Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 605 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| dalapower | 2010-05-12 15:05 | |
![]() | Broccolisaur: De restauranger jag jobbat på är ofta hotellrestauranger och där vet vi i förväg om antal,allergier,veganer,l akto-ovo vegeterianer och andra önskemål,så köket kan förbereda och laga god mat till dessa som vill ha speciallkost,att man då äter "veganmat"i 4-5 dagar man är där,för att sedan slå till med Gelatinmat..ja då faller hela konceptet "vegan",som att en fd heroinmissbrukare skulle ta sig en sil ibland för det är ju Lördag!! Och jag har inget emot veganer/vegetarianer tvärt om tycker de gör ett bra val,käkar själv massa goa bönor,grönsaker,tofu,miso och andra goa grejer och även kött,då helst lokalproducerat eller skjutet av min granne! Lev väl | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-05-12 15:11 | |
![]() | dalapower: Kan inte till och med allergiker ha svårt att i förväg kommunicera exakt vad de tänker äta? | |
| LisaLong | 2010-05-12 15:13 | |
![]() | Larvbrud...ditt nick stämmer bra....varför börja prata telepati om inte för att enbart håna. Nåväl....ja jag har studerat en del om djur. Utvecklingen om sådana saker som om fiskars smärta studeras fortfarande, givetvis ändrar ag min uppfattning om jag får bevis på det på ett eller annat sätt. | |
| dalapower | 2010-05-12 15:15 | |
![]() | Larvbrud: Jodå det kan vara problem,men jag brukar ta in dem i köket vid ankomst och be dem berätta vad de kan och inte kan äta,och efter det göra en meny till dem,funkar av erfarenhet bäst så. | |
| LisaLong | 2010-05-12 15:16 | |
![]() | apbur hur kan du vara säker när forskare inte ens är det?? Och panik är inte likamed smärta. Att jag skrev "oj det är nåt fel" var för att försöka förklara på ett enkelt sätt. | |
| LisaLong | 2010-05-12 15:18 | |
![]() | apbur hur kan du fiska när du VET att dom känner smärta. Hur kan du tycka att det skulle vara "roligt" att jaga? Varför inte ta en paintball matsch om du vill jaga | |
| LisaLong | 2010-05-12 15:19 | |
![]() | Larvbrud..vill också bara säga att jag är vegeterian sen många år tillbaka, men inte vegan. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-05-12 15:25 | |
![]() | LisaLong: Jag vet att du bryr dig om djur. Jag blir bara rätt less när personer lägger fram sanningar om djur med liten hjärna. Det har vid det här laget kommit fram att djur med liten hjärna kan vara intelligentare än man tidigare trott (skator, sjölejon mfl har liten hjärna). Även om de till och med saknar identisk motsvarighet till delar av våra hjärnor så kan de ha andra områden som har motsvarande funktion. Klicka på länkarna tidigare så kanske du ändrar dig. Tyvärr kan jag inte låta bli att häckla någon som uttalar sig om hur fisken känner. Lägg inte ord eller krok i fiskens mun tack. | |
| LisaLong | 2010-05-12 15:27 | |
![]() | Larvbrud har du ingen länk till forskarna i sig? Aftonbladet och Expressen vet man ju inte alltid skriver fakta.:) | |
| kajix | 2010-05-12 15:30 | |
![]() | bebisar känner ingen smärta. trots det läggs resurser på smärtlindring vid operationer av dem när man kunde lägga dessa pengar på vård av gamla i stället. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-05-12 15:31 | |
![]() | LisaLong: Det finns säkert på internet. Pdf skulle jag tro och på engelska. Googla på "Can fish suffer?" och "science" och öppna vilka dokument du vill. | |
| dalapower | 2010-05-12 17:32 | |
![]() | En struts har större ögon än hjärna,och det är gott kött på de klumpiga djuren. | |
| broccolisaur - Ej medlem längre | 2010-05-12 18:18 | |
![]() | dalapower: Heroinister och veganer går givetvis inte att jämföra, det är så uppenbart så jag inte tänker gå in närmre på det. Jag håller inte med om att någon som äter lite gelatin en gång under sina 4-5 dagar på ditt hotell förtjänar att kallas hobbyvegan. Lite dåligt kan jag väl tycka det är - speciellt om du erbjuder veganska alternativ - men något undantag från sina principer då och då är inte hela världen. Det är inte heller riktigt rättvist att döma dem helt efter vad de äter under de 4-5 dagar de befinner sig på ett hotell. När jag var vegan åt jag till exempel qourn vid några tillfällen då någon försökte bjuda mig på mat men missade att det är ägg i quornprodukter. Veganismens huvudmål är att vara så oberoende av djurutnyttjande som möjligt, inte att alltid vara helt fanatisk med vad man stoppar i sig. Du tycker det är gott med struts. Ok. | |
| dalapower | 2010-05-12 18:28 | |
![]() | broccolisour:Det var en jämförelse inget du skall ta så allvarligt,men om man nu ser till Veganerna är det inte så att de som du säger "Undantag från sina principer då och då är inte så farligt"så frångår man ju en vegans huvudmål som du beskriver "oberoende av djurutnyttjande"? Och tro mig när jag säger att jag möt många "hobbyveganer" lev väl | |
| broccolisaur - Ej medlem längre | 2010-05-12 18:49 | |
![]() | dalapower: Ja, ibland tummas det lite på det där, det är inte särskilt märkligt med tanke på hur mycket i samhället som kräver att djur utnyttjas. | |
| dalapower | 2010-05-12 19:03 | |
![]() | brocolisaur:ok,är enig med dig hur vi utnyttjar våra djur,tycker det är allas ansvar att försöka göra det bättre,tex käka kanske vegmat 2-3 gånger i veckan,skit i att köpa päls(har aldrig fattat vitsen med det)om man nu skall äta kött köp lokalt/inhemskt kött och bojkotta alla dessa vidriga djurtransporter(måste ju finnas allternativ)som man sett på tv. | |
| broccolisaur - Ej medlem längre | 2010-05-12 19:06 | |
![]() | dalapower: Tummen upp där! :) | |
| Stubin | 2010-05-12 19:25 | |
![]() | broccolisaur: Jag har inget emot vegetarianer, endast dom som står och talar om för mig att det är fel att äta djur. Är man inte 100%-ig vegetarian själv så ska man kanske inte tala om för andra vad dom ska äta heller. Eller hur? | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-05-12 19:28 | |
![]() | Det är inte omgivningen som hittat på att veganer och vegetarianer brukar vara strikta utan det kommer från de egna leden. Även om alla inte lyckas vara strikta i praktiken så strävar många efter att vara ganska strikta. Gjorde man inte ens det skulle det nog skita sig ganska snart. | |
| dalapower | 2010-05-12 20:59 | |
![]() | Jag skall sluta äta bananer och annan frukt som fraktats lång väg,visste ni att till en hektar bananodling sprutar de ut 50kg bekämpningsmedel... | |