Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående18 677

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Elvisp Resly2010-12-17 22:51
Antal inlägg: 162

Precis, Tess! Det gäller att slira lagom på målet. Och lördagsgodis funkar fortfarande (så länge jag ser på..) för de två som är 12 år :)

annakarineli2010-12-17 22:52
Antal inlägg: 2519

Elvisp Resly: Givetvis är det grundläggande som du säger, men säkert är det också så att vissa barn inte är lika följsamma av sig som andra. Det är vi nog många som sett bevis på någon gång; att syskon är fullständigt olika varandra. Jag har sett exempel i min närhet där de två första barnen i familjen tycktes vara födda med helt olika sinneslag. Den första kändes blyg och lite reserverad redan i babysittern några veckor gammal medan det två år yngre syskonet föddes som en mycket social liten krabat och tidigt blev rätt så kavat!
Likaså när jag växte upp så gick jag hos samma dagmamma som ett par bröder där den ene var sjövild medan den andre var mer som barn är mest. Den sjövilde växte dock upp och förvandlades till en filbunke! :)

le-lou2010-12-17 23:06
Antal inlägg: 17500

Mamik, ja jo jag hänger med. Men min tanke är lite - formar man barnets beteende själv som förälder eller föds ett barn med egenskapen att tro att världen kretsar kring denne?
Är barn som gapar i affären ouppfostrade eller är de födda såna?

En förälder som "tvingas" säga nej hela tiden för att denna råkar ha ett barn som är sådant......eller är det så att de föräldrarna får säga nej väldigt ofta - för att man kanske har sagt nej för mycket?

Resurrection - Ej medlem längre2010-12-17 23:09
Antal inlägg: 11463

Om man måste säga nej ofta för att markera har något redan gått snett ...

Tess 082010-12-17 23:11
Antal inlägg: 18003

Jag tror att ett barn som gapar mycket är van att få som den vill (ialla fall ibland) och fortsätter testa...

Jag har sett många exempel på saker föräldrar ignorerar, accepterar eller förnekar där jag kanske hade tagit ett allvarligt snack om mitt barn gjort detsamma.
Jag tror att mycket är vanan... mina barn har lärt sig att sitta stilla på rumpan vid bordet när de äter och lämnar bordet först när de tuggat ur munnen... min kompis tycker det är ok att hennes barn hänger över/ligger på bordet och springer omkring när de äter. Mina barn är inte vana att göra sånt för så gör vi inte i min familj - alltså är det inget "normalt beteende" hos oss och mina barn skulle nog inte ens komma på tanken att göra sånt.

adami - Ej medlem längre2010-12-17 23:14
Antal inlägg: 526

Jag bakar kladdig chokladkaka med vispgrädde så ofta jag kan!

barn har behov helt enkelt.

annakarineli2010-12-17 23:15

Jag tycker om mitt yrke, eller i alla fall idén om hur man vill bedriva förskolan/skolan, men tack gode gud för en veckas julledighet snart!!
Det ÄR inte roligt att inte kunna vända bort huvudet utan att de sista juicedropparna hälls ut i håret, att man måste vara med på sekunden för att inte bordsbesticken ska användas som katapulter över bordskanten eller att bananskalet eller morotsstavarna ska kastas iväg någonstans... Man blir trött...

Elvisp Resly2010-12-17 23:23

Men gå och vila lite för natten då annakarinli :) Visst är barn olika och det beror ju på gener och miljö men jag är bombsäker på att vara konsekvent med vad man lovar alltid funkar. Oavsett personlighet och läggning hos barnet. Har tre barn med mycket varierande läggning och personliget och jag ser ingen skillnad i detta hos dem! Därmed vetenskapligt bevisat :)

apbur2010-12-17 23:26
Antal inlägg: 9699

När blir barnen ett arbetsmiljöproblem? Hur gör man när man ska gå på toaletten om man inte kan vända ryggen till en sekund?
Hur kan man vilja att ens barn vistas i en sådan miljö dagarna i ända?

annakarineli2010-12-17 23:27

Ha,ha, ja,tack, Elvisp!
Jag tror att du har rätt, men har inga egna barn och vill inte uttala mig alldeles bombsäkert. Det är så mycket som spelar in i hur vi formas som personer. Speglingen och responsen oss människor emellan börjar ju redan från födseln. Jag vill gärna tro att du har rätt, men har heller inga egna barn så just i den här frågan kan jag inte säga att jag är säker. man vet aldrig vad man får uppleva en dag! ;) Att det är dags att krypa till kojs här har du dock 100% rätt i!
Natti, natti och tack för en intressant diskussion!

annakarineli2010-12-17 23:28

(Inte bara ser jag dubbelt av trötthet -jag skriver visst lite dubbelt med!!)
Tjing!

annakarineli2010-12-17 23:32

Ok, sista svaret: Apbur: Det finns några få som gör så här och nej, men kan knappt gå på toa. Det krävs ofta en person närvarande vid dessa barn konstant. Det blir lite galet när kommunerna räknar pengar istället för att se på vilka individer man har i en grupp och ser till deras behov. Trots en stundvis mycket stressande miljö verkar tack och lov barnen trivas jättebra hos oss. Tack och lov. Barn är fantastiska också!

Larvbrud - Ej medlem längre2010-12-17 23:46
Antal inlägg: 4050

Jag ser egentligen inget jättestort problem i att barn försöker få föräldrarna att köpa godis. Det är inte så oförskämt att försöka få sin vilja fram genom att tjata på föräldern.
Problemet är att det sker offentligt och blir störande för andra.

Ofta har ju såna föräldrar som sliter i ungarna och skäller högljutt, absolut ingen känsla för hur mycket det är rimligt att utsätta oskyldiga förbipasserande för. Äpplet faller inte långt från trädet.

slånbär2010-12-17 23:54
Antal inlägg: 5539

Om man inte har ett barn där bokstäverna inte sitter riktigt där dom ska så funkar det faktiskt med att vara konsekvent från början. En del skriver att det finns barn som tjatar och skriker för att tänja på gränserna men så gör ju barnet eftersom det funkade från början. Mina barn fick nej och aldrig ett njae och det har aldrig varit några problem i några sammanhang. Däremot har vi som jag tidigare skrivit aldrig haft nåt lördagsgodis eller fredagsmys utan det har lika gärna kunnat vara på en tisdag vilket har resulterat i att vi nästan aldrig har haft godis och snacks framförallt inte godis. Dom kanske har frågat efter det max ett par gånger om året när dom var små och nu (16,18) så äter dom nästan aldrig godis. Att vara konsekvent när barnen är små och det handlar om små saker gör det otvivelaktigt enklare när det dyker upp alkoholfrågor,fester,LAN, dyra kläder som "alla" har och allt annat som hör till tonåren.

Mamik2010-12-18 00:00
Antal inlägg: 278

le-lou, jag tror att en viss del ligger i personligheten, dvs arvet. Men det mesta ligger i hur man har agerat som förälder.

Har man som förälder gjort fel så kan det ta tid att rätta till. Redan att ge efter en gång kan ge problem för en tid, har man gett efter flera gånger så kan det ta längre tid att rätta till. Och här spelar personligheten en stor roll, en del barn är fruktansvärt envisa. :)

Nu måste jag nog säga att bilden larvbrud beskriver här ovanför stämmer inte på oss. Jag rycker och sliter inte och min sons pip och gnäll är mest störande för oss, och naturligtvis de som står närmast intill. Men tack och lov, så ger han med sig ganska fort för han vet att det inte lönar sig, egentligen. Han bara tycker att han måste pröva, för det har ju funkat några gånger när man inte orkade ta fighten.

dr_gren2010-12-18 00:39
Antal inlägg: 189

Tacka vet jag JAPP

Elvisp Resly2010-12-18 10:44

Ja hade barnet bara bett om en Japp hade vi förtstås aldrig behövt ha den här diskussionen. Japp är ju så mycket godare och god smak ska uppmuntras. Från början.

ttiittii - Ej medlem längre2010-12-18 18:21
Antal inlägg: 37631

så här sa jag till min 7 åriga dotter;vi låssas att vi är i affären och att du vill ha Dajm,men du får ingen dajm och du lägger dej på golvet och sparkar och skriker,hur blir det då??hon svarar med ett ord och det är :Magkattar,sen skrattar vi så vi fick ont imagen

__1__ - Ej medlem längre2010-12-18 18:24
Antal inlägg: 1103

Det är bara att köpa en Bounty - den äckligaste godisen som finns - barnet kommer aldrig mer att tigga...

__1__ - Ej medlem längre2010-12-18 18:25
Antal inlägg: 1103

Bläääääääääää

www.indiangiftsporta...ch o012.jpg

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?