Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 837 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| marmeladov22 | 2012-11-05 21:45 | |
![]() | hihi | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-11-05 21:56 | |
![]() | Du menar väl Tihi... | |
| giggalo | 2012-11-06 10:30 | |
![]() | Håller med siffran...att sopsortera är inte alls svårt. | |
| Bim1964 | 2012-11-06 10:51 | |
![]() | Klart man återvinner så mycket man kan, att inte återvinna det man kan är ren lathet. Tidningar blir ju nya tidningar eller toalettpapper. Förpackningar av kartong blir nya pappersförpackningar eller ytskiktet på gipsskivor. Wellpapp blir ny wellpapp. Glas blir nytt glas eller som råvara till isoleringsmaterial. Hårda plastförpackningar blir råvara till nya plastprodukter som till exempel bullerplank eller blomkrukor. Metallförpackningar sorteras med hjälp av en magnet. Stålplåt kan bli armeringsjärn medans aluminium kan bli bildelar eller nya burkar. Blandat avfall/restavfall kallas lite olika beroende på var man bor. Det är det avfallet som är kvar efter det att man källsorterat sina sopor. Det avfallet blir till eloch värmeenerig. I min restavfallspåse blir det som regel bara kuvert, trasiga strumpor, och skinnet från falukorven. Jag har vanliga soppåsar dom där "tunna" och dom håller utmärkt. Sedan har vi det som är komposterbart. Det blir ju ny näringsrik jord men den kan också rötas och bli till fordonsbränsle. Allting kan återvinnas till och med jord som blivit förorenad med petroliumväten eller oljespill. Ju mera vi blir bättre på att sortera våra sopor, desto bättre kan de återvinnas och kan komma att bli till nytta igen. Och när jag handlar har ja med mig kassar som jag köpt i affären. Dom är något större än plast/papperskassen. Rymmer mycket har sköna handtag som inte skär in i handen. Har blivit lite av en återvinningfreak, var inte sådan för några år sedan. Men har fått en inblick i sophantering och ser vad det kostar. Och hur lite det behövs för att sänka sina kostnader för sophantering. Ja då är det inte svårt att motivera mig i alla fall till att bli bättre på att återvinna. För vem vill ha högre hyra där man bor bara för att en del inte vill/kan/orkar återvinna? Så var det för oss där jag bor när vi bytte från soprum till molucker. Betydligt mindre mängd sopor slängs nu än innan. | |
| Mindymoo | 2012-11-06 12:48 | |
![]() | Visst vill jag sortera men sen då? Jag har ingen bil. Där jag bor finns bara vanliga sopkärl, och en snabbt full tunna för pappersåtervinning. Det är en kilometers uppförsbacke till närmsta glasåtervinning. Har ett skafferi proppat med glasflaskor och -burkar, i hopp om att nån bilburen bekant ska komma och hjälpa till... Plus en låda med batterier, och en med trasiga lampor i plastpåsar. Att bli av med dem är inte lika tungt, men om man måste gå två kilometer till närmsta miljöstation blir det sällan av. Allt skrymmande, trasiga möbler o s v, som egentligen skulle till tippen - det hamnar på vinden. Jag tycker kommunerna skulle ha täta uppsamlingsronder för oss med dessa problem. I Göteborg finns en bil där man kan lämna miljöfarligt avfall - men det är en bra bit till närmsta hållplats, och den dyker upp två gånger om året... | |
| limpan__2 | 2012-11-06 12:57 | |
![]() | Att hyra en bil, ta en taxi eller gå ihop med grannarna är uteslutet? Varför lägga över kostnaden på andra (i form av kommunen)? | |
| Bim1964 | 2012-11-06 13:08 | |
![]() | Batterier och glödlampor kan man lämna i affären. Har för mig att dom är skyldiga att ta emot uttjänta batterier och lampor, eftersom dom säljer dom. Jag bor i Gbg och har bil som tur är och nära till min återvinning bara ett stenkast ifrån. Men vi grannar brukar fråga varandra när vi åker till tippen om de ska slänga något. | |
| vassatassar | 2012-11-06 13:59 | |
![]() | "Hur klarar du dig med att handla så sällan? Även om lunchen på jobbet kan vara dagens huvudmål, måste du väl ha dels frukost, dels något att äta på kvällen?" Äter alla mål hemlagat. Jag köper stora förpackningar av allt. Det mesta står sig länge som potatis och andra grova grönsaker, ris och pasta behöver man ju inte oroa sig för o bra mkt billigare att köpa mkt på en gång. Brukar ta med de konserverna jag tror går åt plus lite till, alltid skönt att ha hemma. På en person går det inte år speciellt mycket matfett o en ost äter jag tills den är slut typ... Nä.. inget konstigt med det tycker jag. Enda som jag egentligen handlar mellan är mjölk, för det står sig ju inte så länge o dessutom så spelar det ingen roll vilka mängder jag släpar hem. Den försvinner mystiskt..... Jag har lärt mig vilka saker som jag brukar vilja ha, och i vilka mängder. Sedan handlar jag bara hem det. Är ett måste för mig eftersom jag har tillgång till skjuts ibland och utan bil får jag ta vara på de gångerna. Har ingen vettig mataffär i närheten alls. Lidl är bästa på gångavstånd, men där finns det typ "ingenting".... köper mjölk där. OK och kanske en öl följer med hem ibland oxo... Men bara för att den är så jädrans billig. Annars finns det typ bara glass och chips där känns det som... Men även om jag slagit ut mitt handlande o kanske sprungit 2 ggr i veckan, så hade jag inte använt mer påsar än nu. De hade ju bara handlats mer utspritt. Frågade kompisen (familj på 3) o hon uppskattade att de i snitt förbrukar 3-4 kassar i veckan. Det bliiiiir inte 1000 kr hur man än beter sig. Då måste man köpa 2 kassar om dan!!!! Då har man allt bra stor familj. Vissa affärer har ju även miljöplastkassar, inte bara de vanliga. Däremot småpåsar till frukt och grönt tar jag aldrig, förutom till vissa saker (potatis, champinjoner). Det konstigaste är att stoppa ett knippe bananer i en påse. De ska ju ändå skalas. Eller en sketen lök. Folk verkar tycka att det är snuskigt att kasta ner grönsakerna som de är i vagnen (vilket man kan om det inte är en mängd som måste hållas ihop av ngt), men jag tror nog att dessa grönsaker nuddat vid bra mycket snuskigare saker tills de hamnar på hyllan i affären. Skönast ändå vara på landet. Kompost åker ut på komposten så ofta man gitter ta ut den och förpackningar sparas och används tacksamt när man tänder i spisen. Blir inte detta eviga lufsande ut till soprummet med diverse äckliga sopblandningar. Här har vi en viss sopsortering, men rätt mycket ska läggas i kategorin brännbart. Jag läste listan och bland annat så ska keramikkrukor sorteras dit. Och liknande saker jag inte direkt skulle prova på att försöka bränna upp själv... | |
| blue_moon | 2012-11-06 14:26 | |
![]() | "Här har vi en viss sopsortering, men rätt mycket ska läggas i kategorin brännbart. Jag läste listan och bland annat så ska keramikkrukor sorteras dit." Märkligt. Enligt Sysav i sydvästskåne ska keramik och porslin sorteras till Jord/sten/tegel/betong. Porslin ska till återvinningscentral eller i soppåse! www.sysav.se/Templat...sp x?id=272 | |
| blue_moon | 2012-11-06 14:40 | |
![]() | Svårt att sortera och vara konsekvent om man inte har sopstation i närheten eller tillgång till transportmedel. Likaså när kommunerna har olika långt utbyggd källsortering. Vassatassar, hur kan du säga att Lidl har 'typ "ingenting"'? Jag köper gärna frukt och grönsaker där, liksom mejerivaror, bröd och massor av annat. Är skillnaden stor mellan butikerna i kedjan? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-11-06 14:56 | |
![]() | Plasten eldas upp och blir fjärrvärme här,jag eldar en del kuvär och sådant som inte återvinns,som kläder som är trasiga eldar jag upp,hela kläder åker till Loppis,blomkrukor kakel och liknande blir fyllnadsmassor,kompost har jag en hög utomhus och den luktar ingenting och där har jag importerade Italiensaka kompostmaskar som är mycket bättra en våra svenska maskar.jag har en stor öppenspis som jag eldar mycket i några kaminer och vedspis men dom är mest bara till prydnad | |
| Merkaffe | 2012-11-08 16:39 | |
![]() | Som redan har påpekats har jag svårt att se hur bomullskassar skulle vara mer miljövänligt. Plastpåsar är en polyeten- förening som vid fullständig förbränning bildar vatten och koldioxid. Frånsett den mycket lilla mängd koldioxid som frigörs vid förbränning är ju plastpåsar jämfört med giftern från bomulltillverkning en ganska ren produkt. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-11-08 16:51 | |
![]() | håller med dig helt,plastkasse är att föredra framför bommul | |
| vassatassar | 2012-11-12 02:39 | |
![]() | Lidl här har mejeri, frukt, basvaror grönt samt en extremt mycket glass, snacks, kakor o godis. Det jag kan tänka mig mer att köpa där är grönsaker som är fräscha o billiga, dock inget stort utbud o bara lite att välja mellan. Så antar att utbudet varierar. Att pussla ihop en hel måltid från Lidl är i det närmaste omöjligt tycker jag. | |
| vassatassar | 2012-11-12 02:40 | |
![]() | (Men de har iaf ekokassar nu) | |
| toonfisken | 2012-11-12 11:15 | |
![]() | MAXI plastkassar dom stora vita med röda handtag, är jättebra !( Ursäkta reklamen ) finns visst från andra affärer också . | |
| marmeladov22 | 2012-11-12 11:20 | |
![]() | de flesta plastpåsar avger koldioxid och vatten vid förbränning. Hur blir det bättre än så? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-11-12 12:17 | |
![]() | bara vägen för bommulen att ta sig till Sverige så krachar det som miljövänligt sen tillkommer dom dåliga lönerna för odlarna som är undermåliga,sen alla kemikalier som används för att odla bommul,plastkassen är bättre | |
| limpan__2 | 2012-11-12 12:29 | |
![]() | " sen tillkommer dom dåliga lönerna för odlarna som är undermåliga" Får de högre löner av att efterfrågan minskar? | |
| Mindymoo | 2012-11-12 13:08 | |
![]() | limpan__2: Jag skrev i mitt inlägg att jag sätter mitt hopp till bekanta med bil. Jag ber om hjälp när det är absolut nödvändigt och jag vet att bilen blir full. Själv har jag inte råd att ta taxi eller hyra bil för att slänga saker på åv-stationer. Kan inte heller se miljövinsten i det. Bim1964: Mina närmsta butiker tar inte emot batterier o dyl, det har jag naturligtvis kollat. Jag har alltså bra koll och tycker att kommunens logistik brister. Det är min åsikt grundad på mina erfarenheter. | |