Spelrum
Giraffen16
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
8
Inloggade24
Mobilspel
Pågående19 167

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Locomondo - Ej medlem längre2010-06-01 09:58
Antal inlägg: 3768

DalaPower: Sjukt tragiskt med Afrika, du har rätt i det. Men omvärldens protester och bojkott fick till slut Sydafrika att avskaffa Apartheid. Du håller väl med om att det var bra?.

Irak invaderade Kuwait och omvärlden (USA iaf) reagerade med militärt våld inom en månad. Jag är givetvis övertygad om att det gällde enbart oljan men vi kan säga att det fanns en humanitär tanke bakom.

I Jugoslavien lät man folket slakta varandra ganska länge innan man till slut gick in med våld för att få slut på.....våldet.

Läget i Israel/Palestina är väl att Israel ockuperar Palestina? Ingen kan väl säga emot det? Israel är den militärt överlägset starkaste av de två länderna. Palestina har varit ockuperat i över 50 år och det har krigats, det har diskuterats, krigats igen och diskuterats igen. Palestina har drabbats av sanktioner, deras gränser öppnas och stängs, rörelsefriheten, arbetsmöjligheten och därmed möjligheten att skapa ett självförsörjande Palestina har om och om igen hindrats.
Mig veterligen har inte Israel någon gång drabbats av någon slags bojkott eller sanktion av omvärlden.

I över 50 år har det alltså varit såhär, är det konstigt att man då protesterar med att ta varje chans man får till att attackera den som ockuperar dig? Är det inte dags att prova en annan strategi och se om det hjälper? Att för en gångs skull PÅ ALLVAR säga åt Israel att dra sig tillbaka, att lämna tillbaka ockuperad mark, att sluta förtrycka Palestinier vid gränserna, att sluta använda grovt militärt våld mot civila?

Nej, jag är inte för Hamas, inte på något sätt. Men de bygger upp sjukhus och skolor åt folket som Israel bombar. Hur i helvete ska ni få folket att INTE gilla dem?

dalapower2010-06-01 10:16
Antal inlägg: 419

Locomondo:
Sydafrika är ett bra exempel ,men det finns mycket kvar att göra!
Liberia,Somalia,Etiopien mfl

micro1132010-06-01 11:40
Antal inlägg: 17542

dalapower
Ja och Gaza

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-06-01 12:17
Antal inlägg: 1821

Yamaha; Jag ger dig helt rätt i observationen att "svenskar" har en klart intressant syn på israel-palestina, och att det är en viss "bias" till att måla ut israel som syndabockar, och (grovt sett) uttrycka stöd för palestinska organisationer som mer eller mindre ur något slags legalt objektivt sett är mer eller mindre terroristorganisationer. "Sverige" är inte särskilt neutralt eller objektivt i sina analyser av palestinakonflikten medger jag, även om jag personligen tycker att israel är nation med tveksamma demokratiska grundpellare som gång efter gång använder övervåld och aggression och bryter mot mänskliga rättigheter.

YamahaJet 2010-05-31 21:31

Antal inlägg: 932
Måns, titta här

www.youtube.com/watc...r_ embedded

"Tycker inte det låter varken särskilt fredligt eller oreligiöst. Kul för övrigt att du anser dig veta exakt vad som funnits ombord på alla sex fartyg, men menar att jag omöjligen kan veta det. Var du med och packade eller?"

har du kollat källan ("kanalen") för det klipp du postade? om nu svenskar tokbiasar åt palestinavänligt, så gjorde ju misstaget att tokvinkla åt zionisthållet!

Magnusito - Jag erkänner INGENTING! ;)

micro1132010-06-01 16:13

Man tycker det är konstigt tyst ändå på något sätt. Rapporteringen som är är väldigt koncentrerad till just svenskarna på något sätt.

Jag undrar mer om vad som hände i FN:s säkerhets råd. De fördömde aktionen och anser att sanktionerna mot Gaza ska hävas och att en utredning skall tillsättas. Men mer då?
Hur har diskussionerna gått, USA hur ställer de sig, mer än att de inte lade in sitt veto (vilket i och för sig säger en del).

Egypten öppnar nu upp mot Gaza har jag hört lite kort rapporteras. Vad kommer det att innebära?

Turkiet kallar hem sin ambassadör och bryter samarbetet vad kommer det att innebära?

Varför kommer det inga rapporter om bombräderna in i Gaza som genomförts nu under dagen?
Vad handlar de om?

Rapporteringen är förefaller stor men vid genomläsning av det som skriv så är den väldigt knapphändig och behandlar egentligen bara uppgifter kring svenskarna (tycker jag). Det finner jag anmärkningsvärt, jag saknar rapportering från andra håll och viktigare platser och beslut i det här.

regression2010-06-01 16:31
Antal inlägg: 1563

Hav tröst, micro. Känslorna svallar nog i FN's säkerhetsråd, nu när våra allra finaste idéhistoriker, trubadurer och författare offrat sig för den goda saken.

Burkina Fasos delegat ska tydligen ha slagit näven i bordet när han fått höra att författaren till Millennietrilogin nästan blivit träffad av en kula (''ett skott mot Lisbet Salander är ett skott mot hela världssamfundet!'' ska han ha utbrustit), och Libyens delegat har stödköpt en årsprenumeration av Ordfront. Svensk media måste bara hämta sig från traumat innan man kan göra en fullständig konsekvensanalys av de svenska hjältedåden.

bj-olle2010-06-01 16:32
Antal inlägg: 3350

micro, den här bloggen på the guardian uppdateras ganska ofta
www.guardian.co.uk/w...ll out-live

twittrande korrespondent:
twitter.com/harrietsherwo od

lite om egyptens öppnande av blockaden
www.reuters.com/arti...H8 20100601

bj-olle2010-06-01 16:36

om du jobbar hemma, som en annan, så kan du ju ha på det här i bakgunden. nyheter rätt ofta osv.
www.bbc.co.uk/worlds...tr eam=live

MiniLudd2010-06-01 16:54
Antal inlägg: 309

anneli72 skriver;

"Om Israel är så lätt provocerade..så kallas det förföljesemani".

Men när det tas till våld p.g.a. några jäkla teckningar från Lars Vilks, ja då är man så förstående och ordet "provokation" nämns hela tiden.

micro1132010-06-01 17:16

bj-olle
Tack för länkarna.

Crazy Monday2010-06-01 19:34
Antal inlägg: 421

Konstigt att den här tråden ligger på snack. Annars är man snabb på att byta till seriöst.

Och allvarligare kan det inte bli. Eftersom det är så synd om dom, Israelerna alltså, att dom måste försvara sig mot en fiende dom tagit kål på för länge sen, skulle dom ju mycket väl kunna ta till dom kärnvapen som dom officiellt inte har, mot hela den oförstående omvärlden, som inte kan sätta sig in i hur det är att leva lyxliv på ockuperad mark, med en jävla massa tungt beväpnade livvakter.

Det måste vara oerhört tungt att försvara sig mot en massa svältande människor, som inte har nånting.

blame me2010-06-01 19:53
Antal inlägg: 82

jag som lagt in tråden har inte en aing omhur man flyttar väljer eller nånting annat i forumen typ första tråden ja skapt.. jag blev bara upprörd över det som hänt å la in en tråd... Hur som helst är det ett nytt fartyg på väg från malta som ska plocka upp kvinnor på vägen till blockaden och försöka bryta den. Idioti eller stark vilja?

regression2010-06-01 19:56

Sexistiskt, om du frågar mig.

micro1132010-06-01 19:57

Stark vilja. Att sluta för att man bordat skeppen är att ge upp. Nu har man världens ögon med sig mer än någonsin, det framstår som självklart att man fortsätter aktionen även med de sista skeppen som är lastade och klara.

micro1132010-06-01 19:57

regression
Sexistisk?

regression2010-06-01 20:01

Varför plocka upp kvinnor?

bj-olle2010-06-01 20:01

idioti eller stark vilja är snarare en fråga för usa. nu när turkiet totalt brutit med israel och obamas försök till fredssamtal komplicerats, är nog deras mellanösternpolitik lite diplomatiskt skakig? jag tror inte de tar några högar med poäng bland muslimerna om de inte är väldigt försiktiga med vad de gör nu.

Zizzzi2010-06-01 20:01
Antal inlägg: 440

MiniLudd:
"anneli72 skriver;

"Om Israel är så lätt provocerade..så kallas det förföljesemani".

Men när det tas till våld p.g.a. några jäkla teckningar från Lars Vilks, ja då är man så förstående och ordet "provokation" nämns hela tiden."

Skillnaden är att det tas till våld av ett begränsat antal extremister i det fallet, medan det i det här fallet rör sig om en militär operation mot civila.

YamahaJet2010-06-01 20:03
Antal inlägg: 2239

Jag är lite förvånad över att regression halvt stödjer dessa aktioner. Har alltid av någon anledning trott att vederbörande är av judisk härkomst, vet dock ej om jag läst det i någon tråd eller om det var min uppfattning.

Sweetlime2010-06-01 20:16
Antal inlägg: 105

Tänk vad mycket resursslöseri.
Militär aktion mot civila på internationellt vatten: Orätt.
Karikatyrteckning i ett samhälle med yttrandefrihet: Rätt.

Gå ut i solen och fundera på annat nu, det här är inga svåra frågor. Blanda inte ihop korten!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?