas om att det blir så mycket väsen, men jag har en kyrka inärheten av mitt hem och det nedrans ringandet från kyrk klockorna är ju inte direkt diskreta. Jag håller med många som skrivit mycket visheter här, rasismen kikar lätt fram i ett ämne som detta. | |
Gumsamumsa | 2010-04-19 14:40 | |
![]() | Haller helt med Schnizzle!! | |
Slagruta - Ej medlem längre | 2010-04-19 14:42 | |
![]() | L P, E S & S Z : Bra, och enligt min uppfattning väldigt vederhäftiga inlägg. Txs. | |
regression | 2010-04-19 15:19 | |
![]() | Steve, Inte om ett exempel på negativ utveckling är ''USA med sina chinatowns och hispanics-enklaver.'', som ErikSeger påstår. | |
ErikSeger | 2010-04-19 15:42 | |
![]() | Regression Att vi idag ser dessa enklaver ur ett ljusare perspektiv beror på att de mognat och delvis luckrats upp. Men det har tidigare varit mycket stora problem med gängbildningar och brottslighet i många såna områden. Och vad är det som säger att problemen i Malmö och Södertälje är eviga? Det viktiga med mitt exempel är att förstå att vi inte är först eller ensamma om att ha mycket problem med vissa etniskt mer likriktade områden. Vi har ju alltid Lidingö som varnande exempel. | |
Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-04-19 15:44 | |
![]() | Regression, menar du att de amerikanska exemplen är positiva? ....jag kan hålla med om att chinatowns är charmiga och uppenbarligen ger både karaktär och gemenskap (bland asiater åtminstone) i många amerikanska städer; och också ett område som besöks av många andra än bara dem som bor där (till skillnad från våra segregerade områden). Men om det egentligen är i huvudsak positivt vet jag inte; många kineser är mer eller mindre "fast" i ett och samma område hela sitt liv, lär sig aldrig språket eller får chansen att ta del av samhället i stort (utbildning t.ex.). "Hispanics-enklaver" (vad fan det nu är) kan väl diskuteras... det förekommer ju en hel del "social disorganisation" i just många latinotäta områden, med gängbildningar och brottslighet som följd. | |