Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 606 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-05-09 22:28 | |
![]() | Den har iofs aldrig handlat om förhudar utan om socialbidrag. | |
| bj-olle | 2010-05-09 22:42 | |
![]() | viktigt att lägga till herakleitos inlägg (eller ska du byta nick till nikomanchus, hö hö hö), är att konstnärer och filosofer inte nödvändigtvis går på socialbidrag. nån ska ju servera på restauranterna och undervisa och hålla på :) de flesta arbetsverksamma seriösa konstnärer idag får dessutom lov att vara riktiga entrepenörer för att få saker att gå ihop. det är inte några kufar som sitter i dragiga vindsvåningar och röker opium och är missförstådda, utan egna företagare med portfolio och cv, med breda och gärna internationella kontaker, initiativförmåga och kunnande, insatta i en global diskurs och en branschmässighet och kunnande om alla möjliga olika finansdepåer som det INTE går att outsourcea. jag tror många företagsledare skulle bli imponerade om de fick en inblick i den internationella samtidskonstvärlden och hur den funkar. | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-05-09 22:50 | |
![]() | Nikomanchus? Bra tillägg, man ska inte stereotypisera överhuvudtaget då det är intellektuellt bortfall. Jag passar på att tillägga då att 'riktigt bra konst kan ta tid' och jag tycker att om en konstnär anser att han behöver röka opium för att förbättra sina framtidsutsikter så skall han göra det för det är ju så fantastiskt korkat att man skall behöva ge dom social kredit postumt när dom inte har någon användning av det längre. Dessutom så kanske en sådan typ av liberaliserande tanke skulle hjälpa dom till att agera mer utanför dom dragiga vindsvåningarna. | |
| bj-olle | 2010-05-09 22:54 | |
![]() | sen finns det en ton av marxistisk teori här (precis som i kunga-tråden) om att samhället ska ha "nytta" av sina invånare. det klär ett modernt samhälle väldigt illa, och slår bara ut folk som inte tillhör medelklassen (som till skillnad från förr nu inrymmer nästan alla lönetagare i samhället och som utgör den marknadskapitalistiska plattform nästan all samhällsförändring springer från). om man går på soc idag är man knappast en del av samhället. ni som gjort det vet ju, det är ju inte precis som man känner sig behövd och uppskattad som en del av den värld alla andra lever i (som har jobb, åker på semestrar, äter ute, kan följa med och umgås med sina vänner när de gör nåt annat än att titta på teve, köper presenter till sina barn och håller på med allt sånt man inte har råd med som oduglig, stigmatiserad bidragsberoende). det här är att belasta samhället. om man har för lite pengar blir det bara svårare och svårare att skaffa jobb och känns meningslösare och meningslösare att stå med mössan i handen och niga och le för översminkade medelålders soctanter med oändliga papper och blanketter (som vet fucking allt om hur sugig man är som samhällsmedborgare) och på intervjuer för pinsamma skitjobb bara för att få komma in i stugvärmen hos er andra. då är det klart det ser ut som, för folk som HAR jobb, att systemet inte fungerar, att slappisar som knappt går till ams (för att bli stadigt förnedrade titt som tätt) längre, bara "surfar på välfärden". när man ofta inte vill följa med nånstans där man riskerar att träffa nya människor (som säkert kommer fråga om ens liv, och man orkar inte svepa bort såna frågor i oändlighet), eller se sig i spegeln, så kommer det dessutom nån allan och påstår att det är för lätt för de som lever på soc!? det är piss. jag säger att om det finns några få (som folk hör talas om och tror att det är skitvanligt) som faktiskt bara VILL gå på soc, så är det ett undantag vi kan skita i. hellre att låta dom några få hållas än att jakten på dom går ut över de andra som är precis snäppet över uteliggare i samhället. | |
| blåhund - Ej medlem längre | 2010-05-09 22:55 | |
![]() | Granit69: Jag känner massor av konstnärer,och är en själv.Alla har egna företag och sliter med djur med sin konst,eller jobbar deltid på posten,städar kontor etc för att försörja sig."Sitta hemma o måla tavlor som ingen köper" känner jag ingen som gör.De flesta seriösa konstnärer har en lång utbildning,usel lön och en star vilja att uttrycka sig kreativt.Och det är jäkligt kämpigt ibland. Jag håller f.ö med bj-olle,bra skrivet!! | |
| blåhund - Ej medlem längre | 2010-05-09 22:56 | |
![]() | Alltså det bj-olle skrev om konstnärsyrket. | |
| bj-olle | 2010-05-09 22:59 | |
![]() | visst, och dessutom är ju livet som konstnär liksom olympen av det lutherska samvetet. | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-05-09 23:04 | |
![]() | bj-olle, i ditt nästsenaste inlägg så slår ordet 'ohyra' in sig på sinnet. Därmed passar det mycket bra in i tankar om propaganda som demonisering, dehumanisering och deindividualisering. Tyvärr så är det inte ens så enkelt som höger och vänster, propaganda är mental krigsföring och inte ens vänstern går ut och marknadsför ett NEJ mot det aktuella världskriget så.. hmm.. HMMMMMMM!!! | |
| bj-olle | 2010-05-09 23:11 | |
![]() | vi kanske ska kalla arbetslösa, bidragstagare och alla såna för gregor samsa, som en titel :) njavars, jag tycker nog att bidragsberoendet liksom trancederar (använt ordet trancendens idag; check!) vänster/höger-diskussione r. det är lite andra tankesystem som får sparkas igång med choken. en slak lina i en tråd som denna, antar jag | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-05-09 23:16 | |
![]() | Den världliga utvecklingen av Öknamn och steretypisering verkar gå mycket bättre än välfärdstaten sverige och dess ekonomi iaf. Behöver man andra tankesystem än bondförnuftet så är Humanism något jag förespråkar, obervera då att dom som går runt och kallar sig Humanister framöver måste synas utefter agerande. :) För en och annan falskflaggad humanist har jag redan stött på. | |
| bj-olle | 2010-05-09 23:22 | |
![]() | visst är det spännande vad iphone 3g och wikipedia gör med den "intellektuella" humanismens gamla jaktmarker? nu vet jag iofs att stephen fry twittrar, men jag gillar att föreställa mig en utmanad bokmal som skakar i stövlarna med en gammal kopia av Jentl i ett svettigt grepp (*host host*) | |
| patrinio | 2010-05-09 23:23 | |
![]() | socialen har regler på vad man får ansöka om | |
| bj-olle | 2010-05-09 23:24 | |
![]() | men nu handlade det ju om socialen. jag hade en grej till jag ville säga om de gamla argumenten som dyker upp mellan golvplanken i alla såna här diskussioner. om missbrukare. när våran sjukvård nu inte ens kan ta hand om missbrukare, så ska man inte kasta den smutsen på försörjningsstödet. så var det sagt också. | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-05-09 23:27 | |
![]() | *host, kräks, blod i ögonvrån* | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-05-09 23:29 | |
![]() | En annan aspekt är decentraliseringen till kommunerna som skall hantara alla dessa jobbiga människor som försäkringskassan inte gör något vettigt med. Det blir ju onekligen intimare och intensivare. Resultatet är mer hot, mer säkerhet, mer rädsla mer samhällschock. | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-05-09 23:32 | |
![]() | + mer massneuros och masspsykos... + kaos = sämre debatt, mindre resonemang. striktare rationalitet, hårdare klimat och mer dumhet. | |
| granit69 | 2010-05-10 14:40 | |
![]() | blåhund-Det jag skrev om konstnärer var ett svar på h3r4kl31t0s inlägg där han skrev: En socialförsäkring skall gälla alla människor inom ett land annars så är det inte en socialförsäkring som gynnar landet och den sociala harmonin. Ett samhälle består inte bara av arbetsmyror, ett samhälle måste få ha filosofer, konstnärer, icke-engagerade osv osv. | |