Spelrum
Giraffen | 25 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 18 |
Inloggade | 43 |
Mobilspel
Pågående | 19 073 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
llNickel | 2010-05-19 13:52 | |
![]() | finns inget förbud emot pitbull. | |
Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-05-19 13:53 | |
![]() | Jag förstår fortfarande inte varför man väljer en hund som uppenbarligen väldigt många är rädda för, om det inte är just "respekten" man är ute efter. | |
wildcard | 2010-05-19 13:54 | |
![]() | När jag var tonåring så var det en granne i byn som hade Afghanhundar och någon typ av greyhounds fast mindre, kommer inte på vad de heter. Whippet? Kan det stämma? Ägarna var inte långhåriga hippies, utan ganska välutbildade (lärare och sjukgymnast) men en av Afghanhundarna anföll min kompis helt oprovocerat och högg henne i kinden, under ögat! Vad säger det om dem? Ägarna och deras hundar? De avlivade denna hund ganska snart efter händelsen, vilket tyder på ansvarstagande och förmodligen visste de något som vi inte visste... Jag har aldrig haft några problem med dessa hundraser heller, men det är iofs sällan jag möter dem... | |
wildcard | 2010-05-19 13:55 | |
![]() | oj, nu lät det som att jag förklarade alla hippies som outbildade... hehehe *rodnar lite* ...det är de så klart inte | |
llNickel | 2010-05-19 13:56 | |
![]() | Rasbeskrivning Amerikansk pit bull terrier är en hundras med en lång och brokig historia. I början av 1800-talet började den då atletiska och arbetande engelska bulldoggen korsas med terriers för att få fram en piggare hund främst för hundkamp och råttjakt. Typen av hund följde tidigt med utvandrande engelsmän och irländare till alla hörn av det engelska imperiet. Många av dem kom att hamna i USA där hundarna blev en viktig förutsättning för nybyggare. Typen av hund användes där som allt-i-allo-hund och gårdshund, och skulle klara av alla på en gård förekommande arbetsuppgifter. Storleken ökade något eftersom en större hund kunde försvara gårdens djur mot pumor, prärievargar och andra rovdjur. Hundtypen användes även i USA för hundkamp även om omfattningen av detta är starkt överdriven. 1898 började United Kennel Club stambokföra dessa hundar som nu ansågs ha utvecklats till en homogen ras. Man kallade den för amerikansk pit bull terrier (APBT).1909 började även American Dog Breeders Association stambokföra rasen. Idag är majoriteten av de registrerade APBT utställnings och familjehundar. En amerikansk pitbull terrier är en mellanstor atletisk hund med kort hårlag, och med ett öppet och tillgängligt temperament. Ingen storlek eller vikt är satt men de flesta hundar ligger trots det nära snittvikten på 25 kg för hane och 20 kg för tik. Alla färger och alla kombinationer är tillåtna. Nosen kan vara svart, röd eller annan färg. Rasen är aktiv och arbetsvillig, skärpan är normalt låg och kamplusten hög. Rasens historia som en allt-i-allo-hund präglar den än i dag då en APBT kan göra väl i från sig inom så skilda områden som lydnad, ank- och fårvallning, traditionellt bruksarbete, weight pulling och agility. P.g.a. sin höga aktivitetsnivå och den arbetande hundens temperament behöver den en mycket kunnig och engagerad ägare. Får den det har den alla förutsättningar för att bli en mycket god träningskamrat oavsett vad man tränar och en väl fungerande familjehund, speciellt för barnfamiljer. | |
le-lou | 2010-05-19 13:59 | |
![]() | "Haslo om du ber en tax gå i kamp på en pitbull så kan taxen vinna det beror på att taxen är liten och snabb och tar strupen. men pitbullen kan vinna för att han är stor, men jag tror inte vi ska tjata för mycket om alla de andra raserna, rätt ägare till rätt hund det tror jag på" Ja. Detta är vad jag menar med fel ägare till en pitbull. En seriös pittbullägare som känner sin ras skulle aldrig uttala sig såhär. De seriösa pittbullägare vet med sig vad de har för hund och hanterar den därefter. | |
llNickel | 2010-05-19 14:00 | |
![]() | le-lou Har du läst hela konversationen? | |
le-lou | 2010-05-19 14:01 | |
![]() | Och apbur har helt rätt i sin beskrivning av den typiske icke seriösa pittbullägaren. | |
le-lou | 2010-05-19 14:01 | |
![]() | IllNickel - om jag har! och det är temajattans bland det naivaste jag läst på länge. | |
llNickel | 2010-05-19 14:03 | |
![]() | Jaså är det så. gör om läs igen | |
le-lou | 2010-05-19 14:03 | |
![]() | Ska korrigera mig själv - Apbur har helt rätt i sin beskrivning av den typiske icke seriösa pittbullBLANDNINGEN. De flesta white trash folk har inte råd med en äkta, därför köper man "lyckade" blandningar = (De som allra mest figurerar i media tex). | |
wildcard | 2010-05-19 14:04 | |
![]() | le-lou: beskrivningen var väl snarare av de FLESTA (nästan uteslutande) pittbullägarna? Inte de "icke seriösa". | |
yolenaur | 2010-05-19 14:05 | |
![]() | Jag är en väldigt hundvan person som levt med hund sedan jag var sex-sju år. Jag är inte hundrädd, har aldrig varit, men sedan ett år ungefär blir jag väldigt illa till mods när jag möter så kallade pitbulls. När jag promenerade till bussen gick jag nämligen förbi en pitbull, den stod bunden utanför hemköp. Klockan var väl en nio-tio på morgonen. När jag gick förbi hunden tittade jag den i ögonen, jag vet inte om det var det som provocerade den, men plötsligt, helt utan förvarinng hoppade den upp och högg efter min hand. Inte nafsa så där som många hundar kan göra ibland, utan den här högg verkligen. Som tur var var kopplet lite för kort för att nå ända fram,så det hände ingenting mer än att jag blev väldigt skakad. Nu är det här inget inlägg för eller emot pitbull, jag vet att man inte kan dra några slutsatser om en ras utifrån en hund. Men det var en väldigt obehaglig upplevelse. Vill påpeka att hunden inte visade några varningstecken innan den anföll och att jag inte hade gjort något för att provocera den alls, förutom då att förstrött titta på den när jag gick förbi. | |
wildcard | 2010-05-19 14:08 | |
![]() | Varför stirra någon hund som man inte känner, i ögonen? Du kan inte vara hundvan... Jag har sett en Husky göra samma sak mot ett barn. Hunden satt fast och barnet med dess mamma passerade. Barnet stirrade i det närmaste på hunden som började tokskälla och kastade sig så långt kopplet nådde. Detta betyder inte att alla som äger Huskies är dåliga hundägare... | |
yolenaur | 2010-05-19 14:10 | |
![]() | wildcard, jag stirrade inte hunden i ögonen, nu missförstod du mig. Var jag gjorde var att promenera till bussen och förstrött titta på hundens ögon medan jag tänkte på något helt annat. Jag vet att det sägs att hundar blir provocerade av det, men det kan inte krävas av människor att hela tiden hålla koll på precis var man vilar ögonen när man är ute och går | |
Skabbspel | 2010-05-19 14:11 | |
![]() | Ha ha får man väl säga till flera av inläggen här och vad det gäller mitt påhopp på blondiner så va det en stor portion IRONI i det hela, är själv så rågblond man kan bli =). Men det tog visst skruv och kanske ni kan lära er ett och annat av det. Man kan inte dömma någon efter hårfärg, hudfärg eller efter vilken hundras man har. | |
wildcard | 2010-05-19 14:12 | |
![]() | Okej, då förstår jag. Det kan dock upplevas som provocerande för en del svaga hundar och ägaren borde veta bättre än att placera den så att den kan provoceras om den är så lätt att skrämma. Det gäller så klart i fallet som jag nämnde också. Olämpliga hundägare finns det överallt. | |
le-lou | 2010-05-19 14:16 | |
![]() | "Ägaren till pit bull-terriern lämnade sitt namn och telefonnummer och han kommer att höras av polisen. Han är misstänkt för bristande tillsyn av hund. Citat – För en månad sedan blev vår andra hund attackerad på en gångstig och även den hundägaren sa att hennes hund aldrig hade gjort så tidigare. Det svaret får man alltid, säger Paula Kalliojärvi." Folk går med sina hundar lösa och helt plötsligt kickar någon instinkt in och ägaren står där som ett jävla fån och stammar "sådär har han aldrig gjort förut". Nej aldrig någonsin, han är ju snäll. Det handlar inte om snäll och inte snäll. Folk måste bli mer medvetna om vad det är de har i kopplen. Tyvärr är det som vi skrivit förr, fel typer av människor som skaffar sig de här raserna. Och vad många gör, jag är en lika skyldig, är att vi förmänskligar våra hundar nåt kopiöst. Det är bra att påminna sig själv varje dag att det är ett opålitligt - mer eller mindre - oberäkneligt djur med instinkter. De kan älska människor men ändå kan det gå snett, pga en eller flera orsaker och det gäller alla hundraser. Dock är risken större med raser som kräver mer kunskap, säger inte det sig själv någonstans? | |
Skabbspel | 2010-05-19 14:19 | |
![]() | Btw. Stackars fattiga mej som bara har råd med blandras men fanimej va trevliga dom är. Rottis/labbe, 2st friska, lättlärda och trevliga individer. Hm... skulle nog bara köpt en för då hade jag haft råd till en "riktig" hund. En sån som dom båda jag haft innan, köpt från seriösa uppfödare, med svåra eksem och div. andra fina "renrasdef." | |
llNickel | 2010-05-19 14:20 | |
![]() | En större ras är ju golden, labrador etc de ses ju som snälla hundar som aldrig gör något, sen har du små terrier raser som kräver en hel del kunskaper. Man skall välja hund efter behov och veta vad man ger sig in på, sen som nämnts finns det fel människor som skaffar hund, eller djur överhuvudtaget | |