Spelrum
| Giraffen | 36 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 53 |
Mobilspel
| Pågående | 18 639 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| raisingirl | 2010-12-04 10:16 | |
![]() | Ja lillsyrran vad är ditt problem? Kan du inte läsa? Varför lägger du ord i mun på folk? Är väl ingen som snackat om att sätta nålar i magen. Förutom du själv möjligen. | |
| Defrob | 2010-12-04 10:21 | |
![]() | Punktera lungan är aldrig bra. Finns det verkligen medicinska belägg för att akunpuktur fungerar i ett längre perspektiv? Och vad hjälper det mot då? Smärtlindring har jag hört det ska kunna hjälpa med en del, men inte mycket annat... | |
| les fleurs | 2010-12-04 12:07 | |
![]() | min mor var barnmorska och de utbildades i Kina hela avdelningen på bb sös för att ge akupunktur mot smärta... utan pulsdiagnostik, vad det nu är | |
| Lillstölla | 2010-12-04 12:57 | |
![]() | Jag såg ett program som heter Bullshit för lite sen, är Penn&Teller som är programledare och det går ut på att bevisa att vissa vanliga förekommande fenomen är just bullshit. Som healing och liknande saker. Så de startade klinik där de "botade" folk med bland annat munjige-terapi, sugproppsbehandling och kazooterapi. Det sjuka är ju att folk sa att de mådde bättre efteråt, något som de precis hade hittat på som inte hade gjort vare sig bu eller bä för deras hälsa men däremot gjort stor skillnad på innehållet i deras plånbok. Nu är det ju mycket möjligt för att inte säga troligt att det var folk som var delaktiga i produktionen som spelade patienterna, men de fick ju fram sin poäng i alla fall. Handpåläggning och kazooterapi ger samma resultat. Nada! | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2010-12-04 13:22 | |
![]() | Placeboeffekten är ju vetenskapligt förankrad. | |
| Lillstölla | 2010-12-04 13:25 | |
![]() | Jo jag är medveten om det, min poäng var ju mer att kalla det vad du vill, gör vad du vill. Det ger ändå inte någon förbättring. Man kan lika gärna låta sin hund eller katt heala en, kostar dessutom inte ett skit. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2010-12-04 13:26 | |
![]() | apbur>> ja, jag tror också det, iaf om man skulle råka träffa en njure, som inte torde skadas märkbart av en tunn, tunn nål. Skulle det vara fallet så skulle man ju aldrig kunna göra en biopsi t ex, där nålen är mycket tjockare. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2010-12-04 13:28 | |
![]() | Men jag menade snarare att placebo faktiskt ger en förbättring, inte bara en inbillning om förbättring. | |
| Mia W | 2010-12-04 13:34 | |
![]() | Jag drabbades av tennisarm förra hösten. Doktorn på vårdcentralen rekommenderade akupunktur som deras sjukgymnast utförde. Jag blev inte bättre utan fick mer ont och dessutom stora besvär längre ner i armen. Besökte då en annan läkarmottagning där jag blev nästan utskälld för att ha accepterat akupunktur. Fick inflammationshämmande medicin, något att smörja utanpå armen och en "manschett " att sätta äver det onda stället och rekommendation att vila armen så mycket som möjligt. Blev helt bra på ungefär två månader. Jag kommer definitivt att tacka nej till alla förslag om alternativa behandlingsmetoder i framtiden. Men de som är "troende" får väl fortsätta att tro. | |
| Lillstölla | 2010-12-04 13:52 | |
![]() | Förbättring må hända, men vad jag menar är att du behöver inte gå till nån bluffmakare för att få den förbättringen. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2010-12-04 13:54 | |
![]() | Nja, det är ju bra om det inte är en bluffmakare såklart. Men förväntan om smärtlindring t ex ger en frisättning av endorfiner i hjärnan, vilket ger en faktisk smärtlindring - alltså kan du få en effekt bara av att du tror att något ska hjälpa. Och den effekten får du nog inte på egen hand. | |
| Lillstölla | 2010-12-04 13:55 | |
![]() | Och vad jag erfarit så är det en tillfällig förbättring till man märker att man har lika ont eller mår lika dåligt som man gjorde innan. Har gått igenom alla möjliga tester, prover, behandlingar och alternativbehandlingar så som akupunktur och akupressur och har kontakt med massor av folk som gjort detsamma och placeboeffekt i all ära, men är kortvarig. Väljer att gå på mina egna erfarenheter och vänner och bekantas erfarenheter än studier eftersom de inte alls stämmer överens med vad jag själv vet är sant. | |
| Lillstölla | 2010-12-04 13:57 | |
![]() | Nulltj: Jo självklart kan man lika gärna få den effekten på egen hand. Är väl medveten om vad man behöver göra för att få den effekten. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2010-12-04 13:57 | |
![]() | Ja, det säger jag inte emot. Studier är ju inte 100%-iga, och alla fungerar ju inte exakt likadant. Jag pratar bara om placebo som annat än inbillning. | |
| Lillstölla | 2010-12-04 14:01 | |
![]() | Äsch, jag lägger ner. Verkar sitta och prata förbi varandra, var inte alls det jag menade när jag skrev första inlägget. Så skit samma:P | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2010-12-04 14:04 | |
![]() | haha :P | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-12-05 01:23 | |
![]() | Det har pratats en hel del om det högst tvivelaktiga begreppet pulsdiagnostik i den här tråden... Eftersom wikipedia-artikeln i ämnet höll så pass låg kvalitet så har jag fått en vän att radera merparten av den, men mer behöver raderas så för källvänliga skribenter rekommenderar jag att besöka... sv.wikipedia.org/wik...di agnostik | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-12-05 10:11 | |
![]() | mycket sunk står på wikpedia och åvanstående var värst | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-12-05 10:51 | |
![]() | Ja man får leta efter mer snömos - jag har förgäves försökt få vissa i tråden att på ett begripligt sätt förklara vad pulsdiagnostik är för nått. Smaka på den här avslutningen: "Pulsarna ger sålunda upplysningar om tillståndet hos de upphöjda vegetativa centra." | |
| Cover Me | 2010-12-05 11:02 | |
![]() | Jag kan också göra en bekräftelse på en diagnos genom pulsdiagnostik. Slår den inte är patienten död. | |