Spelrum
| Giraffen | 43 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 27 |
| Inloggade | 72 |
Mobilspel
| Pågående | 18 834 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Nerösktji - Ej medlem längre | 2010-11-02 23:37 | |
![]() | Hur tillagar man ett paket med cigarretter? | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-11-02 23:39 | |
![]() | Som mat...man värmer upp den eller det. | |
| Lillstölla | 2010-11-02 23:41 | |
![]() | Enda skillnaden på ciggen o maten är att ciggen passar bebisar och gamla bättre då den inte behöver tuggas....... | |
| Daggdroppe | 2010-11-02 23:45 | |
![]() | Idag köpte jag en kaffe på Mcdonalds. Den skulle vara svart men som vanligt blandar dom i vatten eller nåt blaskigt. FAN vad jag hatar donkens kaffe. Smakar inte ett piss och när man ber om svart kaffe får man brunt. SUCK | |
| YamahaJet | 2010-11-03 00:17 | |
![]() | Le-lou, jag kan inte säga att jag mått bra sen jag fick veta detta. Han har liksom smått haft en hjältestatus hos mig och nu får jag höra det här. Jag är mer besviken än när du berättade att du faddrar för träd i regnskogen. Jag menar, byter bort vid tanken på att du äter lik? Svenska män alltså... Och beträffande dina länkar, jag tyckte den om jämförelserna var bra, men det behövs liksom inga bevis för att en näringsrik, komplett kost är bättre än gräs och ris. Det är så fruktansvärt uppenbart och för den som ändå tvivlar kan man jämföra en vegeterian med en genuin köttätare. www.youtube.com/watc...g8 6D3SQ3IM | |
| YamahaJet | 2010-11-03 00:18 | |
![]() | byter bord vid tanken på att du äter lik - ska det förstås stå | |
| mjf | 2010-11-03 00:31 | |
![]() | Kött + Grönt = GI! Om jag kunde jag skulle jag nu skriva dit ett HJÄRTA. | |
| le-lou | 2010-11-03 00:53 | |
![]() | yamaha - jupp. tack. "Så kan det gå" knorrade den gamle vegetarianen nyss och log när jag berättade för honom att han minsann har tappat sin status i dina ögon. Ska smussla ner kyckling i hans linssoppa i morgon. skrattar bäst som skrattar sist. | |
| Satyra | 2010-11-03 01:09 | |
![]() | le-lou - Nu tycker jag i och för sig inte att de två länkar du lade in som svar åt mig sa särdeles mycket för att bevisa någonting. Jag har läst sidor som stärker mig mer i tron om att vi inte är ämnade att äta kött däremot - bl.a där jag letade upp fakta kring tarmlängder, magsyror, salivskillnader, käke/tandskillnader etc. hos människan, kontra rovdjur. Men skitsamma - är inte så speciellt intresserad av varken bu eller bä i den här frågan egentligen. Det får vara hur det vill - jag fortsätter att äta kött så länge jag tycker det är gott och så länge mitt samvete inte förbjuder mig att fortsätta med det. ;-) | |
| le-lou | 2010-11-03 01:50 | |
![]() | ska slänga in lite nu, taget från ett annat forum, och är alltså inget svar till dig Satyra personligen, den här karln svarar en helt annan och bemöter de vanligaste argumenten. "”Vegetarianism bästa boten mot den globala uppvärmningen!” ”Vegetarianism bästa boten mot världssvälten!” Rena Myter. Detta är en av de mest vidspridda myterna kring en vegetarisk kost. Det har gått så långt att det i många skolböcker om naturkunskap eller hemkunskap står att saker som ”om alla skulle sluta äta kött skulle världssvälten försvinna” eller det krävs ”10 kg protein från vegetabilier för att producera ett kg protein från kött”. Detta är långt ifrån sanningen. Faktum är att om alla människor skulle bli vegetarianer skulle stora delar av världen svälta ihjäl. Myten att det krävs X antal gram protein från vegetablilier för att producera x antal gram protein i en kossa är falskt. Detta utgår ifrån att man ger kossan spannmål som foder, vilken i sin tur måste odlas fram och kräver en hel del resurser. Detta tycker jag är dumt, med tanke på att man istället kan låta djuren beta gräs. Då får man dessutom ett hälsosammare mer näringsrikt kött. Vid 2002 utnyttjades endast 11% av jordens landyta till odling. Varför så lite kan man undra? Det beror på att större delen av landytan inte lämpar sig för att så säd eller odla vegetabilier. Berg, stäpper, tundra, områden där det finns floder, öknar och halv-öknar, skog, med mera går inte odla nånting på, dock växter det fortfarande gräs där. Och gräs kan effektivt omvandlas till mat. Man låter helt enkelt djur beta på markerna där annat inte kan odlas! Vissa delar av världen till exempel Nya Zeeland har i stort sett bara mark som lämpar sig för djurhållning. Gissa varför de har så många får där? I en vegetarisk värld skulle alltså denna marken stå oanvänd, ett enormt slöseri med resurser. Samma sak gäller havet, om vi inte skulle fiska så skulle en enorm resurs som föder många miljoner människor gå förlorad. Dåraktigt! Det är i grunden jordbrukets fel att vi är så många och håller på att förstöra vår planet. Hade vi aldrig satt hackan i marken och sått vetekornen från första början så hade vi som alla andra djur haft en naturlig populationskontroll. När bytesdjuren sinar blir rovdjuren färre. Men på grund av att vi övergick till en mer vegetarisk kost kunde vi förse en större befolkning med mat (Om än mat med lägre kvalité, vi blev ju kortare, fetare och i förlängningen gav det upphov till hjärtsjukdom och diabetes!). Vi får hoppas att människan inser sitt misstag och återgår till en mer animalisk kosthållning och reducerar befolkningsmängden till ett rimligt antal med hjälp att begränsa barnafödandet. ”Människan är skapad till vegetarian!” Du skämtar? Du anser alltså att människan är skapad av någon fyrarmad fyrhövdad Indisk gud. Ignorera evolutionen och det belägg som finns för den. Ignorera alla grottmålningar av våra bytesdjur (varför finns det förresten inga målningar av potatisar eller sojabönor?) Ignorera det faktum att religioner i grunden bara skapades för att ett fåtal översittare skulle få diktera med ett järngrepp över massorna? Varför bryr du dig ens om att ge några andra argument än detta? Om det nu är så att Brahma skapade oss som vegetarianer så borde ju det räcka som argument. Man kan ju inte ifrågasätta skaparen? Eller? Om vi nu utgår från evolutionsteorin (Som har ett betydligt större vetenskapligt stöd än Hinduismen)så kan vi hitta svar till varför människan idag ser ut som den gör. a) Människan har inga vassa långa huggtänder! Vi behövde aldrig utveckla dessa eftersom vi istället var smarta nog att tillverka vapen av sten och med dessa jaga våra byten. Innan vi utvecklade denna förmåga så fick vi sannolikt en stor del av vår föda genom att skrämma bort andra rovdjur och äta as. Människan var finurlig nog att lära sig knäcka benen på djuren för att komma åt den feta märgen. Det var något som de andra rovdjuren inte lyckades särskilt bra med. b) Människan har platta kindtänder för att kunna mala spannmål! Det är skrattretande att du ens nämner spannmål som naturlig föda. Hur skulle en människa få tag i spannmål innan vi började bruka jorden? Spannmål har endast existerat i cirka 10 000 år. Innan dess levde vi i mindre grupper i form av jägar-samlar samhällen c) Människan har inga klor! Se a) d) Människan har binokulär syn, som gorillan, icke köttätare! Eftersom vi utvecklades ifrån primater har vi även liknande syn som dem. Detta påverkar bevisligen inte vår förmåga att jaga djur, vilket vi är väldigt duktiga på. Kolla på discovery när en San Bushmen jagar så får du se ett riktigt rovdjur i action. e) Människan kan röra sina käkar även i sidled! Samma som a) f) Människan har svettporer i huden! Och? Du kan döda ditt byta oavsett om du svettas genom huden eller tungan g) Människan har ett väldigt långt tarmsystem, ca 12 ggr kroppslängden! Människans tarmsystem är i princip identiskt med de stora rovkatterna. Man brukade förr använda vanliga huskatters inälvor under biologilektioner eftersom att det liknade vårt eget så mycket. h) Människan har välutvecklade salivkörtlar! i) Människan har basisk saliv, med enzymet ptylin för att smälta spannmål! Förmodligen har vi vårt saliv för att kunna smälta en del vegetabilisk föda, som till exempel rotknölar man kunde gräva upp på savannen. Detta kan ses mer som en överlevnadsmekanisk än ett primärt system för att nära o j) Människan har 10-20 ggr svagare magsyror än köttätare! Helt falskt. Vi har stark saltsyra i magen. Ett PH värde mellan 0,9-1,5 brukar anges som normalt. ”Vegetarianer har bättre hälsa än köttätare!” ”Vegetarianer blir starkare och uthålligare!” ”Vegetarianer lever längre än köttätare!” Ingen av dessa påståenden är på något sätt sanna. Det finns så många anledningar till att en vegetarisk kost leder till sämre hälsa att jag inte ens tänker skriva någon ordentlig sammanfattning, istället så kan du själv fördjupa dig på: #7"> www.westonaprice.org/my thstruths/mtvegetarianism .html #7 En del punkter som tas upp: * Vitamin B-12 * Vitamin A (beta karoten är ej tillräckligt, retinol från animaliska källor krävs för hälsa) * Vitamin D (gäller synnerligen oss nordbord) * Mättat fett är inte alls farligt utan livsviktigt * Långkedjade omega 3 fettsyror EPA och DHA måste förses från animaliska källor *Högt intag av kolhydrater(typiskt för vegetarisk kost) är sjukdomsalstrande *Högt intag av fleromättade(också typisk för vegetarisk kost) vegetabiliska fetter är sjukdomsalstrande " Puh. han kunde skriva. Nästan lika mycket som jag kan kopiera :D | |
| le-lou | 2010-11-03 01:51 | |
![]() | Ja satyra - som svar på ditt sista där, jag tror faktiskt inte det är särskilt många vegetarianer som är det pga en övertygelse om att människan är född till att vara växtätare utan av helt andra skäl. Jag har respekt för att de protesterar som de gör, trots att jag tror att man protesterar bättre genom att äta och välja rätt kött. | |
| le-lou | 2010-11-03 01:57 | |
![]() | ska nämnas att jag startade en diskussion med sambon (igen) gällande det här.. förra gången det hände höll vi inte på att komma med färjan till gotland för vi blev så sura på varandra att vi marscherade omkring i varsin ände av stan istället för att sitta glada i färjekön. Detta är den hetaste potatis vi har hemma hos oss. Andra bråkar om städ, politik eller pengar. Vi fajtas över äta el icke äta kött. Han blev skitsur för att jag sa att han skulle få kyckling i soppan. Ingen humor alls. Det är lite känsligt och idag gick han och la sig tidigare hehe. | |
| Ts lillsyrra - Ej medlem längre | 2010-11-03 06:53 | |
![]() | Men jises le-lou hur respektlös du är mot din sambo. Är du totalt blind över ditt eget beteende? "Ingen humor alls." Suck. | |
| Subutai | 2010-11-03 07:36 | |
![]() | Grönsaker är trams. Inget slår hugga tänderna i en riktigt fet, saftig köttbit. MMMM! | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2010-11-03 07:48 | |
![]() | Det enda som är trams är att slå sig för bröstet och hävda förträffligheten i det egna valet. Uttalanden om grässtrån kontra saftiga stekar är bara fånigt. Att folk käkar kött stör mig inte det minsta - medan somliga verkar bli lite provocerade av att jag och andra med mig väljer bort det ur kosten? Varför blir man det? | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-11-03 08:06 | |
![]() | Jag älskar sallad. Så otroligt gott. Speciellt om man har en köttbit till. Sallad och kött är den bästa kombinationen. Kolhydrater i form av potatis, ris och spagetti är överskattat som tilltugg till just kött. Jag var så korkad att jag gick på Buffalo Grill i gamla stan för några veckor sedan. För er som gillar kött, undvik den sketna restaurangen. | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-11-03 08:06 | |
![]() | Köttsallad vore inte så dumt - får bli det till lunch idag. | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-11-03 08:14 | |
![]() | Ögnade igenom tråden lite snabbt - det är häpnadsväckande att många verkar tro att människan inte är ämnad att stoppa in kött i huvudet. Vi är naturliga allätare - så kallade altaner. Bra genomgång Le-Lou! Det trovärdigaste argumentet för att bara äta vegetabilier är trots allt det miljöpolitiskt. Kossor prutar rejält med växthusgaser - men om man vill göra en skillnad kan man ju börja med att dra ned på konsumtionen. Att aldrig mer få äta en boeuf bourgignon är helt omänskligt. | |
| wildcard | 2010-11-03 08:32 | |
![]() | Jag är LCHF, alltså äter jag kött... och grönt... Jag tycker att det är lite naivt att säga att: jag är vegetarian och är ändå inte trådsmal. Nähä? Du äter kanske mjöl och/eller socker? Att påstå att vi inte ska äta det vi inte hinner ikapp ute i naturen... jag vet inte om du har hört talas om gevär? Med samma argument kan man säga att de potatisar du inte orkar gräva upp med fingrarna skall du inte äta. Du äter väl bara Svenska grönsaker? Det man inte når, ska man inte äta... Ät blandat och så närproducerat som det går, säsongsgrönsaker är alltid bäst, när det går att få tag på det. Då kommer du att må som jag: som en prinsessa, som en stark prinsessa som orkar en timme på crosstrainern, en halv timme på cykel och dessutom alla muskelmakarmaskinerna två till tre gånger i veckan. Det svåra är inte att orka, det svåra är att få in det i schemat! =) | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2010-11-03 08:37 | |
![]() | Så om min upplevelse är att min kropp mår bäst av att utesluta köttet - så har jag alltså fel? Det enda problemet är att jag inte ätit rätt kött på rätt sätt? | |